/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Kvanitativ undersøgelse
Fra : notatoy
Vist : 1057 gange
100 point
Dato : 25-06-05 21:27

Jeg skal til en eksamen redegøre for kvantitativ og kvalitative undersøgelser - altså forskelle, ligheder, validitet, fordele m.m. Hvor finder jeg noget brugbart om det?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-06-05 21:32

Hvad er det for en eksamen? På hvilket niveau?

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 25-06-05 21:38

Det er en sygepleje eksamen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-06-05 21:46

Kvantitiv - / kvoter og mængder
Kvalitativ / kvalitet, kundetilfredshed, og opfyldelse af specicicerede mål...

Det har du garanteret en hel del om i dit kompendium, det du bliver hørt i ved eksamen og prøver er den viden du har fra kompendiet og den du har kunnet bidrage med ved siden af. Ting du har fundet der støtter de teorier i har gennemgået.

Jeg kender godt begreberne, men vinklen på opgaveløsningen er ikke helt klar i spørgsmålet. Du kan finde oplysninger, via søge maskiner www.altavista.dk og www.google.dk

og indtaste søgeordne der afgrænser det du ønsker at vide noget om...

Husk på at ikke alle ord på nette er visdom.

Undersøglerser er gode til at bekræfter det man selv ønsker at vide eller finde ud af... og det samme kommer du ind i din søgen efter svar på ovendstående. Du skal bruge kvalificerde (kvalitative) svar til din prøve.... Og ikke mange (kvantitative) forvirende kilder.
mvh Benjami

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-06-05 21:46

Kender du ikke selv forskellen? Kender du ikke ordene? Har du ikke nogle lærebøger hvori begreberne er forklaret?

Jeg kan ikke umiddelbart finde andet end ordforklaringerne. Hvis man ved hvad ordene betyder, kan man vel spinde en fornuftig logisk ende udfra dette. Jeg vil tro at en kvantitativ undersøgelse er en hvor man lægger størst vægt på at indsamle et meget stort antal enkeltresultater til statisttiske analyser mens den kvalitative lægger størst vægt på at den enkelte undersøgelse er meget grundig og alsidig og mindre vægt på antal undersøgte patienter.

Lyder det helt skørt?

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 25-06-05 21:51

Nej arne.jacobsen det lyder slet ikke skør. Og selvfølgelig ved jeg forskellen og hvad de hver især står for, men jeg skal have guldkorn, Mine lærebøger er slet ikke uddybende nok til det niveau jeg efterlyser.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-06-05 21:55

OK så bruger jeg lige lidt tid på nettet. Fjernsynet er R..sygt alligevel.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-06-05 21:56

Kvalitativ undersøgeler handler om at man opstiller rammerne hvordan du ser at noget virker efter hensigten, inden man indsamler resultater... At kreteierne for testresulattet ikke blot er at størsteparten pasienterne fik det bedre.... At størsteparen af pasienterne får det bedre kan jo skyldes alle mulige andre faktorer f.eks. at præprater de tager samtidig og ikke nødvendigvis at det præperat man tester i sig selv virker...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-06-05 21:58

Her kan du finde en publikation hvor begge dele er anvendt, du kan downloade den gratis som PDF-fil. Den kan du måske finde nogle Guldkorn i. http://www.netboghandel.dk/PUBL.asp?page=publ&objno=143506210

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-06-05 22:01

Jeg tror du må være mere præcis for at du kan hjælpes....
Er det kvalitets begreber skal du ind på f.eks Dansk standard www.ds.dk der beskriver kvailtetsstyring og standardisering.
Skal du kigge efter det kvantitative skal du lede under statestik.
Du kan vel også tage en case og belyse dine tanker i den..
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-06-05 22:06

Ved en Google søgning på den nøjagtige sætning "Kvalitativ undersøgelse" er der på side 3 dette:

[PPT] Forskningsprocessen
Filtype: Microsoft Powerpoint 97 - Vis som HTML
Kende og redegøre for forforståelse (kvalitativ undersøgelse). Beskrive forskerens
position (kvalitativ undersøgelse). Undgå tilfældige og systematiske fejl ...

Det er fil som du skal downloade og studere. Jeg synes det ligner noget brugbart med den titel.

Hilsen Arne - (Tilbage til Tosseren) Fortsat gos weekend.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 25-06-05 22:07

Ok kan se på det hele i ikke helt forstår hvad jeg mener. Jeg har lavet en projektopgave, hvor jeg blandt andet har lavet en kvantitativ undersøgelse. Projektet handler om unge og stofmisbrug. Altså helt unge ned i folkeskole alderen. Nu skal jeg op og forsvare opgaven, og redegøre for de forskellige muligheder der er når man laver undersøgelser og redegøre hvorfor min undersøgelse er kvantitativ osv. Deruden skal jeg lave et genielt oplæg om unge og stoffer, noget der ikke allerede er i opgaven, så hvis nogen har noget genialt, fx et lovforslag der foreligger, en ny undersøgelse der fortæller om unge og misbrug eller noget lignende modtages det med kyshånd.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-06-05 00:00

Kvalitative undersøgelser http://www.k-k.dk/be-cm/be-cm-nav-view.tcl?mapping%5fid=370
Kvantitative undersøgelser http://www.k-k.dk/be-cm/be-cm-nav-view.tcl?mapping%5fid=371

Krav til undersøgelser http://www.k-k.dk/be-cm/be-cm-nav-view.tcl?mapping%5fid=372

Validiteten drejer sig om alvendeligheden og troværdigheden af den pågældende undersøgelsesform. Der kan du anlægge den vurdering som du selv finder rigtig.

Valg at metode afhænger tildels af det område du ønsker at undersøge.

Men det tager sit udspring i de forskellige videnskabteoretiske metode. Hvor man hælder hhv. til den ene eller den anden. Det har du formentlig også haft om.

I dit oplæg kan du evt, tage udgangspunkt i at diskutere hvad hhv den ene og den anden metode vil vise hvis man brugte den, og hvilken af metoderne som vil give dig i dit fag mest information.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-06-05 01:37

I laboratorieverdenen bruges disse udtryk på denne måde:
Når man får en prøve ind til analyse for et stof, så foretager man først en kvalitativ undersøgelse, altså om stoffet overhovedet findes i prøven. Hvis man ved den kvalitative undersøgelse, påviser stoffet i prøven, så er næste opgave at finde kvantiteten, altså hvor meget der er af det pågøldende stof. Denne kvantitative undersøgelse, kan f.eks. være titrering, fotometrisk undersøgelse. der findes et utal af metoder til at undersøge hvor meget der er af stoffet i den pågældende prøve.
Altså.
Kvalitativ´undersøgelse af om stoffet er tilstede
Kvantitativ undersøgelse af hvormeget af stoffet der er tistede

Kan det mon overføres til dine undersøgelser?