/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Ang. kørselsgodtgørelse
Fra : Flakse
Vist : 3597 gange
50 point
Dato : 26-06-05 18:01

Jeg vil bruge min private bil til mit arbejde og derved få 3,10 pr. km udbetalt. Jeg er selvstændig (ApS). Det bør der vel ikke være nogle problemer i. Men hvad med f.eks p-bøder, broafgift, p-billetter som jeg kan komme ud for at betale under arbejdet?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 26-06-05 18:07

Broafgift - Ja

Men ikke parkeringsbøder og parkeringsbilletter.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 26-06-05 18:24

Hvis du bruger din bil i forbindelse med dit arbejde må du fratrække broafgift samt p-billetter som en driftudgift i regnskabet.
P-bøder samt fartbøder må ikke fratrækkes regnskabet, det er en personlig sag. Disse bøder kan dog fratrækkes, under lidt dække uden det bliver opdaget, men ikke lovligt.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-05 18:28

p-billetter tror jeg ikke på - hvad laver en erhvervsbil på en parkeringsplads, den holder vel hos kunden eller der hvor man arbejder.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-05 19:14

Hvis Flakses aflønnes med kilometertakst, for det antal kilometer der køres på broerne, mener jeg nu ikke broafgiften må trækkes fra.
Det må fungere på samme måde som f.eks. et vognmandsfirmas regnskab, og der kan den slags og bøder m.m ikke fratrækkes som driftsomkostninger.

Og hvad der ellers kan være af problemer, det kan være noget med, at dokumentere over for skattevæsenet, hvornår der er tale om privatkørsel eller erhvervskørsel med ret til fradrag.

mvh dova

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-06-05 19:15

refi kunden kan bestemt godt befinde sig i et område med p-afgift. Den kan trækkes fra.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-05 20:01

Ja måske, men jeg tvivler.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-05 20:04

Her er med hensyn til broafgift (bladre lidt ned af siden)

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=137953&vID=200366

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-06-05 22:56

Det er vel virksomhedens regnskab du henviser til ??
Så kan APS bogføre de reelle udgifter, og du kan benytte kørselsfradrag når du kører i firmaets tjeneste.

http://www.startguiden.dk/svar_skat/51715/15/0

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=104029&vID=200789&i=487&action=open#i104029
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=104047&chk=200789#pos

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 26-06-05 23:17

P-bøder og fartbøder er et privat anliggende.

Derimod kan udgiften P-billetter og brobilletter, der skyldes kørsel til kunder m.v. som led i arbejdet, fratrækkes i selskabet. De udgifter er ikke indregnet i standardsatsen for km godtgørelse.

Se også Ligningsvejledning 2004, A.F.3.3.4:
"Broafgiften er arbejdsgiverens udgift ved erhvervsmæssig kørsel. Arbejdsgiveren kan enten dække broafgiften som udlæg efter regning eller ved at stille et brokort til rådighed for den erhvervsmæssige kørsel. Hvis arbejdsgiveren ikke dækker broafgiften, kan lønmodtageren m.v. foretage fradrag for de dokumenterede, erhvervsmæssige udgifter til broafgift efter SL § 6, litra a. Se TfS 2000, 851 DEP."

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 27-06-05 09:39

refi - i københavn kan du ikke undgå enten at skulle betale p-afgift eller parkere ulovligt og få en bøde.

P-afgift og broafgift der vedrører arbejdet kan refunderes til ansatte, idet der er tale om et udlæg som en naturlig del af arbejdets udførelse.

Bøder kan ikke fradrages i skatteregnskabet. Hvis du vælger at lade ApSét betale P-bøde hhv. fartbøde, skal du beskattes heraf, da det betragtes som en lønindtægt. Alligevel kan udgiften ikke fratrækkes som en lønudgift i ApS'ets skatteregnskab.

Husk at der SKAL føres grundigt kørselsregnskab over den udbetalte KM-godtgørelse, og husk er der er en maksimal grænse på 20.000 km for udbetalng af den høje sats.

Mvh. AMP

Godkendelse af svar
Fra : Flakse

Dato : 27-06-05 22:43

Tak for svaret. Jeg forstår at jeg kan trække broafgift samt p-billetter fra hvis jeg kører/parkerer i forbindelse med arbejdet, men ikke p-bøder.

Tak.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-05 23:02

Selv tak

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 27-06-05 23:19

Og det svar kom refi med ?

mvh
jakjoe