/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
sort skærm/manglende fil.
Fra : fredag
Vist : 534 gange
200 point
Dato : 27-06-05 08:19

Hej.
Jeg har været ved at installere nogle kort til min PDA da pcén lige pludselig går i sort. Prøver at starte den op, men nu melder den bare at en fil er beskadiget eller mangler: "windows-rod\system32\hal.dll" Jeg har win XP home og har været inde og prøve alle muligheder gennem F8. Jeg har også prøvet med min win XP cd. Men tør ikke lade den installere for så sletter jeg vel indholdet af min harddisk ?? Så er der nogen der kan hjælpe ???? Jeg har en del på harddisken som jeg gerne vel bruge igen...... H J Æ L P !!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-06-05 08:25

der sker da ikke noget hvis du søger efter filen på din xp cd så hent dll filen derfra

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 27-06-05 08:37

Hej miritdk: Det må du lige forklare nærmere...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-06-05 08:40

Har du prøvet at tilbagestille computeren til et tidspunkt før fejlen opstod, det kan du gøre i win Xp og ME, ved at gå i start /alle programmer/tilbehør/systemværktøjer/systemgendannelse

Ellers læg CDèn i og skriv i kør sfc /scannow Husk mellemrummet.
Hvis det ikke hjælper, så kan du altid reparere uden at miste noget:
http://hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-06-05 08:43

-D ...... det fik pallebhansen lige gjort mens jeg sad og skrev

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 27-06-05 08:49

Hej. Problemet er bare at jeg kan ikke komme videre fra dos-tilstanden. Og jeg har ved F8-menuen prøvet at bruge den funktion som hedder gendan til det tidspunkt hvor den fungerede sidste gang. Uden held !!

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 27-06-05 08:49

husk lige dette vedr. "sfc-scanningen":
Du kan komme ud for, at du ikke kan køre denne scanning, hvis du har WindowsXP-Home Edition og har installeret SP2. Der popper typisk denne besked op:
"Filer, som er nødvendige, for at Windows kan køre korrekt, skal kopieres til DLL-cachen.
Indsæt Windows XP Professional-cd-rom nu"
- og det kan jo ikke passe på en WinXP-Home Edition!
Det gør den på nogen pc'ere... og det er fordi du har nyere filer på systemet, så det giver ikke mening at overskrive dem med forældede filer.

Det bedste du kan gøre er at afinstallere SP2 -> køre din sfc-scanning og så geninstallere SP2.
Men man kan også mange gentagne gange trykke Fortsætte og sige OK til at Ignorere filer, som alligevel er ældre end de nye som er kommet ind via SP2. Kan ikke anbefale det, da i hvert fald jeg ikke har overblik over, om det gør mere skade end gavn.

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 27-06-05 08:52

Hej. Problemet er bare at jeg kan ikke komme videre fra dos-tilstanden. Og jeg har ved F8-menuen prøvet at bruge den funktion som hedder gendan til det tidspunkt hvor den fungerede sidste gang. Uden held !!

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 27-06-05 09:47
Kommentar
Fra : fredag

Dato : 27-06-05 10:03

Hej.
Fint nok at downloade hal.dll. Men hvad gør jeg så, fordi selvom jeg lægger den på en cd eller diskette, kan jeg jo ikke komme ind til mit c-drev hvor windows ligger. Eller ????? Jeg kan jo ikke komme længere en at den skriver at jeg mangler filen....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-05 10:55

Brug din CD til repair. Den kan vel starte op.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 27-06-05 11:07

fredag >> læs kommentar pallebhansen 27-06-05 08:40
og hcma 27-06-05 08:49

start med sfc-scanningen og hvis det ikke hjælper, går du videre med en repair (det eneste du mister er dine updates, men du har selvfølgelig allerede sp2 liggende klar

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 27-06-05 11:14

OK jeg springer første repair over hvor jeg har valgmuligheden for at 1. installere, 2. reparere og 3. afslutte, og vælger installation, her vælger jeg så en repair funktion. Er det sådan ???

Jeg prøver i eftermiddag, når jeg kommer hjem.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 27-06-05 11:33

klippet fra http://hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
3: Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4: Nu kan du så vælge, hvilket drev/partition din nye installation skal ligge på, og her er det gerne dit C drev, med mindre du kører dualboot.

5: Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev/partition, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6: Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, og du mister ikke dine data,
og du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle "dine" fejl og mangler.
Men du skal dog have lagt alle opdateringer ind igen, og desuden skal du have geninstalleret de drivere du selv har lagt ind.

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 28-06-05 08:28

Hej igen.
Desværre. Den fortæller mig kun hvor meget der er på partitionen og at der muligvis er fejl på den. Og jeg har ingen valgmuligheder ud over at formatere. Intet repair.

????????

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 28-06-05 17:57

Har du installeret mere end et styresystem, kommer fejlen også tit.
Du har flere valgmuligheder, og den nemmeste er at tage harddisken ud, indsætte den i en anden computer og kopiere filen hal.dll (Men det kan også gøres ved at vælge at køre i dos, men er lidt svært for menigmand)
Fra C:\WINDOWS\ServicePackFiles\i386 til C:\WINDOWS\system32
Eller følg en af de foreslåede løsninger her:
http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm

NB: Tjek at dine drev står rigtigt i boot.ini som forklaret i kellys-korner
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : fredag

Dato : 29-06-05 08:19

Tak for svaret pallebhansen. Det blev løsningen. Men der var fejl i den partition hvor jeg havde styresystemet. Så da lavede jeg en installation ovenpå den gamle. Men mine programmer m.m. er reddet. TAK

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-06-05 17:20

Selv tak, og husk rigtige mænd laver ikke backup, de græder.
Harddiske har kun en begrænset levetid, middellevetiden er under 3 år
VH Palle Hansen