/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Har vi en Mazda 626 ekspert
Fra : jensviggo
Vist : 786 gange
100 point
Dato : 23-06-05 09:55

Mit speedometer holdt op med at virke, jeg fandt ud af, indsatsen, der hvor kabelet er skruet på gearkasse, manglede "indmaden", og fiberhjulet, det er forsvundet ned i gearkasse. Jeg har fået et nyt klar til montereing, men hvad med det der ligger i gearkassen, hvordan får jeg det ud. Gearskiftet er ikke normalt, kan faktisk kun køre i 5, men en gang imellem kører gearskiftet som det skal.

bilen er en Mazda 626 fra 1987 GT 2.0i model GC med en FE motor

jensviggo

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 23-06-05 10:03

hej
den eneste rigtige er at skilde gearkassen af og fiske stumpen ud.

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : macau

Dato : 23-06-05 10:19

hmmm,,jeg vil forslå at du kører et stykke tid(det er jo trods alt kun fiber)også skifter olie på gearkassen,også håber på at indmaden er blevet knust i mellemtiden.du sparer da en rep af gearkassen "hvis" det virker.

macau

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-05 10:39

Hvis du har løse dele til at svømme rundt i gearkassen og bilen, som du siger, kun går i 5 gear - så er det med at få den skilt ad og få de løse stumper ud. Der er ingen ide i at bruge din gearkasse som kaffemølle og håbe det går godt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-06-05 15:08

Fremmedlegemer skal ikke ligge og flyde rundt i en gearkasse, de kan kile sig fast og lave en del skade.

Hvis du ikke selv kan få "dimserne" ud, enten ved at tømme olien ud, eller ligefrem skille gearkassen ad, kan det nok ikke betale sig at få en mekaniker til det.
Så er det nok billigere at finde en gearkasse ved en hugger og sætte i bilen.

mvh dova

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 25-06-05 03:53

Du skriver ikke tydeligt om problemet med gearskiftet er opstået efter speedometerfejlen,
men hvis det er "dimsen" der forårsager det, må den ligge og genere gearlåsen og behøver ikke umiddelbart at falde ned mellem tandhjulene, hvilket næsten ville være det bedste for så ville problemet løse sig selv. Manglende gearskift er uholdbart, så du slipper ikke for at tage gearkassen ud, der plejer at være en låge ned til gearlåsemekanismen som du kan afmontere, er du heldig ligger stumpen til at få fat i. Mon ikke koblingen trænger til at skiftes ved samme lejlighed? held med det. MvhK.