/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
SU til søn på 18
Fra : Ggaz
Vist : 1631 gange
50 point
Dato : 23-06-05 17:25

Hejsa!

Min søn bliver 18 til oktober og læser på HTX - han har et år tilbage. I den anledning har vi talt om SU. Hans far og jeg er skilt. Min søn mener at SU er indkomstbestemt både for mor og far - hvor jeg mener, at hvis vi er skilt, og han bor hos mig, så er det min indtægt alene som bestemmer, hvad han kan få. Er der nogen, der kender facts, så vi kan få lukket diskussionen.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 23-06-05 17:28

Det er indkomstbestemt ud fra husstandens indtægter.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-06-05 17:33

Du kan læse alt om SU her http://www.su.dk/

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 23-06-05 17:34

Den udregnes fra forældres indtægt.

Kommentar
Fra : Ggaz

Dato : 23-06-05 17:38

Jeg har været på SU.dk - men jeg synes ikke at kunne finde svar på mit spørgsmål. Jeg vil jo også mene, det er husstanden, der bestemmer... Jimmy skriver forældres indtægt???? Jamen også når man ikke bor sammen?

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 60 point
Dato : 23-06-05 17:40

Mine knægte på nu 20 og 25 har også fået SU, og det var alene min indtægt der lå til grund.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-06-05 17:41

Din søns fars indtægt har ingen indflydelse på størrelsen af SU, så længe han ikke bor der.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 23-06-05 17:43

jeg har også være på www.su og kan ikke finde noget - men har ligesom de øvrige modtaget su alene udfra min mors indtægt. Min far bor i en anden ende af landet og vi har ingen kontakt, så det ville jo være underligt om hans indtægt skulle regnes med??? Men man ved jo aldrig.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 23-06-05 17:43

Men vær lige opmærksom på at han først får SU kvartalet EFTER han er fyldt 18.

En TÅBELIG regel som min knægt røg ind i.

Og han får ikke med tilbagevirkende kraft.

( Kan være de har ændret den regel, men jeg tror det næppe)

Kommentar
Fra : Ggaz

Dato : 23-06-05 17:43

ok - tak! Så har jeg jo ret - uha, det er skønt at være MOR - hæ-hæ... sådan rent venskabeligt, ikk'?

Nå, jamen Maj-britt og ans har jo svaret enslydende, og så må pointene vel falde i form af, at maj-britt kom først... håber det er ok ans!

Godkendelse af svar
Fra : Ggaz

Dato : 23-06-05 17:44

Tak for svaret maj_britt.

Kommentar
Fra : Ggaz

Dato : 23-06-05 17:45

Ja, oberwelt - det ville være højst besynderligt!

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 23-06-05 17:46

Det var så lidt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-06-05 17:48

Det er ok med mig.

Min søn fik også SU kun beregnet på grundlag af min indtægt. Hans far boede i samme kommune.

Selv om din søn først kan få SU fra 1. januar 2006, så søg så snart han er fyldt 18 år. Det tager evigheder hos SU.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-06-05 18:01

Ggaz

Hvis du på nuværende tidspunkt modtager bidrag fra faderen til din søn, kan du søge om uddannelsesbidrag, som faderen skal betale.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Ggaz

Dato : 24-06-05 00:09

Jeg ved det godt ans - jeg kan bare ikke få mig selv til det. Jeg regner med, at faderen selv kommer på det...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-06-05 08:44

Ok, du kender jo faderen, men det er ikke alle fædre, der frivilligt betaler.

Det er som regel dem, der skal modtage pengene, der kender til reglerne.

Hilsen ans og god weekend

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 24-06-05 13:52

Til eftertanke:
Hvis din søn har tænkt sig at tage en videregående uddannelse efter HTX, skal I være opmærksom på at han kun kan få SU i 60 måneder (5 år). Såfremt hans uddannelse vil overskride denne grænse, bør du bede hans far om uddannelsesbidraget, idet det ellers vil ramme din søn senere.

Mvh. AMP