/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ødelagte strækbolte golf 2 diesel
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 778 gange
100 point
Dato : 26-06-05 19:25

Da jeg skulle skrue dem ud,har den tidligere ejer åbenbart osse forsøgt dette,med det resultat at 3 af dem er kværnet i fæstningen til torken????
Hvad gør jeg nu,cylinderservice der eventuelt borer dem ud eller hvad??????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-05 19:30

Ja, enten bores ud, eller noget specialværktøj til at skrue ned i boltene, så man kan skrue dem ud.

mvh dova

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 26-06-05 20:13

Kan jeg selv gøre hvis ja hvilken type bor???
Mvh Alex

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-06-05 20:46

Du kan ikke bore dem ud selv.
Det er sejhærdede bolte og når du borer er det svært at centrere boret og du vil opleve at boret trækker ud i det blødere materiale.
Det værktøj som Dova omtaler kan måske skrue dem ud.
Det hedder en udtrækkertap (eller blandt hånværkere en "ornepik")
Men jeg tvivler, for kan den knække ved forsøg på at skrue den ud så sidder stumpen meget fast.

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 26-06-05 21:55

Nogle der kan anbefale et sted der kan udtage disse bolte og hvad ville et værksted evt gøre,da det lyder til at være noget rigtig lort,iøvrigt har jeg allerede knækket en del torks,da de er spændt helt vildt,nogle har sagt at jeg bare skal banke en større tork i?????

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-06-05 22:03

Har du fået topstykket af? Mulig bolten stikker op af hullet hvis du får det af så du kan komme til med en rørtang." kværnet i fæstningen til torken????" hvad betyder det?
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-06-05 22:06

Nu fårstår jeg. Du kan banke en større torx i men da skal det være med de fine riller.
Det plejer vi at gøre.
alimak

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-05 22:14

Det vi gør på værkstedet er også at vi svejser en møtrik fast i bolten, så setter vi en top på og skruer ud.Men den skal svejses godt fast.
alimak

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 26-06-05 22:27

Fine riller aner ikke hvad det er,hvad er det korrekte ord for den torq alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-06-05 22:35

Det kan jeg ikke huske. men i mit torx sæt er der grove torx og fine torx jeg tror de heder noget med 45 og 50, som er størrrelsen på de fine. Men jeg ved ikke om jeg husker riktig.
alimak

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 26-06-05 23:05

Den torx jeg brugte hed 5,5 skal jeg op i 6 måske 6,5 eller hvad

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-06-05 23:14

Nej, du skal bruge en annen slags torx,Den du har er det grove "riller" Du skal bruge en med fine "riller" den kan du banke ned i hullet Så den sidder.
alimak

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 27-06-05 22:23

Den eneste chance du har, er at svejse en møtrik som foreslået af alimak, fast på stumperne, ret stor møtrik. Hvis du ikke selv har en kraftig CO2 svejsemaskine, må du på et værksted med den hvor de har prøvet det før, det sidste er ret vigtigt for det kan godt drille med at møtriken knækker af nogle gange, men varmen der udvikles under gentagne forsøg kan bevirke at bolten omsider giver sig.
Mvh K.

Godkendelse af svar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 28-06-05 08:09

Tak for svaret alimak.