/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Resonator???
Fra : Yumatci
Vist : 1039 gange
200 point
Dato : 26-06-05 22:09

Hej er der nogle der kan fortælle mig hvad en resonator er og hvad den helt præsic gør i elektronik? og hvad er en 10 mhz resonator hvad betyder det at det er en 10 mhz? findes de i andre end 10 mhz og så videre stort set alt hvad i ved om sådan en resonator!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-05 22:26
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-06-05 05:29

De resonatore jeg arbejder med har tre ben, som sidder på linie. Den er opbygget symetrisk, dvs det er lige meget hvordan den vender. De bruges meget til microprocessore, for at give clockfrekvensen ( istedet for et krystal). De virker næsten ligesom et krystal + 2 kondensatorere. De er ikke så præcise (frekvensen) som et krystal, men meget billigere. Til mange formål, gør det ikke så meget, at de ikke er så præcise.
De findes i mange forskellige frekvenser.
Dette var lidt kort om resonatorere, men vil komme med mere senere, hvis der ikke dukker mere op.

MVH

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 27-06-05 09:38

Okay det er fordi jeg er igang med microprocessore for første gang og så fandt jeg dette project: http://www.ke4nyv.com/picprojects.htm kig nede hvor der står My Projects LED Chaser! Så ville jeg prøve at lave det project som en start men ved ikke hvad det er den 10mhz resonator gør som er med i projectet hvorfor er den der? Jeg er helt begynder og ved ikke særlig meget om elektronik så kan ikke helt forstå det diagram kan du evt. forklare mig hvordan det hænger sammen?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-06-05 10:43

Ok, jeg laver meget i PIC kredse. Resonatoren giver clockfrekvensen, i dette tilfælde 10 MHz, Jeg kan så oplyse dig om at der i clockindgangen, på en PIC16F84 sidder der et kredsløb, der divider med 4, således at processoren arbejder med 2,5 MHz. Det vil sige at hvert 1/2500000 sekundt eksekveres en linie i dit program. (hver linie tager 1 clockslag undtagen GOTO & CALL, som tager 2 clockslag). Til eksperimental brug, bruges ofte en 4 MHz resonator da 1 clock = 1uS, det er meget nemt at regne med.
Har du noget at programere kredsene med og skrive programmer med?. Hvis ikke har jeg mange fine links.

MVH

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 27-06-05 11:45

Ok men det vel sige jeg sagtens kan købe en 4 mhz resonator til det lille project jeg vil lave? Jeg har slet ikke noget derfor jeg ville have det at vide med resonatoren fordi jeg skal have købt en brænder og så ville jeg bestille en resonater, nogle dioder og en PIC16F84 med! jeg er slet ikke kommet til det med programmeringen endnu men hvis du har nogle gode links må du meget gerne give nogle af dem det ville være godt Kender du evt. et godt sted hvor jeg kan købe en god begynder brænder og helst billig?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-06-05 13:09

Har lige netop fundet en, jeg ikke har set før på www.elektrokit.se Den ser spændene ud, især til prisen (ca. 500 sek). Du kan også selv lave en (har en link et eller andet sted) men den er især kun til pic16f84. Er sådan set i orden for begyndere, men på et tidspunkt vil man også gerne videre (andre kredse), og så duer den ikke mere. Den koster alligevel 150-250 Kr. at bygge, så den fra elektrokit er sikkert hurtigt tjent hjem, hvis man vil mere.
Jeg har selv købt en org. microchip programmer, men den koster også 3500-4000 for et sæt.
Der findes også en rigtig god bog (på amerikansk) der virkelig er god til begyndere. Jeg har i hvert tilfælde, sikkert ikke kommet ordenligt igang uden denne bog. Den hedder Easy Microcontrol´n og er fra Square 1.
se på www.sq-1.com hvor den også kan bestilles.

MVH

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 27-06-05 20:14

Okay jeg tror jeg vil købe bogen som en god start men hvad med brænder jeg syntes 500 kr er lidt for dyrt i starten måske er de tjent godt hjem men tror jeg vil starte med noget billigere tror du: http://www.brinck.dk/byggesaet/br875.asp kan bruges til en start? og så køber jeg bogen! så regner jeg med at købe delene til det lille project med nogle dioder til at starte med tror du ikke det er fint som en begyndelse? hvordan startede du? havde du et start project eller noget?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-06-05 07:27

Den fra Brinck ser fin ud, især når du vil starte med pic16f84 (a), som også er den der bruges i bogen. Jeg har også brugt (og stadigt bruger) PIP02 programmet til at få programmet ind i kredsen med. Så det ser fint nok ud, men jeg kender ikke byggesættet. Prøv lige og checke om ZIF (Zero Insert Force) sokklen følger med, for den er mange gange extra. ZIF sokklen er som regel rimelig dyr (100-300 Kr.) Jeg har skaffet en flok (18 bens) til den helt rigtige pris, Jeg har også masser af PIC16f84a, resonatorere + hvad man ellers skal bruge til projekterne. Hvor billigt har du fundet pic16f84a ?
Du kan komme med en e-mail adresse, så finder vi nok ud af det
Du skal (kan) også bruge MPLAB til at skrive og compile programmerne med. Den kan findes flere steder gratis, ellers har jeg den på en CD-ROM. Der er en meget fin instuktion til MPLAB i bogen.

MVH

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 28-06-05 08:52

ZIF soklen er ikke med men hvad er det egenligt man bruger den til? skal jeg have den? Jeg har faktisk ikke kigget på hvad PICsne koster og sådan endnu. Jeg prøver lige at kigge efter det min email er: yumatci@ofir.dk

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-06-05 08:19

Når man programere kredsen og tester den, foregår det ofte på 2 forskellige print. Man skal så flytte PIC'en hver gang, og der mulighed for at bøje et (eller flere) ben. I en ZIF sokkel lægger man PIC'en ned og så låser man benene fast, ved hjælp af den lille stang du kan se på billedet fra Brinck. Man belaster således ikke benene, og det kan sagtens være at man skal flytte PIC'en rigtigt mange gange, før man har rettet alle fejl, eller færdig med hele programmet.
Nu ved jeg jo ikke hvad du skal bruge PIC'ene til, men det er sjovt og lærerigt at arbejde med. De kan bruges rigtigt mange steder.

MVH

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 29-06-05 19:57

Ok i starten havde jeg tænkt mig bare at lave sådan PICen kunne styre nogle dioder eller noget som begynder eksempel men det jeg rigtigt vil op og udvikle senere er biler som bliver styret af en PIC, robot agtige ting jeg finder sikkert på mere når jeg har lært det grundlæggende bag PIC og hvordan de programmeres! Så tror jeg at jeg køber den brænder fra brinck og så en Zif sokkel der til! Jeg var lige ved at læse lidt om PICs og kom til at tænke over hvordan kobler jeg egenligt strøm til sådan en i dette tilfælde tænker jeg på PIC16F84 og hvor meget strøm kommer der så evt. ud af RB0 - RB7 som jeg har forstået bruges RB0 - RB7 til at kobles ting til f.eks kan jeg koble en diode til en af dem og så lave et program der tænder og slukker for strømmen men hvor meget strøm kommer der ud af udgangen og er det rigtigt forstået at man bruger RB0 - RB7????

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 30-06-05 07:13

De er meget fine at lave roboter af. Når du har lært mere om PIC, kan du sætte flere sammen, og få dem til at "snakke" sammen. Nulen (minus) skal ind på ben 5 og Feks. +5 VDC skal ind på ben 14. Du kan belaste udgangene med 25 mA. Du kan også bruge RA0- RA4 som udgange!! (det passer ikke helt, fordi RA4 kan ikke trække 25mA uden at lave et "krumspring". Man programere selv alle ind/udgange. Du bestemmer altså over RB0-RB7 og RA0-RA4, om du vil have dem som indgange eller som udgange. (bare husk på at RA4, ikke direkte kan bruges som udgang!) Den har jeg taget fejl af et par gange, og kunne ikke få "lortet" til at virke. Idag bruger jeg altid RA4 som indgang.

MVH

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 30-06-05 09:14

Du siger man kan belaste udgangene med 25 mA. Plejer man ikke sige der kommer et hvis antal volt ud f.eks 5 volt? Ved du hvor mange volt man kan få ud af hver for jeg kan ikke lige gennemskue hvordan jeg regner med mA?

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 200 point
Dato : 30-06-05 12:28

Hvis din forsyningsspændning er 5 VDC, bliver udgangene også 5 VDC. Så vidt jeg husker, kan PIC16F84 kørere på forsyningsspændning mellem 3 - 5,5 VDC. I alle mine konstuktioner bruger jeg 5 VDC, men det behøver man ikke at gøre (det er dog meget nemt at regne med, hvis man altid bruger 5 VDC).
1000 mA = 1 A.

MVH

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 30-06-05 19:32

Okay nu har jeg så fået et brænder sæt af en fra www.eksperten.dk helt gratis men tror desvære ikke det understøtter PIC16F84 sættet hedder MPLAB ICD! Men det understøtter PIC16F870 ved du om det er nogenlunde det samme som en PIC16F84 og kender du evt. noget til den har du nogle links eller noget hvor jeg kan læse om den? ellers tror jeg at jeg køber den fra brinck!

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 30-06-05 21:13

Ups jeg tror jeg har misforstået MPLAB ICD er ikke en brænder er det? det er en eksra enhed til brænderen eller noget eller hva?

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 01-07-05 01:02

Arghh jeg har fundet ud af det nu du behøver ikke svare på de sidste to spørgsmål! MPLAB ICD som jeg har fået er en brænder og den burde også kunne tage PIC16F84 så nu vil jeg igang med at kigge på det imorgen! men du skal have mange tak for hjælpen jeg giver dig point og så opretter jeg et nyt spørgsmål når jeg skal bruge hjælpe igen! :D

Godkendelse af svar
Fra : Yumatci

Dato : 01-07-05 01:04

Tusind tak for hjælpen viskinge du har været en stor hjælp og har hjulpet mig til at starte med at lege med PICs