/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Hvilken skærm er bedst for øjnene?
Fra : caligari
Vist : 652 gange
100 point
Dato : 25-06-05 13:50

Hej alle,

jeg skal have en ny monitor til computeren.
Jeg skal arbejde ved den flere timer dagligt - så derfor skal jeg have en der er god for øjnene.

Kan i hjælpe mig med hvad jeg skal kigge efter?

vh L

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-06-05 14:04

Det er ikke så meget skærmen der er problemet - det er indstillingen.
INGEN skærme er gode for øjnene.

Kommentar
Fra : caligari

Dato : 25-06-05 14:07

Refi: Men der må være nogen der er mindre dårlige end andre så...

Den jeg har nu blinker eller flakker. Det er ubehageligt :(

vh L

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-06-05 14:13

Igen et indstillingsspørgsmål.

Jo højere opdateringshastighed (så lille tal som muligt) (8 ms er bedre end 16 ms) jo mindre flakken, men de fleste skærme i dag ligger inden for disse grænser.

Noget andet er kvaliteten af skærmene, men det har ikke noget med dine øjne at gøre.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-06-05 14:30

refi -> Det tror jeg jeg squ ikke på. Der MÅ være kvalitetsforskelle der har indvirkning på hvor behagelig en skærm er at arbejde ved. Antal pixels f.eks. Også den elektronik der sidder i skærmen har en betydning. Kort sagt en skærm af et anerkendt mærke og i den lidt dyrere ende er bedre end en billig Taiwaneser fra Aldi.

Eks. En Sony 17" skærm til ca. 3000 kr er markant bedre en en NoName 17" skærm fra Aldi.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-06-05 14:32

P.S.: Jeg har selv set dem demonstreret ved siden af hinanden. Og forskellen er markant.

Kommentar
Fra : oz1eqp

Dato : 25-06-05 14:35

Jeg bruger en Sampo 17" fladskærm. max 1600x1200 65mhz 0.27 dot.
Jeg sidder ved den dagen lang,og jeg synes det er behageligt at se på.
oz1eqp

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-05 14:46

Hvad bruger du PC'en til? Hvis det er spil skal du have en traditionel skærm, der kan køre med mindst 85 mhz i alle opløsninger? Ellers er en fladskærm det bedste!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-06-05 14:50

Ja "arne" - selvfølgelig er de ikke lige gode, men prisen har ikke noget med dine øjne at gøre.
En skærm du finder behagelig gør din nabo måske ikke.
En dyrere skærm er IKKE nødvendigvis bedre for øjnene.
Pixel er heller ikke det store problem i dag.
Det er derfor jeg siger - Generelt er der ikke nogen mærker der er mere anbefalelsesværdige end andre, hvad øjnene angår.
Specifikationerne ligger meget tæt op ad hinanden og udbudet er enormt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-06-05 15:09

Med andre ord: Kig på forskellige skærme i forretninger og hos venner og bekendte. Når du finder én du finder behagelig for dine øjne, går du på www.edbpriser.dk og finder den billigste forhandler.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-06-05 15:16

Nemlig........

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 25-06-05 15:33

Fladskærme burde være bedst for øjnene, da de ikke flimrer.

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-05 15:46

Ja det jo det dreyer! Men dur ikke til hurtige spil!

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 25-06-05 16:08

Så vil jeg da anbefale at bruge et gammelt grafikkort, som ikke helt kan følge med. Nogen der er interesseret i at købe en TNT2? :)

Og så den lidt mere seriøse: Caligula siger arbejde, ikke spil, så det er jo ret irrelevant.

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-06-05 16:26

Nu tror jeg ikke det drejer sig om skærmtype - det er ski efterhånden lidt svært at skaffe andet end fladskærme.

Bevares de findes da - men er nok mest et levn fra fortiden.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-05 16:47

levn fra fortiden? Tror ikke du finder fladskærme indenfor den grafiske industri refi! Jo måske lige på lønkontoret! Der er ikke meget farveægthed over en fladskærm. Så de findes skam! Og til 3d dur de heller ikke til (måske derfor de hedder fladskærme)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-05 16:51

Men hvis man vil ha et roligt billede og så forøvrigt ikke bruger skærmen til andet end kontor og internet, så ville jeg helt klart vælge en fladskærm, men spiller du Counter Strike og andre hurtige actionspil så er det et must med en CRT skærm!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-05 16:53

Der kan jo hurtigt snige sig et hæftigt bilspil ind midt i arbejdet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-06-05 17:05

Jamen det har du da ret i "tedd" - tror bare ikke der søges en skærm til grafisk industri

Men og dele links ud til 25 skærmfabrikanter og forhandlere er nok ingen ide.

Det er jo trods alt spørgerens øjne der skal kigge på Bill Gates eller den bare dame eller hvad det nu er.

Så beslut dig til hvor meget du vil ofre og kig på mulighederne i forretningerne (du skal se dem i brug).
Derefter kan du så finde billigste pris på nettet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-05 17:10

Næh men hvis man kender behovet, kan man begynde at se på specifikationer! Man bliver ikke meget klogere at at kigge på en skærm i 2 minutter i en forretning, og sælgerne ved som regel intet om det hardware de sælger!

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 25-06-05 20:06

En 60" skærm, og så sidde HELT oppe ved den 8 timer om dagen. DET er godt!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-06-05 22:44
Kommentar
Fra : caligari

Dato : 26-06-05 10:50

Tak for alle de forskellige meninger.

Jeg prøver lige at trække en streg i sandet:
Skærmen skal ikke bruges til spil - men til informationssøgning, og skrivning af artikler.

Jeg er egentligt ikke så ud efter at få et mærke anbefalet - men var interesseret i at høre om der var en standard eller kvalitetsmærkat der pegede i retning af en behagelig skærm for øjnene.

vh Lasse

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-05 11:07

Opdateringshastighed 8-16 ms (8 bedst)
Helst 0 pixelfejl men enkelte kan accepteres
17" skærm
Opløsning er næsten ens på de forskellige modeller i handelen.

Da det er "øjnene" du i dette tilfælde går efter, må resten være et spørgsmål om at "kigge" på de forskellige modeller.

Priser ca. 2-3000 alt efter kvalitet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-05 11:11

Personligt syntes jeg et sort chassis er mere roligt end et sølv eller hvid, men det er jo en smagssag.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-05 15:26

nej ingen kvalitetsmærkning! Men det lyder som om du skal tænke i fladskærmsbaner! står PC'en i et lyst rum skal billedklarhed og billedkontrastforhold være så høj som muligt! Endvidere er 19" skærme ved at blive standard!

Her er en fladskærm jeg godt selv kunne finde på at købe http://www.tweakup.dk/article/587/dk/

Kommentar
Fra : sden

Dato : 06-08-05 23:50

refi:

opdateringshastigheden har ikke nogen (ringe) betydning i dette tilfælde da det drejer sig om kontorarbejde, hvor der kun er mindre ændringer i skærmbilledet.

Godkendelse af svar
Fra : caligari

Dato : 19-02-06 14:24

Tak for svaret tedd.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-02-06 17:58

Har forøvrigt købt den Samsung! Det er bare en blæret skærm