/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvilken træbeskyttelse?
Fra : H.P.Larsen
Vist : 2211 gange
100 point
Dato : 26-06-05 13:54

Vi har 2 år gamle vinduer i vores hus, som vi har valgt at give transperrent træbeskyttelse. Nu har de fåer den farve vi gerne vil have, men hvad giver vi dem så? Mange af vinduerne vender mod syd så de bliver hårdt belastet af solen, og bliver meget tørre. Findes der en god træbeskyttelse eller skal jeg bruge en olie f. eks. linolie eller anden træolie.

Lene

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-06-05 13:56

Absolut rå Linolie. Det er et naturprodukt der giver en smuk glød til træet og beskytter og holder længe. Det er også behageligt at arbejde med.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-05 14:02

Olie forhindrer ikke på samme måde som træbeskyttelse, at træet ændrer farve.
Det er fordi der i træbeskyttelse som regel er "indbygget" noget "solfilter".
Og hvis det ikke er hårdttræ (mahogni el.lign) er det bedst at bruge træbeskyttelse, der er olien ikke nok når det er udat for meget sol.
Linolie skal du kun bruge hvis det tilsættes svampedræbende midler, da linolie kan give næring til eller forværre svampeangreb.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-06-05 14:09

Når I gennem 2 år har givet træbeskyttelse er der ikke nogen grund til at tilsætte svampedræbende midler til Linolien. Svampene kan IKKE leve af olien alene og da træbeskyttelsen jo er trængt grundigt ind i vinduesrammerne, kan de ikke finde fodfæste der. Så brug I bare Linolien. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-06-05 14:12

Træolie kan kun bruges inden man maler eller træbeskytter.. Olien fordamper ud af træet inden for et par døgn. Men jeg vil da anbefale jer at give huset en omgang af det og derefter træbeskyttelse. Så er I på den sikre side.

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-06-05 14:18

Vaxen har da ret i at man ikke skal smøre olie på maling, men man kan sagtens bruge det efter transparent træbeskyttelse. At olien fordamper efter et par døgn passer simpelthen ikke.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-06-05 14:20

Du kan i din malerforretning købe en gennemsigtig træbeskyttelse. Altså en helt uden farve. så beholder dine vinduer den farve du vil have, men er samtidig blevet godt beskyttede. Det er bare at gå ned til en god forhandler og høre hvad der er bedst. Men du skal ikke nøjes med at bruge f.eks linolie da dette ikke beskytter mod regn og vejr. dette vil stadig kunne påvirke dine vinduer. de skal have en ordentlig træbeskyttende Maling for virkelig at holde.

Mvh Bublebee (malerstuderende )

Kommentar
Fra : 25

Dato : 26-06-05 18:16

Vi har et Trelleborghus og det smører vi med Rentolin, det holder ca. 5 - 6 år.

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 26-06-05 20:06

Hvis du vil spare tiden næste år skal du bare give dem Rentolin

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-07-05 17:12

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : Scooter-fjæs

Dato : 29-07-06 01:26

Jeg vil også gerne have fat i rentolin, men kan ikke rigtigt finde det på nettet. Nogen der kan hjælpe?

Annuller spørgsmålet
Fra : H.P.Larsen

Dato : 15-01-07 20:57

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål