/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Knækket bolt!
Fra : Sniper5700
Vist : 1095 gange
50 point
Dato : 03-10-02 14:22

Hej.
Jeg skulle skifte min udstødning men kom til at knække en udstødningsbolt. Sådan noget l... Bolten var ikke limet fast hvordan får jeg den ud?
MVH Sniper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-10-02 13:23

> Jeg skulle skifte min udstødning men kom til at knække en
> udstødningsbolt. Sådan noget l... Bolten var ikke limet fast hvordan får
> jeg den ud?

I Cyl, stel eller blok?
Inde i "hullet" eller stikker den lidt udenfor?

Mvh
Hans-Jacob

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 03-10-02 15:13

Hej sniper

Du borer såmænd et mindre hul i del af bolten der blev siddende.
I dette nye hul kan du skære et gevind, hvor i du med en bolt kan spænde kontra og på denne måde få boltstumpen ud.
Sidder stumpen ikke så godt fast kan du prøve at skrue en skrue i det nyborede hul istedet for at skære gevind.

Mvh srhansen

Kommentar
Fra : Sniper5700

Dato : 03-10-02 16:09

Bolten stikker meget lidt id ca 4 mm

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 50 point
Dato : 03-10-02 18:27

Du borer et hul i den gamle bolt/skrue. Så skal du bruge en "skrue-udtrækker" i normal tale kaldes den en ornepik. Den ligner lidt i retningen af en gevindskæretap, men har modsat gevind og er lidt konisk. Så skruer du ornepikken ind i hullet i bolten, venstre om. Jo længere du skruer den ind, jo mere tager den fat bolten, som så vil begynde at skrue sig ud, da du jo netop skruer den vej!.
Et lille sæt med ornepikke (5-6 stk i forskellig størrelser) kan købes bla. ved Harald Nyborg, Silvan, Bauhouse osv.
for Ca. 15-30 Kr.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : Sniper5700

Dato : 04-10-02 08:43

Tak for svaret viskinge.