/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Vittigheder / Spørgsmål
10  Tilde38 720
Paint Shop Pro 9
Fra : gribben1
Vist : 545 gange
200 point
Dato : 24-06-05 22:05

Jeg kan ikke finde ud af at formindske billeder i ovennævnte (ikke layer)
Min hjemmeside må kun være 20 MB, men den er allerede 75 MB, og jeg er slet ikkke færdig endnu!

Alle billeder er gemt i jpg, så jeg har et stort problem!
I øvrigt vil jeg gerne vejledes i brug af det program?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-06-05 22:29

Tryk på file,
så Export,
tilsidst JPEG optimizer. Her er hvad sagen drejer sig om. Sæt dine billeder ned til mellem 50.000 og 100.000bytes, hvis det kun er til hjemmeside brug. Dine billeder skal fylde langt mere hvis de skal bruges til print.
Dit camera skal også sættes til en lav opløsning, hvis du bare skal bruge billederne til hjemmesiden og internet brug.

Hilsen Keldd.

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 210 point
Dato : 24-06-05 22:43

For at forstå digitalmystikken i en billedfil m.h.t. størrelsen og hvor meget et billed fylder, bør du anskaffe dig noget lekture om emnet, der er masser at tage fat på, selv rutinerede billedbrugere løber tit sur i netop dette emne.
Start med "Billedbehandling lær det selv" af Michael B.Karbo. Læs den, forstå den, så vil meget unødig hjernebetændelse kunne undgåes foran skærmen. Vær sikker på jeg ved hvad jeg taler om, netop dette emne har voldt mig meget hovedbrud, fordi der ikke var skrevet noget fornuftigt, da jeg startede som D-fotograf, efter mange år som
A-fotograf. (Digital-Analog) Der findes massevis af bøger- hæfter på dansk om emnet, og om Paint Shop Pro også.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 24-06-05 23:15

Det prøvede jeg så, men den kom op med YCbCr 1x1 o.s.v og ikke den reduktion i billedestørrelsen du taler om, eller også har jeg ikke fattet noget.
Jeg vil gerne have mine billeder er ca. 400 X 266, men mindre kan også gøre det men!!

Jeg har prøvet at søge på nettet, og der fik jeg en masse "sjove uinviterede gæster" (trojanske virus - 3 forskellige)
på min harddisk, og jeg går ellers med både livrem og seler i den forbindelse!
Bare lige til orientering.

Jeg er meget glad for programmet, men ikke fortroligt med det endnu.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-06-05 00:36

brug hjælp

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-06-05 00:46

Første gang fortalte jeg om hvad et billede skulle fylde, nu tager vi størrelsen.

Åbn et billede, tryk på image, vælg rezise.

Sæt dit billede til størrelsen(f.eks 400x266) i den øverste box, sørg for der står pixels ude til højre,

og ikke percent.

Så har du størrelsen på billedet, men ikke hvor meget det fylder, der skal du følge min første anvisning.

Jeg skriver netop i mit første indlæg om hvad et billede skal fylde, og nu størrelsen på det, gør som jeg skriver,

altså først størrelsen, og så hvor meget det skal fylde, gør det i den rækkefølge.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 25-06-05 00:46

Det er faktisk det jeg prøver på at få ;-(

Jeg kan i dette øjeblik se, det er det forkerte forum jeg har henvendt mig til - undskyld jeg trækker spørgsmålet tilbage

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-06-05 00:49

Ja, det er et forkert forrum, men det går nok, og merit, du må godt gå i seng.
Keldd.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-06-05 00:51

- ok keldd (ved jo heller ikke en disse om pps vel ??? )

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-06-05 00:56

Så kom da med guldkornene merit, hvis du har noget at tilføje, så gribben1, kan lave nogle billede.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-06-05 01:00

hvisker lige : når du har billedet fremme så tryk på image og resize -

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-06-05 01:07

du kan nedsætte i pixel demensions

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 25-06-05 01:08

Undskyld til den seriøse svarer, men jeg blev ....... over det "smarte svar" fra mititdk.
Da havde jeg endnu ikke fået de øvrige mail. Jeg vil gå igang med at afprøve det, dog ikke i aften/nat

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-06-05 01:10

Hvis du gør hvad vi skriver går det ikke galt. Ja,nat Keldd.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-06-05 01:10

gribben - du får fornøjelse af programmet - så leg med det til du bliver blå i hovedet - pludselig kan du det uden ad
nat i to

Godkendelse af svar
Fra : gribben1

Dato : 25-06-05 01:17

Tak for svaret Keldd.
og tak fordi du lige fik skovlen under en useriøs person.
Jeg er ikke uden skyld selv, især da jeg spurgte i det forkerte forum, men det undskylder ikke - mener jeg - flabet optræden.
gribben1

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-06-05 01:27

gribben er jeg useriøs fordi jeg svarer keldd ????? eller fordi jeg skrev du skulle bruge hjælp - hjælpemenuen er faktisk rigtig god
Nå - et lille ps - det var misbrug af din tråd og det kan jeg undskylde for

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 25-06-05 02:09

OK, du er tilgivet mirit, men jeg optog det med hjælp som et flabet svar til mig.
Jeg har faktisk prøvet at bruge hjælp uden det store held.
Da jeg søgte på nettet og gik ind på PSP grafik fik jeg lige 3 forskellige trojanske virus, bare fordi jeg ville se de andres hjemmeside - surt show.

Tro mig - det får en til at gå til sikre sider med spørgsmål.
Godnat alle sammen og tak for i aften.

gribben1

Kommentar
Fra : abella

Dato : 25-06-05 09:39

Gribben1 <<<<< merit ved hvad hun snakker om prøv om du kan få lov at få hjælp af hende *s*

Jeg var også på nettet før dit indlæg her for at finde noget og måtte have hjælp til at fjerne adskillige virus og trojanske heste, det gik dagen så med igår *s*

mvh
Bella