/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Mørke foto på skærm
Fra : fvul
Vist : 483 gange
200 point
Dato : 25-06-05 17:01

Mine fotos er generelt for mørke når de vises på skærmen, selvom skærmen sættes til max. lys.
Hvis jeg printer de samme billeder ud, behøver jeg ikke gøre dem lysere, så passer farven so regel.
Det gælder gælder også når jeg henter videoreklamespot, som vises i feks. Quicktime.
Kan man gøre noget ved det?
Med venlig hilsen
Poul Markussen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-06-05 17:04

Hvis de er OK når du printer dem ud, er det din skærm der er noget galt med.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-06-05 17:27

Prøv at tage dine billeder over på en anden PC/Skærm. Hvis de vises OK der ER det din skærm der skal udskiftes. Men når det også gælder dine reklamevideospots, er der vist ingen tvivl.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 210 point
Dato : 25-06-05 18:27

Du skal juster din skærm så den passer med dine udskrifter....
Det er ofte et problem at vi tilpasser skærmen så den er behagelig at se på - men så er farverne ikek helt som de er i virkeligheden...
Der findes programmer til korekt indstilling af skærrmF.eks
http://www.imagedata.dk/DL/NokiaMonitorTest.zip
den kandu hente udpakke og køre så hjælper det på din skærm hvis indstiller så du kan se de detajler du skal justere dig frem til
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-06-05 22:21

du skriver du har sat den til max lys - men det er vel bare via knapperne på skærmen ikke ????

Prøv at højreklikke på skærmen - vælge indstillinger og herunder avanceret og gå til fanebladet color - der kan du rette lidt mere til trods en ret mørk skærm. (desktop brigtness tror jeg det hedder)

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 25-06-05 22:48

Måske har du - eller kan skaffe programmet Adobe Gamma . Et lille program til at justere skærmem med.
Lillian

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-06-05 22:49

wibbi - det ligger i forvejen på de fleste pc´ere at kunne indstille lyset osv - som jeg beskrev lige før

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 26-06-05 00:02

ja - miritdk - du kan indstille lys m.m. i skærmindstillinger. Men med et skærmprogram kan du indstille skærmens "temperatur" (dagslys, kunstigt lys osv.) indstille farver og vigtigst: gemme i en skærmprofil, som du kan "fortælle" din printer at du vil bruge som basis.
Lillian

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-06-05 00:04

okokok men det var jo netop kun skærmen og ikke lige alt det andet

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-06-05 00:07

Ja Poul, som du efterhånden kan se på de ovenstående indlæg, så er det nok ikke så slemt med din skærm, men blot en justering af din software til skærmkortet. - Så du kan godt tørre svedn af panden igen.

Kommentar
Fra : fvul

Dato : 26-06-05 11:27

Tak for hjælpsomheden!
Til Miritdk: jeg kan finde fanebladet Farvestyring (ikke Color), men der ikke noget med brigthness.

Jeg har prøvet at køre NokiaMonitorTest, som Benjamin foreslog, på 2 forskellige PC er/skærme.
På den "dårlige" skærm kan jeg ved test/indstilling af lys/kontrast kun få 6 kontrastrammer frem, mens jeg på den anden kan se alt (alle rammer, og søjlerne angivet som 1 til 9 %), så jeg tror nu jeg må bide i det sure æble...

Jeg synes dog også at f. eks. reklamevideor vises noget mørkt i QuickTime, på den skærm som er ok, selvom dens lys/kontrast er indstillet passende til det jeg normalt ser på skærmen, men der er vel ingen mulighed for at indstille lysstyrke specielt for QuickTime, Windows Billed- og faxfremviser eller andre fotoprogrammer, de følger vel skærmens indstillinger.

Med venlig hilsen
Poul Markussen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-06-05 11:41

hmmm - fanebladet color er her det første faneblad - men ok - forskellige pc´er med forskellige ting i

Godkendelse af svar
Fra : fvul

Dato : 27-06-05 17:46

Tak for svaret Benjamin.Hansen.