/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Børnefamilie ydelse
Fra : Hillary
Vist : 2565 gange
20 point
Dato : 23-06-05 16:15

Mor og far blev skilt for 5 år siden. Børnene har haft adresse ved mor i alle disse år. Aftale indgået for 2 år siden mellem forældre: børnene er hos far i 19 dage, hos mor i 21 dage, grundet faderens job hos mærsk. Faderen betaler ikke børnepenge til moderen og hellere ikke omvendt. Faderen tjener 350/380.000 om året , moderen 240.000.
Faderen har hus, bil og udgifter derefter, mens moderen bor i leilighed og har også bil. Udgifterne holdes på et minimum hos moderen da der ikke er meget at 'rutte' med om måneden. Nu vil faderen have halvdelen af de offentlige tilskud som tilfalder moderen, da børnene har adresse hos hende. Amtet har været indblandet, men kan ikke afgøre denne stridighed da dette handler om forældremyndighed og hvem tilskuddet tilfalder.
Spørgsmål:

skal man regne med rådighedsbeløb pr. måned efter udgifter?
eks: Hvis manden har en stor bil og betaler større beløb i vægtafgift og forsikring end moderen der har en mindre, billigere bil (grundet mindre økonomi) hvordan regnes dette ud?
Faderens husleje er også større og dyrere end moderens, grundet hendes økonomi.. strøm, varme forsikring osv..

Hvordan fastsættes disse beløb før 'rådigheds beløbet pr. måned' udregnes??????
regnestykket er jo allerede skævt da faderen bruger flere penge og moderen sparer af naturlige årsager..

Med venlig hilsen
Hillary

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-05 16:20

Den der har forældremyndigheden modtager.
Det er den skattepligtige indkomst der tæller.
Amtet har intet med sagen at gøre.
Skilsmissen er jo for længst overstået.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-05 16:21

Hvad er det forøvrigt for en familieydelse du snakker om.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 23-06-05 16:24

Jeg mener så overhovedet ikke, der findes nogen regler der skulle godtgøre at faderen har krav på noget af tilskuddet.

Selv om de skulle have fælles forældremyndighed, er det den børnene bor hos, altså der hvor de er tilmeldt folkeregistret der tæller.

Og selv om børnene bor næsten lige længe hvert sted, og ingen betaler bidrag til den anden, synes jeg måske det var mere rimeligt, om faderen betalte lidt, hvis altså ikke han også sørger for at købe tøj og andre fornødenheder til børnene. (set ud fra hans noget større indkomst)

mvh dova

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 23-06-05 16:26

Det er børnechecken, der tales om, og den tilfalder forældremyndighedsindehaver.

Ved delt forældremyndighed, den børnene har folkeregisteradresse hos.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 23-06-05 16:27

Det er vel ikke så svært?
Børnefamilieydelsen tilfalder den af forældrene der:
1: har forældremyndigheden(dog oftest moderen, faderen skal søge, hvis han har forældremyndigheden)
2: Er denne delt, så tilfalder børnefamilieydelsen, den forælder, hvor børnene har folkeregisteradresse.

Desuden er børnefamilieydelsen indkomstuafhængig, så det lyder langt ude, at amtet ikke skulle kunne afgøre den tvist.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-05 16:28

Hvad er så problemet ?????

Så er det jo moderen og hendes indkomst der tæller - fafderen har INTET med beløbet at gøre.

Godkendelse af svar
Fra : Hillary

Dato : 23-06-05 16:29

Tak for din mening.. jeg er ved at gå op i limingen af hans press på mig for at få fat i børnepengene..

Kommentar
Fra : calista

Dato : 23-06-05 16:34

Børnefamilieydelsen er IKKE indkomstafhængig. Det er en skattefri ydelse regeringen "kvit og frit" giver os, med børn. Uanset hvilken indkomst vi har.

Hillary, held og lykke!