/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bremsetromler, Renault 19
Fra : pims
Vist : 961 gange
200 point
Dato : 26-06-05 19:22

Hvordan afmonterer jeg bremsetromlerne på en Renault 19 fra '89?
De virker som om de er rustet fast, og jeg har prøvet at slå på dem med en hammer for at få dem løs. Men de rokker sig ikke, er der noget jeg har overset?
Hilsen Pims

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-06-05 19:32

Mange gange må man have et specialværktøy til at trække dem af med. De kan sidde djevelsk fast.Nogl biler kan man komme til justeringen gjennom boltehuldet. Men jeg kan ikke huske om man kan det på din bil.
alimak

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 210 point
Dato : 26-06-05 20:00

Hmm.. Er det nu ikke sådan man skal skrue den store boldt af i midten og trække den af med lejer osv. Det mener jeg der var på den jeg lavede.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-06-05 20:08

Regner med at han har gjort det. De kan siddefast aligevel.Pga slidekanten er så stor at bakkene ikke slipper trommelen
alimak

Kommentar
Fra : pims

Dato : 26-06-05 22:09

Jeg har endnu ikke forsøgt at skrue centermøtrikken af, af frykt for at have rullelejer ud over det hele. Bakkerne har sluppet, jeg kan sagtens dreje hjulet men tromlen vil alligevel ikke af. Kan det være rigtig, at man skal løsne centermøtrikken og trække det hele ud?
Hilsen Pims

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-06-05 22:28

Jeg kan ikke huske hvordan det ser ud på din bil. Er det en eller 2 stjerne skruer eller torx som holder trommelen på plads?Eller du kan se at trommelen ikke er i et med "lejerhuset" ?Hvis ikke så må du skrue center møtriken af.På mange biler skal man trække det hele ud. Da deler ofte kuglelejeret sig, men det kan du sætte på plads igen legge i nyt fedt.
alimak

Kommentar
Fra : pims

Dato : 26-06-05 22:46

Der er ingen skruer som holder tromlen på plads, og det er svært at se om tromlen er i et med lejehuset. Men der er nok ikke andet at gøre end at prøve at skille det ad og så se hvad der sker.
Pims

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-06-05 22:52

De bliverdu nødt til.Om lejeret dæler sig så er ikke det værdens undergang.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-06-05 22:54

Mulig er det venstre gevind på den ene side.
alimak

Kommentar
Fra : geu

Dato : 26-06-05 23:22

Der er ikke venster gevind på den ene side, det er jeg 100% sikker på.
lejef falder ikke fra hinannen, det deler sig højst. Også er det et komusleje og skal bare just. op bagefter.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 27-06-05 00:02

Når de har rustet sig fast på den runde reset der centrerer dem, skal man få dem til at vippe så løsner de sig, der skal faktisk slås meget hårdt, en hammer er ikke nok der skal en mukkert til, det lyder brutalt men sådan løsner man fastgroede tromler, sprøjt olie på når de begynder at vippe, slå først i den ene side dernæst den anden, det får dem til samtidig at trykke bakkerne ind fra slidkanten.Mvh K.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 27-06-05 22:04

Håber du er klar over at du skal slå på tromlens flade side. Hvis du skruer lejehuset af med tromlen på, er der ikke noget hold i det mere og så er du på den.
Mvh K.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-06-05 00:12

Jeg har lavet bremser på samme type bil i dag.Den sat også tromelen fast.Trommel og lejerhus er i et stykke.Jeg måtte bruge en aftrækker.
alimak

Kommentar
Fra : pims

Dato : 29-06-05 19:08

Så må jeg ha' fat i en aftrækker....

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-06-05 19:12

Bor du i Kbh?
alimak

Kommentar
Fra : pims

Dato : 29-06-05 22:40

Nej, Langeland.
Pims

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 30-06-05 03:55

Hvorfor vil du have tromlerne af?

Kommentar
Fra : pims

Dato : 30-06-05 23:16

De skal skiftes hele vejen rundt, jeg har lige købt bilen.

Godkendelse af svar
Fra : pims

Dato : 16-07-05 15:28

Tak for svaret geu.