/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Hvad med moms
Fra : anetteogjesper
Vist : 630 gange
10 point
Dato : 23-06-05 17:31

Hej

Vi har fået tilbudt en vare fra en person, der ikke er momsregistreret, hvordan gør man det og hvad med bogførering?

mvh
Anette

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 20 point
Dato : 23-06-05 17:33

Så køber i den Momsfrit. Men skal selvfølgelig sælge med moms og afregne dette som sædvanligt.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 23-06-05 17:39

Dvs. vi skal bogføre den under varekøb eksl. moms?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-06-05 17:42

Koster varen f.eks. 100 kr. bogfører I 100 kr. på Varekøb og 100 Kr. på Kassen. Ingenting på momskonto.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 23-06-05 17:50

Vi bruger summasummarum så vi skal vel blot debitere xx kr. på vareinkøb og lade være med at indsætte momskoden.

Så når jeg skal sælge skal jeg lægge moms til dvs. hvis jeg har købt for 100 er det egenligt 125 inkl. moms

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 23-06-05 17:51

hvis ens omsætning er under 50.000 p.a. behøver man ikke at være momsregistret.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-06-05 17:55

Du krediterer kassen 100 kr og debiterer varekøb 100 kr. Slut. Hvad du gør når du sælger tingen for f.eks. 150 kr inkl.moms er: Debiter kassen 150 kr., Krediter Varesalg 112,50 kr. og Momskonto 37,50.

Da du jo køber varen momsfrit skal du overhovedet ikke blande moms ind i sagen på dette tidspunkt, først ved salget.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-06-05 17:56

Sludder, ved salget er momsen jo 30 kr og varesalg 120.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 23-06-05 18:34

Hej

Jeg er enig med Arne, dog med en lille ændring.

Af hensyn til momsafstemning, så bør man holde sin konti "rene", dvs. nogle konti med moms og andre uden, så jeg vil oprette en ny konto, som har kontonummeret lige efter "varekøb", den skal have samme definitioner som varekøb, dog uden momskode.

Man bør aldrig ændre på den momskode som kontoen er "født" med.

Hvis du helst vil "tænke incl. moms", så har du ret, hvis din leverandør skal have kr. 100, så skal du opfatte det som om han har fået kr. 125.

Venlig hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-06-05 18:40

Det vil ikke være lovligt Leo. For så bogfører hun en udgående afgift på 25 kr. som hun ikke har haft. Dette vil påvirke hendes momsafregning i gunstig retning. Revisor vil heller ikke acceptere metoden, da hun ikke har et grundbilag fra en momsregistreret kreditor udvisende de 25 kr. moms. Ellers er det da rigtigt hvad du siger, men det forudsætter at hun bruger et EDB-bogførings-system, og det melder historien intet om.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-06-05 18:51

Nå undskyld, et sted skriver hun momskoden, så det ER EDB-bogføring. I hendes første kommentar til mig skriver hun Bogføring på varekøb eksl. moms. Så hun HAR en sådan konto. Så JA Anette til den kommentar.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 08:51

Nu skal I lige huske at lukke spørgsmålet.

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 24-06-05 09:00

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 24-06-05 09:09

Hej alle

Når jeg skriver "opfatte det som om han har fået kr. 125", så må der IKKE bogføres kr. 125, men stadig kun kr. 100, jeg skriver utrykkeligt i den sætning "vil i tænke incl. moms", og dermed mener jeg at mange som ikke arbejder med bogholderi de vil helst opfatte både købet og salget incl. moms, for det er lettere i det daglige.

Hvis man blander begreberne, så risikere man at "tænke uden moms ved købet" og "tænke med moms ved salget", og et køb til kr. 100 uden moms som så sælges for kr. 120 med moms, det giver underskud. Det var derfor jeg nævnte muligheden for at "tænke med moms" i købsøjeblikket. (har haft et par kunder som har lavet den fejl).

Til Anette, du skriver i dit tredje indlæg "varekøb eksl. moms", hvis du har en konto til varekøb uden moms, så er det fint, men hvis du vil bogføre på din almindelig varekøb konto og så (som du nævner i et senere indlæg) "lade være med at indsætte momskoden", så "forstyrre" du din momsafstemning.

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 09:14

OK Leo, så er vi jo 100% enige. Det bør faguddannede jo også være i et sådant spørgsmål.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 24-06-05 09:17

Jeg kan bedst når jeg tænker, så ved jeg hvad jeg skal forholde mig til tak.

Dvs. du anbefaler stærkt at jeg opretter en konto i min kontoplan med varekøb uden moms?

mvh
Anette

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 24-06-05 09:29

Hej Anette

Det er IKKE et lovkrav at holde momspligtigt og momsfrit på forskellige konti, men hvis man adskiller det, så får man langt lettere ved at afstemme momsen, idet den jo kan tage 25% af summen af momspligtige konti og sammenligne med summen på momskontoen.

Mange synes også at det giver en klarere forståelse for det med moms, men det er jo individuelt.

Jeg gør det selv 100% ved mig selv og mine kunder, og kan varmt anbefale det.

Hilsen

Leo

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 24-06-05 09:34

Tak

Ville ønske jeg kunne give dig point.

Jeg har dog et meget gammelt åbent spørgsmål i en anden kategori,, som jeg aldrig har fået svar på, hvis du vil skrive en hilsen
http://www.kandu.dk/dk/spg/36565