/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
25mm skrueaksel hvor meget belastning?
Fra : thyge1072
Vist : 1872 gange
100 point
Dato : 27-06-05 01:09

har en motorbåd med en skrueaksel på 25mm ca. 1,5m lang og ville høre hvor meget man egentlig kan belaste en sådanne? her menes slet og ret hvor mange hk kan en som den tage?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-06-05 05:17

Det bliver meget svært at give et svar på, hvis man ikke ved, hvilken type stål den er lavet af.

MVH

Kommentar
Fra : thyge1072

Dato : 27-06-05 08:42

kan jo ikke tage en prøve af den, men båden er bygget i 1976 og værftet skulle efter sigende være et på bornholm. har ikke typebetegnelse eller lign. der ligger pt en 8,5 hk motor og med længden på 6,5 m skulle den efter søfartstyrelsen kunne tage op til 62 hk inden jeg skal erhverve speedbådscertifikat. dette ville jeg jo klart undgå ; )

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-06-05 10:39

Hvorfor vil du specielt undgå et speedbådskørekort? Det er da et glimrende, at have før man begiver sig ud mellem andre store og små både.

Dit problem omkring skrueakslen er mere kompliceret end hvad den kan holde til for motorens omdrejninger har også betydning fordi en lang skrueaksel ikke skal sætttes op i alt for mange omdrejninger.
Hvis båden er med en 8.5 HK motor er det jo næppe en hurtigløber og det er slet ikke sikkert, at du vil få meget fornøjelse af en ret meget større motor.
For at kunne have glæde af en større og hurtigere motor på så relativt lille en båd på ca. 21 fod skal den have en bred og flad bund bagi ellers vil motoren få skruen til at trække bagenden ned.
Du skal bestemt ikke regne med at du kan lægge hvilken som helst motor i og når du nævner certifikatet så kunne man få den tanke, at det skal gå hurtigere.
En marinediesel på 15-20 HK vil nok være et maksimum for din båd, men det er jo ikke engang sikkert at den kan klare det.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-06-05 16:36

jeg har en 12 hk motor på en 25 mm skrueaksel, og det er slet ikke noget problem.
Og tag så lige og få det speedbåds-certifikat, for der er mange derude der ikke ved hvad de har med at gøre. Det skulle jo nødigt være dig.

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 27-06-05 17:56

Der er mange ting du skal tage højde for !!
1 Er det benzin eller en diesel motor ? Hk/moment. Momentet er større på en diesel og kan derfor trække en større stigning ved de samme hk.
2 Hvor hurtigt løber aksel ? omdrejninger pr. minut.
3 Hvilken båd type ? deplacement, halv-plan eller hel-planene.
4 Hvor stor er din skrue ? antal tommer i diameter.
5 Hvad er din stigning ? antal tommer i stigning.

Hilsen Per

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-06-05 19:17

hvis du alligevel skal købe en ny motor, kunne du jo købe en med skrueaksel og skrue der passer dertil. Så er du ovre alle problemerne

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 27-06-05 20:37

...måske bortset fra de økonomiske problemer!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-06-05 21:15

Du får lige et link til sejlernes eget brugtmarked. Her kan du godt finde noget til en fornuftig pris og i en fornuftig stand

http://www.udkik.dk/

Godkendelse af svar
Fra : thyge1072

Dato : 07-07-05 17:15

Tak for svaret BjarneD.

flere på vej, så håber på lidt hjælp stadig ; )