/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Slikker på plastiksposer
Fra : smor20
Vist : 2269 gange
200 point
Dato : 26-06-05 10:43

Hej..

Jeg har en kat på 2 år , Hun er indekat og nu er hun begyndt at slikke på poser..

Er der nogen der ved hva det kan være ?

Hun er en halv blue british shothair og halv alm huskat..

smor

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-05 10:52

Kan være posen dufter af noget der for en kat smager godt, eller det kan være en adfærdsforstyrrelse fordi katten keder sig.

Er det alle poser eller kun nogen bestemte, og er det hele tiden eller i nogen bestemte situationer katten gør det?

mvh dova

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 26-06-05 10:56

Jeg har kun lagt mærke til det nogen gange..
men det er næsten alle slags poser.. lige fra sortesække til de poser hvor der ere bleer i..
Jeg kan ikke give svar op hvornår hun gør det..

Og jeg håber da ikke at hun keder sig.. Jeg har 2 katte og 2 børn og sys at de alle leger meget godt sammen

smor

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-05 11:01

Hvis det kun er noget den gør en gang imellem, er det sikkert fordi den kan lide duften af poserne, men måske er det ikke det bedste at slikke på dem, måske kan de afgive nogen skadelige stoffer.

Så jeg ville da foreslå dig, at prøve at vænne katten af med uvanen hver gang du ser den gør det.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-06-05 11:02

det er blot en katte fetich

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 26-06-05 11:03

¨hvordan skal jeg gøre det??

Hun er en kat som ikke kan lide at være oppe.. sådan har hun altid været psse fra dem der havde hende tidligere..
Da jeg fik dem var de meget meget sky men er ved at komme over det nu.. så jeg er meget bange for at skræmme hende

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-05 11:05

Giv den et lille sprøjt af en vandpistol hver gang den begynder med slikkeriet, men helst så den ikke ser det er dig der gør det.

Det er et yderst effektivt middel til at lære katte hvad de ikke må.

mvh dova

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 26-06-05 11:18

så får jeg da godt nok en våd seng.. hun ligger og slikker på dem der er under sengen ..

men så må jeg lære at ramme

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-05 11:25

Så er det vel bare en rengøring af hendes "egen lille bolig"......
Prøv at lægge aviser ovenpå plasticposerne, så vil hun sikkert begynde at slikke på dem.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-06-05 11:34

lad dog katten have sine lyster og laster

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-06-05 11:55

Så flyt dog de plastikposer !!!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-05 12:02

Hvis den ligger meget under sengen og slikker på de poser, så kan det alligevel skyldes forskellige ting, f.eks. utryghed.
Mange katte udvikler nogen tvangshandlinger, f.eks. et begreb der kaldes uldslikkeri, hvor katten faktisk kan slikke hul i tæpper, tøj m.m.
Nogen oplever at det også praktiseres på den måde, at katten med "vold og magt" vil slikke på et øre/hals/arm o.s.v. hver gang man kæler med den, eller den selv kravler op og slikker.

Så væn den af med det, eller gør så den ikke kan komme til poserne.

mvh dova

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 26-06-05 12:03

qfha

Det er lidt svært bare at flytte dem.. de ligger under sengen.. hvor fanden skal jeg så ligge dem??

hvis du ikke har noget pænt at sige så hold dig fra spørgsmålet !

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-06-05 12:09

smor20 - hvis nogen nu kendte løsningen til fulde og det ikke er "pænt" i dine ører - så får du jo aldrig svar.

hav en god rest af weekenden alle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-05 12:10

Hvis det bare er ting du gemmer/opmagisinerer under sengen, og ikke har plads til andre steder, så prøv at pakke poserne ind, evt i et gammelt dynebetræk el.lign. og se om det hjælper på problemet.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-05 12:13

Tror stadig mest på "rengøringen"

Kommentar
Fra : afinn

Dato : 26-06-05 12:24

Er det muligt at hun ser det som sit legetøj.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-06-05 12:45

Det er muligt du ikke kan lide svaret, -og ????

Jeg synes stadig det er et rablende spørgsmål i stil med "jeg har ondt i nakken når jeg slår tre knuder på mig selv".

Du skaber et problem, -løs det ved at rydde op eller placér tingene i en anden emballage, som dova nævner.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-05 12:53

En kat er et meget renligt dyr.
At pakke tingene ind vil ikke hjælpe meget, så vil den blot slikke på indpakningen.
Jeg tror ikke det er plasticposerne der er problemet, men blot det at det er dem der tilfældigvis ligger der hvor katten vil være.

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 200 point
Dato : 26-06-05 13:29

Hej smor20.
Din kat er ikke unormal - og du behøver ikke flytte dine opbevaringer fra stedet indunder sengen. Sørg for at katten kan få noget fiber i sin kost, da det er dét den mangler. Det kan være separat kattegræs, purløg, klid iblandet i dåsemad o.lign., alt efter hvad den foretrækker, havregryn er også godt at blande i. Prøv dig frem. Det er dens mave/organismen), der har behov for fiber for at bearbejde føden, også selvom katten får tørfoder (så prøv med lidt varieret kost iblandet fiber). At sprøjte med vand er totalt uhensigtsmæssigt i den her forbindelse. En Brite er noget reserveret i deres temperament, endskønt de er kærlige nok på deres egen måde. Vandsprøjten vil gøre katten mere sky, i og med den har behov for at få tilfredstillet sit behov. En Brite har også behov for at få lov til at være i fred, sove, i længere perioder pr. døgn, så vær også opmærksom på, at børnene ikke forstyrrer katten i sove- og spiseperioder. --- Vi har selv Briter, og deres temperament er bare sådan, at de bl.a. ikke bryder sig om at blive løftet op eller båret på. De har en pels-struktur, der er meget tæt og varm, så dét er nok årsagen, på grund af den ekstra varme de føler ved at ligge på skød, blive båret o.lign. At din kat er halvt/halvt har intet at sige, da den kan være stykket sammen så den er mere Brite end Huskat.
De andre nævnte sympromer på uld-, hals-, øre-, armslikkeri mm. har en helt anden årsag, = understimulering i killingetiden fra moderkatten, eller meget tit for tidligt taget fra moderen (event. opflaskning).
Mvh Akle

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 26-06-05 14:54

Hej, har en kat der ligner din, men den "elsker" at slikke tapeklister, så når den skal "leges" med, så er det bare frem med tapen, du kan prøve at købe noget BALDRIAN hvis ikke du vil have den slikker poser, og dryppe ud, andre steder, men det virker ikke ved alle katte, min er f.eks helt vild med pepermynte, hvad andre katte tager halen mellem benene ved lugten af, ellers ville jeg nok bare lade den være, den kan sikkert lide det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-05 15:02

tapeklister

Det lader man vel ikke katten bare sådan slikke i sig.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 26-06-05 15:07

Hej, nej ikke på den måde at forstå, at hun æder noget, hun er bare helt vild med, at det "bider igen" når hun slikker det, ellers var den leg meget hurtigt forbi.

Godkendelse af svar
Fra : smor20

Dato : 26-06-05 16:03

Tak for svaret akle... det vil jeg da prøve.. jeg har kattegræs til at stå men det stod i vinduet... har ikke tænkt over at hun har svære ved at komme derop end den anden kat.. nu har jeg sat det ved deres mad..

mange tak

smor

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 26-06-05 16:34

Jeg har oplevet at mine katte er vilde med Super Brugsen reklamer. De markerer dem og ruller sig i dem. Da jeg ikke tror at de er ude på at ændre mine forbrugsvaner, tror jeg simpelthen at de er vilde med farvestofferne i trykket. Måske lugter dine poser af noget særligt?

Dorte

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 26-06-05 17:03

hej dorte..

jeg aner ikke hva de lugter af.. men det er alle slags poser..

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-06-05 15:28

Til smor20.
Selv tak, - jeg prøvede at give tak-respons i går, men indlægget ville ikke gennemføres på kandu.
Mvh. Akle