/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Sygedagpenge fra kommunen
Fra : malumse
Vist : 4606 gange
400 point
Dato : 27-06-05 10:24

Hej
Har lige et enkelt spørgsmål!!

Er der nogen der kender satsen på sygedagpenge, når man skal modtage pengene fra kommunen.
Jeg har af min Fagforening fået udregnet et sats , som hedder 651 kroner om dagen ( det er hvis jeg skulle modtage dagpenge)
Er denne sats gældende ved sygedagpenge også?
( lige et lille tillægsspørgsmål, Betaler man AM , når man er sygemeldt? )
Tak for svar ..............Hvis der er nogen der vil hjælpe mig

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 410 point
Dato : 27-06-05 10:37

Det er det samme beløb.

http://www.bm.dk/satser/alle_satser.asp

Du betaler ikke AM når du er på dagpenge.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-06-05 10:40

Ja, det er det samme, men kommunerne er træge med udbetaling af sygedagpenge.
Din læge skal skrive, at du er 100 % uarbejdsdygtig, ellers kan de finde på, at du skal aktiveres for sygedagpengene......også selv om du evt. er sygemeldt fra et arbejde.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : malumse

Dato : 27-06-05 10:43

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : malumse

Dato : 27-06-05 10:45

Hov...Også TAk til dig Dova,,,

Og ..Ja de er meget langsomme , kommunen ,,,,,,,,,,,

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-06-05 10:57

Ja, jeg ka' gi dig et eksempel malumse.

En bekendt af mig, skulle have haft sygedagpenge på kommiunen da han måtte sygemeldes fordi han var kommet alvorligt til skade med den ene hånd, så meget at han senere blev kendt 10 % invalid.

Men kommunen ville ikke udbetale sygedagpenge, fordi lægen i erklæringen havde skrevet, at manden ikke kunne passe sit normale arbejde, men kunne udføre visse funktioner med den anden hånd.
Han fik at vide, at hvis han skulle have sygedagpenge, skulle han aktiveres.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-06-05 11:08

Der er meget stor forskel fra den ene kommune til den anden.

Jeg har tidligere været sygemeldt, hvor kommunen udbetalte sygedagpenge.
Deltog i et enkelt møde i kommunen. De fulgte min sag op, men jeg fik at vide, at jeg ikke skulle raskmeldes før jeg mente, at jeg var i stand til at genoptage arbejdet.

Jeg var sygemeldt på grund af et brækket håndled.

Kommentar
Fra : malumse

Dato : 27-06-05 11:18

Tak Ans..

For at du brugte tid på, at skrive om de her sager!!
Der er dog ingen problemer, med at få udbetalt penge.....( da jeg er nyopreret for en discusprolaps, og skal igennem en til her om nogen måneder)
Problemet er satsen!!!
Da jeg kun fik tilkendt sygedagpengesats svarende til en arbejsdtid på 30 timer.( jeg var ansat på 30 timer på min arbejdsplads...........Men havde en del flere timer.........Hjemmeplejen ved kommunen .........................)
Derfor fik jeg FOA til, at udregne en sats, som ville være gældende, hvis jeg var på dagpenge.
Og den lyder jo på lidt mere, end de på nuværende tildspunkt giver mig.
Så det " slåsser " jeg med dem lige nu !!

Nu jeg har dig i " røret" ved du ..så om jeg må holde ferie , imens jeg er sygemeldt??
Kan .næsten hører på sætningen , at det må jeg nok ikke.
Men jeg kan se på det hele med ny operation .genoptræning o.s.v. At jeg ikke når , at blive raskmeldt inden Maj til næste år. ( jeg har feriepenge fra min arbejdsgiver)
Ved godt , at det ikke giver dig nogen point, at jeg stiller et side spørgsmål her.
Sorry
God dag til dig ............
Malumse............

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-06-05 11:33
Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-06-05 11:34
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-06-05 11:35

Dovas forklaring om Kommunens langsommelighed og krav om evt. aktivering er en konsekvens af, at et ukendt antal personer holder ferie i deres "forfærdelige" hjemland i 6-8 uger hvert år, mens de hæver sygedagpenge.

Arbejdsgiveren som anmoder om dagpengerefusion og arbejdstageren deler typisk den lille hyggesum der kommer ud af dette stunt.

Nu kan der "kun" holdes ferie i 4 uger med sygedagpenge fordi sygdom med refusions begæring skal anmeldes til kommunen inden 4 uger.

Papirerne med sygdomsanmeldelse, refusionsbegæring og raskmelding udfyldes inden arb.tageren rejser, og fremsendes af arb.giver til kommunen umiddelbart inden de 4 uger er gået. Skulle kommunen efterfølgende interessere sig for sygdomstilfældet, så er arb.tager lovformeligt på ferie og derfor ikke til rådighed. På den måde kan kommunen ikke følge sagen op, da de ikke har kendskab til den.

Det går stadig lystigt i lille Danmark........ og det koster

Et tænkt eksempel: 8000 arb.tagere holder "sygeferie" i 20 arb.dage a 651 kr =
8 000 * 20 * 651 = 104 160 000 Kr. LOOOL Okay der kommer selvfølgelig lidt tilbage i skat...

Hov... jeg glemte at skrive hvilken gruppe der er tale om, men det ville jo være racistisk, så det undlader jeg

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-06-05 11:45

Det var altså på ingen måde møntet på dig Malumse

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-06-05 11:52

Citat
Feriepenge uden at holde ferie
Som hovedregel kan du kun få udbetalt feriepenge, når du holder ferie.

Men der er undtagelser. Du kan få dem udbetalt, hvis du er helt eller delvis opfylder nedenstående betingelser:

egen sygdom

barselsorlov

orlov til adoption

ophold i udlandet

overgang til selvstændigt erhverv

overgang til arbejde i hjemmet

valg til borgmester, udnævnelse til minister eller lignende tillidshverv

indsættelse i en af kriminalforsorgens institutioner

tvangsanbringelse

lovligt varslede og afsluttede konflikter

aftjening af værnepligt

tjeneste i forsvaret på værnepligtlignende vilkår

deltagelse i aktiviteter via en rådighedskontrakt med forsvarets reaktionsstyrker og SHIRBRIG

manglende midler til at holde ferie på grund af en tvist mellem en lønmodtager og en arbejdsgiver om et krav på feriepenge, forudsat at kravet på feriepenge er rejst inden ferieårets udløb.

http://www.akademimerkonom.dk/default.asp?pageToLoad=visArtikel%2Easp%3FartikelID%3D80

Men tal med din sagsbehandler.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : malumse

Dato : 27-06-05 12:49

Hej Klumme

Jeg tog den heller ikke til mig

Men ja...du har ret ,...........
Det var nu ikke min mening, at jeg på nogen måde ville " snyde systemet"
Men syntes bare nu , hvor jeg ..har optjent mine ferie penge selv....Ja så vil jeg da også gerne have lidt glæde af dem

God Sommer
malumse