/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afslibning af fyrretræsgulv
Fra : hjulmand81
Vist : 2832 gange
100 point
Dato : 27-06-05 09:43

Jeg har et fyrretræsgulv som jeg skal have afslebet, da jeg gerne vil have det olieret. Blankerne er plane og er påført 1-2 lag klart lak. Spørgsmålet er nu - kan jeg slibe lakken af med rondelsliber - eller skal jeg op i en HT8 eller lignende? Gulvet skal jo som nævnt ikke rettes op - og ville da meget gerne undgå båndsliberen - hvis det var muligt. Hvis jeg ikke kan undgå båndsliberen - er der så nogen som har gode instrukser til at undgå de såkaldte kutterslag i gulvet - som virkelig kan være grimme?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-06-05 10:12

Det er nu nok mere mærker fra afhøvling du tænker på.
Båndpudseren får "noget fra hånden" og derfor er den at foretrække samtidig med at den kan slibe med årerne.
Du kan bruge en ekcentersliber, men det vil være et kæmpearbejde for du skal have al lakken væk for at olien kan trænge ind.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-06-05 10:24

Da jeg gjorde det for nogle når siden brugte jeg en lakfjerner først. Husk åndedrætsværn. Når først det tykke lag lak er fjernet er det meget nemmere og hurtigere at bruge sliberen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-06-05 10:45

Hvis der kun er tale om 1-2 lag lak er det uden tvivl nemmest bare at slibe da det skal gøres alligevel og så er der jo lige det med hvilken type lak der er tale om for slet ikke at tale om brugen af lakfjerner indendøre. Man kan godt blive lidt skør af at indånde for meget af den slags "hjernecelledræber".

Accepteret svar
Fra : Innocent

Modtaget 100 point
Dato : 27-06-05 10:51

Umiddelbart lyder det som et meget tidsrøvende projekt, du påtænker, og selv om du tror, at lakken er 100% væk, er den det sjældent, og afslører sig efter olieringen.
Jeg gætter på at dit gulv er lakeret med blank eller halvblank lak, som du er træt af.
Mit forslag er: Slib gulvet med meget finkornet sandpapir, og støvsug/afkost meget grundigt (det glemte Leth altid på TV). Påfør mat gulvlak.
Jeg opnåede et meget smukt - a la olieret look - på mit hårdt belastede vaskbord i badeværelset, og holdbarheden var utrolig.
Jeg brugte en hundedyr norsk Gulvlakk, og går gerne over i udhuset og finder bøtten frem, hvis det har din interesse.

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 27-06-05 11:08

Hej Hjulmand81

Lige et godt tip til hvis du skal slibe dit lakerede trægulv - Hæld luftfri petroleum ud over gulvet for at den gamle fernis ikke sætter sig for hurtigt i slibebåndet.

mvh

ujbv

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-06-05 12:04

Yes den med prtroleum er god og så sliber man på skrå fra hjørne til hjørne og er det en sej lak er mit råd et groft papir til at starte med da lakken ikke sætter sig så godt i groft som i fint papir Slib derefter med finere og finere så skal du nok få en god bund til at lakerer på, undervejs kan du også smører med petroleum
Mvh Sune

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-06-05 12:16

Du kan i byggemarkederne leje en maskine specielt til gulvslibning, den er en del større og det går hurtigere og er mere effektivt. og den ødelægger ikke dit gulv.
Kan ikke huske hvad der koster at leje sådan en, men det er det værd. man står op og bruger den, og dermed er det heller ikke usundt for kroppen.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 27-06-05 14:23

De nye båndpudsemaskiner men lejer i dag er meget nemmere at styre, for båndet sænkes/hæves langsomt mod gulvet mens man er i fremadrettet bevægelse. Så undgår man slivemærker.

Altid på langs med brædderne, groft papir først, så finere og fint.

Som UJBV skriver er petrolium fint at forstøve ud på gulvet!

god fornøjelse
mvh steen

Godkendelse af svar
Fra : hjulmand81

Dato : 24-06-06 19:42

Tak for svaret Innocent.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 08-07-06 10:33

Tak for point
Fik du et pænt resultat?

Hilsen Else