/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Hjælp til inst. af TV, båndoptager m.v.
Fra : marcussen1
Vist : 392 gange
300 point
Dato : 27-06-05 12:27

Jeg har købt en DVD/VHS afspiller og jeg kan ikke få det installeret så det virker. Sagen kort: Jeg havde TV, videomaskine og en såkaldt Selector kørende . Videomaskine gik kaput, og jeg købte en DVD/VHS afspiller og forsøgte at installere efter manualerne. Jeg er ikke så fiks på fingrene, kunne det tyde på, så nu beder jeg om hjælp. Hvorfra og hvortil skal de forskellige kabler, scart- og RF kablerne, gå? Det eneste, der virker er lyden på TV'et. Hjælp udbedes, så selv jeg kan forstå det.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-06-05 12:36

Nu plejer den slags at være plug and play.

Hvad er modelbetegnelsen?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-06-05 12:38

Almindeligvis vil jeg sige: fra antenne -> antenne in (på "dimsen") + antenne out -> ind i fjernsyn. Dernæst et fuldkablet scart fra "dimsen" -> fjernsyn.

Så burde resten være setup (selvom det også kan være bøvlet).

Hvilket TV har du?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-05 12:41

Har du ikke spurgt om det tidligere

Antennekabel fra væg til DVD/Video til fjernsyn.
Scartkabel fra DVD/Video til fjernsyn.
Selector til DVD/Video

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-06-05 12:45

Links refi?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-05 12:50

Til hvad.......

Hvis det er til det spørgsmål jeg mener kom fra marcussen1 - husker jeg ikke hvilket - med det var samme svar jeg gav der.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-05 12:52

http://www.kandu.dk/dk/spg/69341

Det var så inden maskinen blev købt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-05 13:07

Da det er en helt ny maskine må der have været en grafisk tegning i brugsanvisningen der viser ledningerne.
Det lugter mest af du ikke har stillet de rigtige kanaler.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-06-05 13:13

Ligegyldigt hvis man bruger scart'en Refi. Der kunne det lugte af forkert setup. S-Vhs, rgb, composit mv på enten ind eller udgange.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-06-05 14:03

Jeg har nu prøvet det som refi og 3773 for foreslået. Der er billede på skærmen med tydelig og klar lyd, men også sne og susen. TV'er et Panasonic TX-W28R4F. S-Vhs, rgb, composit mv på enten ind eller udgange, hvad betyder det.
Refi, du hjalp mig fornylig mht til DVD, men ikke med opsætning.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-06-05 14:08

Jeg glemte at sige, at der på samme anr.kabel også er tilsluttet et TV mere, der er problemet det samme med sne og ligeledes kan Selector nr 2 heller ikke bruges på TV nr.2. Til gengæld virker mit tv-fort på computeren helt som det skal, både med lyd og billede.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-05 14:17

Prøv at pille scart til selector ud ligegyldigt hvor.
Prøv dernæst det samme på DVDen.
Der er sikkert nogle kanaler der forstyrrer hinanden.
Bruger du samme som du gjorde på den gamle video.
I princippet skulle den nye bare tilkobles nøjagtig der hvor den gamle sad.
Og derefter indstille kanaler på videoen - ikke på fjernsyn.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-06-05 14:30

Det har så gjort uden ændringer. Jeg mener, at har brugt de samme tilkoblinger, som med den gamle video, men er altså ikke helt sikker

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-06-05 15:07

Nu har jeg prøvet at frakoble både DVD/Video og Selector, således at der kun er TV'et på lysnettet og antennekablet.
Der er fin lyd på og et meget uskarpt billede med sne på. Jeg har kabel-tv. Er det mon noget med tv-setup og hvordan gør jeg så?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-06-05 15:09

Jeg fik skrevet fin lyd, tale og musik høres tydelig, men med kraftig susen.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 300 point
Dato : 27-06-05 15:16

De lyder som om du har kortslutning i dit kabel.
Gik din gamle video i stykker pga. teknisk fejl eller stråm/signal fejl.
Hvis der stadig er susen KUN med fjernsyn er der jo noget galt med dit fjernsyn eller kablet.
Har tidligere været ude for at et defekt DVD stik i et fjernsyn lavede knuder.
Har du evt. været for hård ved scartstikket i indgangen til fjernsyn.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-06-05 15:48

Jeg skiftede min vidoe ud p.g.a. mekaniske fejl på maskinen.
Jeg ringede til Kabel-Tv og spurgte om de havde nogle problemer med mit område, det havde de ikke såvidt han umiddelbart kunne se, men da han hørte om mit problem, ville han sende en tekniker ud imorgen. Når jeg ved noget mere vender jeg tilbage.
Niels

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 30-06-05 12:16

Tak for svaret refi.
Så er mit problem løst. Der var 2 årsager til problemet: En dårlig forbindelse mellem TV-1 og TV-2, samt en defekt antenneudgang fra Selektoren. En TDC tekniker var her og konstaterede de 2 fejl og sørgede for at jeg fik en ny Selektor. Den kom idag, og nu er det hele, som det skal være. Tak til alle der hjælp.
Mvh
Niels