/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Jolle/våddragt
Fra : bpedersen
Vist : 3134 gange
100 point
Dato : 26-06-05 14:43

Jeg tænker lidt på og skal til at købe en lille motorbåd. Jeg har overvejet at det skal være en motorbåd (styrpultjolle) på ca 4-5 meter med en 25-30 heste på hækken. Nu er mit spørgsmål så om det er en båd man kan få til ca 30.000 kr og om den kan trække lidt vandski/ring.

Jeg har også set at A-Z har nogle våddragter på tilbud i den kommende uge. De er 4 mm tykker og koster hvis 300 kr. Er det nogle der er hver at købe,jeg vil bruge dem til lidt vandsport og andre ting.

Med venlig hilsen
Brian

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-06-05 14:51

Om en 25 hestes motor kan få fart nok i jollen til vandskiløb, afhænger af jollens vægt, men er det en glasfiberjolle burde det kunne lade sig gøre. Ikke den helt vilde fart med dog muligt.
En våddragt til DEN pris er nok heller ikke mere værd, men du kan da altid starte med den. Går den så i stykker, har du forhåbenligt haft for 300 kr glæde af den. Du kan jo også være heldig at den holder lidt længere. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 26-06-05 14:53

Hej
med 25-30 hk tror jeg ikke at du kan trække vandski
du skal op på 45 hk og derover. men det kommer også an på båden,om det er planende
husk at du skal have speedbådskørekort.

de billige dragter er udemærkede til den slags sport.

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-05 14:57

Jeg synes det lyder noget voldsomt med en motor af den størrelse til en 12-14 fods jolle.
Der skal du over i noget decideret speedbådsagtigt (behøver ikke være større) der er bygget til at bære vægten og til større hastigheder.

Om du kan finde det til den pris, tja kig dig omkring på nettet eller den Blå Avis og sådan nogen steder og kig lidt på hvilket prislag de ligger i.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-06-05 14:57

Med hensyn til prisen på en brugt Styrpultjolle så prøv en søgning på Google efter Styrpultjolle. Der er flere brugte til salg rundt omkring.

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 26-06-05 16:21

Fordi jeg netop kun vil have en 25-30 hestes motor er for jeg kan undgå og skal have Speedbådskort.
Jeg har kigget lidt på en limbo 14. Hvor stærk stor i sådan en kan sejle hvis den får 25 heste på hækken. båden vejer 110 kg og er 4,12 meter lang.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-06-05 16:24
Accepteret svar
Fra : michaelmoeslund

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-05 16:26

25 hk ka snildt trække vandski, det tar måske lidt længere tid at blive trukket op,men det går da an

Ellers kan man også med fordel starte fra en bro, -det ser også lidt mere elegant ud, istedet for at lege flydeanker efter båden

Jeg vil da også mene, at 30 er lige rigeligt for den kombination du skriver om

Med hensyn til dragten, så er det da nok et fint sted at starte, bare du ikke påregner at den også skulle kunne bruges til dykning, der bliver den nok for kold, men til vandski og ring fræs er den faktisk mere vigtig end så meget andet ombord(taler af øm erfaring, da jeg absoulut skulle stå på vandski efter en V6'er i bokseshorts...avvv min nummer)

Ellers go fornøjelse med projektet....det ska du/I nok få en masse sjov ud af..

Fra den blå avis:
Finmark 14", velholdt styrepult jolle med autoradio/CD, log, lænsepumpe, stangholder og presenning. 55 hk Johnson med elstart, eludtag og stålskrue. Nyt batteri. Ca. 35 knob. Motoren skal have udskiftet ensretteren (reservedel ca. 500 kr.), herefter kan den igen lade batteriet. Mail mig for link med flere billeder. Priside 22500

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-06-05 16:28

Nå der er ingen svar til det spørgsmål. Det er måske dit eget?

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 26-06-05 16:29

Ups.. havde ikke lige set det med at det skulle være en 25 hk..

-Hvis du vil trække vandski undgår du ikke et speedbåds certifikat...

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 26-06-05 16:29

hej
her er reglerne hvornår der kræves speedsbådskørekort
http://www.soesport.dk/sw3189.asp

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 26-06-05 16:35

Jeg kender gort reglerne for Speedbådskort, det er der for jeg vile have en så lille motor. Men hvor stærk vil såda´n en jollle så kunne sejle med 25 hk på hækken.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 26-06-05 16:37

Nåhh..du ser da vist ud som om det lige går an med en 25hk på en 4 mtr båd..

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 26-06-05 16:45

Jeg vil gætte på et sted imellem 20-25 knob..

Altså lidt hurtigere end mågerne, og lidt langsommere end de unge fyre i fars fede Bayliner...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-06-05 16:42

Hvorfor er det så forfærdeligt at skulle tage et speedbåds-certifikat. Du har vel taget kørekort til bil. Det kunne man slet ikke drømme om ikke at tage. Det er jo et stort plus i karakterbogen, når man får det. Så hvorfor ikke få et plus mere ved at tage det certifikat.
Det er ligeså meget for din egen skyld, for man lærer faktisk noget om at begå sig på vandet, og det er altså ikke et sted hvor man bare holder ind til siden, hvis noget svigter.
Så bare kom igang.

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 27-06-05 19:31

Hvad skal man så kigge efter når man skal købe en brugt motor??
Hvad bruger mindbrandstof??
Er der nogle motor der er bedst??
Skal det være 2 eller 4 takts??
OSV..

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-06-05 20:15

hvis det skal være rigtig godt, skal det være en dieselmotor. Man kan faktisk få hurtigtgående dieselmotorer, men de er væsentlig dyrere end benzinmotorer.
Hvis du skal sejle stærkt til en rimelig pris er det nok en benzinmotor vi snakker om, og de er dyre at sejle med.
Du skal ikke blive forskrækket, hvis sådan en bruger 30 liter benzin i timen.
Jeg kender en der har speedbåd, og den kan sejle ca 55 knob. Så bruger den over 70 liter i timen.
Du kan nok ikke få andet end 4-takts motorer i den størrelse, og det skal du ikke være ked af.
Olieblandet benzin er nemlig en del dyrere end alm. benzin.
Det du skal kigge efter, er om det er en motor der er beregnet til en båd.
Man ser mange eksempler på folk der tager en bilmotor. og bygger lidt om på den, og så kalder de den for en bådmotor.
Men der er virkelig mange ting at tage hensyn til, når den skal bruges i en båd.
Tag en fagmand med, når du skal købe motor, for et fejlkøb kan blive meget dyrt.
Så er det bedre at give en skilling for lidt ekspertbistand.
Og hvis du vælger for lille en motor, får du ikke det sjov som du gerne vil have. Så start med det "kørekort", og køb så noget der er i orden, så det kan sælges igen.
Det koster i første omgang, men vinder i længden.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 27-06-05 22:08

Jeg vil da mene at man sagtens ka få en 2 takt der er iorden, som så stadig kan sælges, hvis anskaffelsen pludselig står og samler støv i hjørnet

Nu er jeg måske heller ikke så objektiv, da jeg kun har haft råd til 2 taktere...

Meen det med brændstoffet er måske heller ikke så aktuelt med en 25 hk, de har da en meget fornuftig brændstof økonomi...

Med udgangs punkt i en 2 takter, ville jeg kigge efter en yamaha 25-28 hk,helst med autolube, og se meget kritisk på den.

-er der småstore hakker/manglende stykker på skruen-så kan der være det samme i gearhjulene

-er der tæringer på benet/ved pakninger

-er der tegn på at motoren har været varm, er malingen på motorblokken misfarvet eller skallet,så har staklen sikkert kørt for længe uden kølevand, og vil sikkert kun gi problemer..

-er der mere end 1mm slør i svinhjulet, når du skubber det fra side til side, så kan krumtappen være slidt så den skal skiftes,og det er halvdyrt...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-06-05 22:16

Yamaha har en svaghed i den nederste pakdåse, hvor krumtappen går ud til trækakslen i benet.
Hvis den går til, kommer der vand i den nederstecylinder, og det er ret kostbart at få lavet.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 27-06-05 22:26

Aha! det var jeg ikke klar over, skulle de være svagere end andre motorere der? hmhm

-men de bliver da stadig kølet så....hihi

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 29-06-05 20:16

Hvor meget benzin bruger en 25-30 hestes motor så? jeg er blevet lidt bekymret efter jeg har hørt at en båd kan bruge
70 liter i timen.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 30-06-05 22:26

Et hurtigt bud vil være 10-15 liter i timen, med en 25'er på fuld øre...

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 30-06-05 22:34

men med 40-50 km i timen er da os' meget godt...

- med mindre du kender nogen du vil besøge i caribien

Godkendelse af svar
Fra : bpedersen

Dato : 03-07-05 12:17

Tak for svaret michaelmoeslund.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 03-07-05 21:15

Selv tak du, håber du får købt noget godt bådtøj...