/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mazda 626 vil ikke blinke??
Fra : stig54
Vist : 1925 gange
100 point
Dato : 26-06-05 12:16

Mazda 626 årg 84 1.6.
Jeg har fået et sjovt problem med min Mazda.
Blinklyset virker kun periodisk.(det er ikke en vittighed).
Blinkrelæet er det ikke, er prøvet udskiftet.
Det er ikke kontakten oppe ved rattet, er prøvet udskiftet.
Næ det er midtvejs, inde i den store ledningsmasse der er en løs forbindelse, måske en halv overgnavet ledning eller lignende.
Jeg har tænkt at sætte nye ledninger uden om, men hvor finder jeg et diagram over ledningsnettet, godt nok er der farvekoder på ledningerne, men det ville være rart at have et diagram og gå efter.
Blinker den ikke kan jeg som regel få den til det ved at rykke forsigtigt i den store ledningsmasse der går op mod instrumentbrættet, der vil jeg ikke ind men afmontere de to ledninger der går til blinklyset og trække nogle nye. Alarmblinket virker fint, men det er jo et andet kredsløb.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-06-05 12:19

Prøv på biblioteket... Der kan du låne værkstedhåndbogen til din mazda. Deri skulle diagrammet være.

Vaxen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-05 12:32

Det er som regel stelforbindelser der driller - så tjek lige dem først.
Jeg tror ikke rigtig på en + ledning.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-06-05 13:11

I Haynes bøger er der EL - diagram over bilen...
Jeg syntes lige du skal tjekke hvad det er der kikser inden du søger at skifte ledninger, da det er det sidste der går i stykker.
Først skal du finde ud af om fejlen - når den er der er i beggge sider og de ner er symetrisk. Da alt er fælles op til blinker kontakten...
Far bliker kontakten er der 2 kreds en højre og en venster... Hvis fejlen er fælles at du har samme fejl til begge sider er fejlen imellem blikerarm og blinker relæ...

Hvis den blot ændre frekvens er det som refi siger engen løse forbindelse eller manglende stel på lygtehuse...

Gå en tur omkring bilen når det ikek virker og prøv at give den lygte der ikek blinker et likke dask med flad hånd... Hvis fejlen forsvinder ved du hvor der er løs forbindelse....

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-06-05 18:50

Når jeg rykker den store ledningsmasse, hvor ledningerne går sammen med 100 andre, opad så virker begge blinklys. De virker også ved alarmblink, så det kan vel ikke være dårlig stelforbindelse ved pærerne.Jeg mener også at det er de tre ledninger der går fra relæ til blinkerarm der er noget galt med.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-06-05 18:51

Når jeg rykker den store ledningsmasse, hvor ledningerne går sammen med 100 andre, opad så virker begge blinklys. De virker også ved alarmblink, så det kan vel ikke være dårlig stelforbindelse ved pærerne.Jeg mener også at det er de tre ledninger der går fra relæ til blinkerarm der er noget galt med. Jeg vil prøve at skifte disse tre,lyder det tosset?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-05 18:56

Næh - der sker da ikke noget ved at prøve hvis du mener det er dem.

Accepteret svar
Fra : kogalejy

Modtaget 100 point
Dato : 27-06-05 23:03

I sådan situation gælder det altid om at få skilt systemet i halvdele. Jeg vil foreslå at finde frem til blinkrelæets kontaktben og sætte en prøve/hjælpeledning med + fra batteriet på det og se hvad der sker, 0g bag efter måle op gennem ledningerne gennem skiftearmen.
Mvh K.

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 28-06-05 12:57

Tak for svaret kogalejy.
Selvføkgelig, jeg laver en prøveopstilling og ser hvilken ledning det er galt med.