/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Den bestøvlede kat
Fra : vaxen
Vist : 6909 gange
50 point
Dato : 24-06-05 21:46

god aften alle!!

Hvad hedder Den bestøvlede kat på dansk?? Har han et navn? Og eventuelt hans navn på fransk..
Jeg har fundet hans navn på engelsk - Puss in boots.. man kunne så bare kalde ham Puss

Vaxen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-06-05 21:59

Jeg tror ikke den hedder andet på dansk, end den bestøvlede kat - det svarer da også godt til det engelske Puss in boots - direkte oversat er det vel kat i støvler
Fransk?? jeg kan ikke et ord frans.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 22:21

Hej Vaxen. Jeg har læst eventyret op for børn for mange år siden og erindrer intet om at katten havde et navn.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 22:23

Se her: Intet om et navn:

[citat]
Titel: Den bestøvlede kat

Beskrivelse: Charles Perrault’s kendte eventyr om "den bestøvlede kat" handler om den yngste møllersøn som blot arver en kat, men hvilken kat!
Katten hjælper sin nye ejer ud af enhver "kattepine" og sørger i tilgift for, at han får prinsessen og det halve kongerige -og hvad mere kan man ønske sig?
/citat]

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 24-06-05 22:27

hehe som jeg sagde søs.. han hedder bare Den bestøvlede kat

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 24-06-05 22:28

Hej med jer! jeg havde håbet, at der måske i forbindelse med at katten "optrådte" i Shrek 2, var opfundet et kaldenavn til missen.. Men måske er jeg uheldig...

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 22:31

Jeg har også fundet noget om Shrek 2, men stadig intet Katte-navn. Det er jo heller ikke det der er eventyrets budskab, hvis det overhovedet har et sådant. Jeg kan ikke lige få øje på det.

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 24-06-05 22:33

Er sikker på han hedder et eller andet i filmen.. men kan bare ikke hva det er

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-06-05 22:35
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 22:38

Her er filmens rollebesætning. Igen intet navn på Den bestøvlede kat:

Citat
Rollebesætning
Amin Jensen Shrek (stemme)
Jan Gintberg Æsel (stemme)
Mille Lehfeldt Fiona (stemme)
Stig Hoffmeyer Kong Harold (stemme)
Kirsten Lehfeldt Dronning Lillian (stemme)
Kristian Boland Den Bestøvlede Kat (stemme)
Caspar Phillipson Prins Charming (stemme)
Pauline Rehne Fe Gudmoderen (stemme)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 24-06-05 22:50

Det ender med, at jeg må se hele filmen igennem... Godt den er sjov

Vaxen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-06-05 22:50
Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 24-06-05 22:57

Den hedder vel bare Puss på dansk også...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 23:03

Sygate -> Nej den gør ej. Puss svarer til det danske missekat.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 24-06-05 23:06

http://www.filmz.dk/forum/item/11163/

Her bliver den kaldt puss af Yoda i indlægget. Men det kan jo være en hurtig henslynget bemærkning/forkortelse.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 24-06-05 23:07

og han er jo sikkert heller ikke en bestøvlet katte ekspert

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-06-05 23:39

Jeg har arvet "Den bestøvlede kat"

Der er ingen lyd på, det er en smalfilm.

"Filmen" bliver kaldt Den bestøvlede kat.

Der er tekster "forklaringer" til, men katten bliver kun kaldt "Den bestøvlede kat"

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 24-06-05 23:50

vaxen-->

Hvis man må snage lidt, hvad skal du nruge navnet til?

Blev lidt nysgerrig..

Martin

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 23:56

ans -> Den film vi andre taler om er en moderne gendigtning ved navn Shrek 2. Den er med stemmer og i farver. Den er eftersynkroniseret med danske stemmer. Se Dato : 24-06-05 22:38

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-06-05 00:11

Citat
vaxen Dato : 24-06-05 22:28

Hej med jer! jeg havde håbet, at der måske i forbindelse med at katten "optrådte" i Shrek 2, var opfundet et kaldenavn til missen.. Men måske er jeg uheldig...

Vaxen

Jeg forstod nu at der var tale om den gamle film om den bestøvlede kat.

Jeg kan godt se at vaxen tror at katten i en ny filmmatisering har fået et "navn"

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-06-05 00:13

Sygate... Jaa... grunden til jeg skal bruge navnet er nok lidt langt ude... Jeg skal drille en, der har købt en gammel fransk bil.... såmænd... det er ikke til de større litterære studier....

Det nærmeste jeg kommer er nok en fordanskning af det franske Le chat botte...

Men er der andre, der kender navne på franske katte er jeg lydhør

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-06-05 00:15

Ans>> Jeg tror ikke noget, jeg spørger...

Det ville jo være nemt, om den havde fået et helt oplagt kaldenavn i anledning af dens gæsteoptræden i Shrek 2

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-06-05 00:22

Nu er det godnattid... vender tilbage i morgen.. Sov godt allesammen

Vaxen

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 25-06-05 00:30

Sov godt vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-06-05 10:20

< fordanskning af det franske Le chat botte...> jamen kald ham da sjat de båt

hvorfor lige navn på fransk kat forresten

Kommentar
Fra : Tec_Raven

Dato : 25-06-05 10:26

Katten i Shrek hedder Puss læste en atikel om at der skulle laves en tegnefilm om Puss,men sidder også og tænker på den kat med et rødt og hvidt halstørklæde oh en høj hat er det den kat der her er tale om ?????:)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-06-05 10:28

le chat de deuxième main = genbrugs kat (oprindelig second hand cat)
le chat dans la boîte (chat de boite i slang) = dåsekat
chat en métal (chat métal) = metalkat

osv osv

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-06-05 10:33

alt det med chat (kat på fransk) ville være lidt sjovere hvis bilen var en fiat (sjat d´fjat )

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-06-05 11:19

Hahaha... De var godt nok sjove Mirit!!!!!

Jow, det skal være en fransk kat fordi bilen er en renault og har kørt 400.000 km... Og alligevel spinder som en mis... Sådan startede miseren

Vaxen

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 50 point
Dato : 25-06-05 11:25

chat fuseau (sjat fuser *G*) = spindende kat

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-06-05 11:27

Vi kan jo sige at han hedder Felix IKKE! Et godt gammelt fransk kattenavn og så vidt jeg husker også kattens Latinske artsnavn. Der var også en meget berømt tegneseriekat ved navn Felix the Cat.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-06-05 11:32

uhhh... Der kom et meget brugbart bud der!!! chat Fuseau!!! Den er bare god!!! Den bliver svær at slå, men vi meget gerne have flere gode ideer....

Får familiebesøg om snart og skal lige handle ind og sådan... så jeg vender tilbage en gang sidst på eftermiddagen og ser om der er kommet flere geniale forslag...

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-06-05 11:32

Apropos navngivning af biler: Jeg havde engang en ven i Århus der kaldte sin bil Vagn!!! Hvorfor nu det? Såurgte jeg.
Svaret lød på klingende Århusiansk: Det er skisme da en FalkeWagn.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-06-05 17:49

ja! Det er catteme ikke nemt det her.

Godkendelse af svar
Fra : vaxen

Dato : 28-06-05 11:30

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-06-05 11:38

selvtak - ganske underholdende tråd
nænnede ikke at give den her:
chat rouiller = rusten kat

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-06-05 14:16

Naaarj, den skal jeg huske!!! Den var jo også hamrende god... Den gemmer jeg til den rette situation

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-06-05 14:48

- ikke give mig skylden