/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Defragmentering i WIN98 med 80GB HD.
Fra : zappask
Vist : 419 gange
40 point
Dato : 03-10-02 13:28

Defragmentering i WIN98 med 80GB harddisk er ikke mulig - for mig !

Har ledt en del i kandu og fandt igår et godt Scandisk råd (som jeg heller ikke kunne køre).
Det kører nu efter opstart med Dos-promt (F8). Tak for det !

Men defrag kører ikke. Fejlmeddelse er at der er for lidt hukommelse (jeg har 256 MB).
Jeg har prøvet meget: lukket alle kørende programmer, slettet Temp-mappen,
startet i fejlsikret tilstand etc.

Godt råd søges - bare ikke formatter harddisk!

På forhånd tak.

mvh
Ole Petersen

Accepteret svar
Fra : Dr_Dydendak

Modtaget 50 point
Dato : 03-10-02 13:58

Hvad har du lavet siden det ikke kører ?

Du kunne prøve at installere win98 igen oven i den gamle. Alle dine ting vil blive bevaret.

For at undgå at det tager "100 år" at formatere så stor en disk, kunne du (når det virker) lave 2 partitioner, en med win98 på og en med programmer/spil. Windows har det nemlig med at skrive til disken (swapdisk) og den blive også defragmenteret når du kører defrag. Det tager sin tid !

Hilsen Dydendak

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-10-02 14:17

Hej Ole,

hvilket scandisk råd er det du brugte?

bare så jeg ikke foreslår det samme... og evt. ka' se hvad du har prøvet...

og hva' gik der galt?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zappask

Dato : 03-10-02 14:26

Til Dr_Dydendak

Tak, men det første Win-installationen gør er at køre en scandisk - og den
kan jeg kun køre fra DOS-prompten!
Har iøvrigt ved ibrugtagning af harddisken brugt Ghost program til at overføre data
fra gl. harddisk - hvis der kunne ligge en fejlmulighed i det....

Til Strarup: tryk F8 under opstart, skriv "scandisk" efter Dos-prompten.

mvh
Ole

Kommentar
Fra : Wobert

Dato : 03-10-02 15:17

Hej Zappask.

Har du ghostet selve styresystemet?
Så er det garanteret der fejlen ligger. Din nye harddisk har en anden controller, men w98 prøver stadig at bruge den gamle!

Derudover kan det ikke siges mange gange nok (Dr_Dydendak sagde det tidligere): sørg for at have din harddisk partitioneret i minimum 2 partitioner. 1 til styresystemet og 1 til data/programmer.

mvh
Wobert

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-10-02 15:25

Hej Ole,

oki doki... hvis jeg har forstået det korrekt så ka' du ikke køre scandisk inde fra Win98, eller er det forkert opfattet?

hvordan ka' den ikke køres?
kommer den med nogle fejlmeddelser?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zappask

Dato : 03-10-02 15:47

Til Strarup:
Jeg har ikke kunnet køre 2 programmer siden inst. af ny harddisk.
1) Scandisk: blev løst nogenlunde igår da jeg nu kan køre det fra DOS.
Jeg kan stadig ikke køre det fra Windows. Fejlmedd. er som skrevet 'mgl. hukommelse'.
2) Defragmentering: er ikke løst - endnu.

Til Wobert:
Tak - hvordan tackler jeg det evt. controller problem ?

Pft
Ole

Kommentar
Fra : thomas356

Dato : 03-10-02 15:52

der er et program der hedder PERFECT DISK det virker og er meget bedere ind den der følger windows. du kan sende mig en mail på thomas356dk@yahoo.dk hvis du vil have den

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-10-02 16:03

Hej Ole,

jeg sidder desværre og er ved at reperarer en win2000 partition der er gået i smadder, men ka' du ikke prøve at kigge på dette indlæg, der nogle forskellige forslag i... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/4840
den manglende hukommelse ka' skyldes at der køre nogle programmer i baggrunden...

derudover vil jeg spørge om du vil køre dette program... "BIOS Wizard"... -->
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe
så ka' vi finde ud af hvilket bundkort, bios og chipset din computer bruger...

når du så har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... vil den kreere en tekstfil "bwz.txt"... her ka' du så kopier følgende, som i eksemplet her nede under... ind på siden så vi ka' kigge på det...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------
programmet er hentet fra denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html

hvis det f.eks. er et VIA Chipset du har ka' det være du mangler "VIA4in1"-driverne...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-10-02 14:41

> Men defrag kører ikke. Fejlmeddelse er at der er for lidt hukommelse
> (jeg har 256 MB).

Hvor meget ledig plads er der på disken?

Mvh.
Morten

Kommentar
Fra : Wobert

Dato : 03-10-02 16:29

Hej Ole.

For at løse controller problemet, kan du geninstallere Windows 98 oven på det gamle system. Dette burde opdatere selve diskcontrolleren. Der kan dog stadig ligge et problem i at du benytter et så gammelt system som w98, fordi det måske ikke har drivere der passer ordentligt til din nye disk. Som altid når man arbejder med Windows, anbefales det selvfølgelig at du tager backup inden du går i gang med re-installationen

mvh
Wobert

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 03-10-02 22:14

Min 98'er er normalt lidt umulig at få startet op i fejlsikret tilstand, men ved gentagne gange at trykke F8 under opstart lykkedes det som regel.

Vælg punkt 3 'Fejlsikret tilstand uden netværkstilslutning' og kør FØRST scandisk.exe under 'Start' 'Kør'. Vælg blot 'Standard' med automatisk udbedring af fejl. Det tager kun nogle få minutter.

Start derefter defrag.exe under 'Start' 'Kør' og du har (efter nogle timer!) en harddisk, der er som ny!

Luk herefter pc'en ned og start op igen!

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 04-10-02 08:07

Hej Ole

Jeg tror problemet ligger i at Win98 ikke er helt glad for partitioner/harddiske over 32 GB så hvis jeg var dig ville jeg lige prøve at bruge Partition Magic (version 4.0 eller nyere) og så dele din harddiske op i et par mindre partitioner (f.eks 30+30+20 GB) og så se om det er muligt at defragmentere herefter Hvis du ikke har en Partition Magic liggende så kan jeg lige sende en til dig hvis du har ICQ eller anden form for Instant Messenger

Håber du får løst problemet

Mvh
SANTA

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-10-02 10:24

Hej Ole,

det ghostbillede du har taget er det, det samme bundkort og hardware der var på den, som den harddisk du har flyttet den over på, eller spurgt på en anden måde har du skiftet bundkort eller andet hardware siden ghostbilledet?

fordi hvis det kun er harddisken du har skiftet ud, sku' drivers, kontrollers m.m. jo passe til den...

ku' du evt. og poste resultatet fra "BIOS Wizard"?

har du evt. prøvet at kigge på det link jeg gav tidligere, ellers ka' jeg prøve at opsummere det... men så bliver det bare lidt cut&paste fra det andet indlæg...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-10-02 12:31

Hej zappask, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Defragmentering i WIN98 med 80GB harddisk er ikke mulig - for mig !

Jeg har desværre ikke noget bud på en løsning, men dit problem ledte
til et spørgsmål i stedet: Kan Win98 overhovedet køre med en 80 GB
harddisk?

Jeg har af af ukendte grunde hele tiden formodet, at grænsen var 32 GB
(for logisk drevstørrelse, forstås).

--
Hygge fra Århus - Rudi
Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-10-02 15:11

Rudi Stegen skrev:
> Hej zappask, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> > Defragmentering i WIN98 med 80GB harddisk er ikke mulig - for mig !

Brug Norton Utilities Speed Disk, eller evt Vopt
http://www.goldenbow.com/

> Jeg har desværre ikke noget bud på en løsning, men dit problem ledte
> til et spørgsmål i stedet: Kan Win98 overhovedet køre med en 80 GB
> harddisk?

Ja

/LarsS

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-10-02 17:20

Hej LarsS, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

>> Kan Win98 overhovedet køre med en 80 GB harddisk?
>
> Ja

Tak, det lettede! Så fik jeg den nagende forvikling ryddet ad vejen.

Jeg ved som sagt heller ikke, hvor jeg har fået den 32 MB-mistanke fra.
Den er er tilmed ulogisk, da jeg mener (og mente), at AOD for et par år
siden testede "bamsediske" (netop 80 MB) med netop Win98 SE-maskiner.

--
Hygge fra Århus - Rudi
Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-10-02 17:22

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> 32 MB-mistanke

GB selvfølgelig...

> AOD for et par år siden testede "bamsediske" (netop 80 MB)

Og igen.

--
Hygge fra Århus - Rudi
Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-10-02 20:31

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> wrote in message
news:Xns929DBA87EA3B4RudiStegen@dknews.tiscali.dk...
> Hej LarsS, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:
>
> >> Kan Win98 overhovedet køre med en 80 GB harddisk?
> >
> > Ja
>
> Tak, det lettede! Så fik jeg den nagende forvikling ryddet ad vejen.

- Men hvis disk større end 64Gb skal Fdisk'es (altså forberedes
til brug med win98s eget værktøj) skal Fdisk opdateres:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q263044&
(lav herefter ny startdisk med den nye Fdisk)
(er indbygget i ME)

/LarsS

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-10-02 20:48

On Fri, 04 Oct 2002 18:22:26 +0200, Rudi Stegen
<rudis_spamfilter.001@stegen.dk> wrote:

>Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:
>
>> 32 MB-mistanke
>
>GB selvfølgelig...

DOS 3.2 havde da en grænse på 32 MB .... ikke at det var et problem,
disken var jo kun på 21 MB ( og kostede 4600,- )

--
Jens

Of course I respect you. What's your name again?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-10-02 00:12

Hej LarsS, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> - Men hvis disk større end 64Gb skal Fdisk'es (altså forberedes
> til brug med win98s eget værktøj) skal Fdisk opdateres:
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q263044&

Det *kan* naturligvis være det, jeg har haft liggende i tågerne (i.e.
man husker diffust, der er "noget", men har ingen klar erindring om
hverken hvad, eller hvorfra man har skimmet oplysningen) og så af
uransagelige grunde har mikset det med noget 32 GB.

Men i alle tilfælde tak for info og reference, Lars.

--
Hygge fra Århus - Rudi
Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-10-02 00:22

Hej Jens Petersen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

>>> 32 MB-mistanke
>> GB selvfølgelig...
> DOS 3.2 havde da en grænse på 32 MB .... ikke at det var et problem,
> disken var jo kun på 21 MB ( og kostede 4600,- )

Yeps, på XT-maskinen
Jeg fik en som et arvestykke i '92, og netop denne lærte mig at tage
sikkerhedskopier af ændrede filer pga. harddisksammenbrud allerede et
halvt års tid efter. Da den selv dengang var småantik, var det
væsentlig billigere at købe en brugt 486 DLC40 end at skifte disken.

--
Hygge fra Århus - Rudi
Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-10-02 09:11

On Sat, 05 Oct 2002 01:22:19 +0200, Rudi Stegen
<rudis_spamfilter.001@stegen.dk> wrote:

>> DOS 3.2 havde da en grænse på 32 MB .... ikke at det var et problem,
>> disken var jo kun på 21 MB ( og kostede 4600,- )
>
>Yeps, på XT-maskinen
>Jeg fik en som et arvestykke i '92, og netop denne lærte mig at tage
>sikkerhedskopier af ændrede filer pga. harddisksammenbrud allerede et
>halvt års tid efter. Da den selv dengang var småantik, var det
>væsentlig billigere at købe en brugt 486 DLC40 end at skifte disken.

Jeg snakker om 1987, dengang kunne man bare DRØMME om en '286
maskine

--
Jens

Experience: Enables you to recognize a mistake when you make it again.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-10-02 11:19

Hej Jens Petersen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

>> Yeps, på XT-maskinen
>> Jeg fik en som et arvestykke i '92
....
>> Da den selv dengang var småantik
>
> Jeg snakker om 1987, dengang kunne man bare DRØMME om en '286
> maskine

Nej, men XT-maskinen var jo også kun udstyret med en 8088 processor.
Men hvad skulle man da også med andet

--
Hygge fra Århus - Rudi
Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede

Kommentar
Fra : zappask

Dato : 07-10-02 17:48

Hej,

Tak Strarup og alle andre for den store interesse - det er helt rørende!

Jeg har nu lavet et BIOS dump (til Strarup):

BIOS CAPABILITIES TEST REPORT
===============================

Generated by: BIOS Wizard 2.10
Date: October 07, 2002
Time: 17:31

PnP Version : BIOS currently supports latest version 1.0
PCI Version : BIOS currently supports latest version 2.1
PCI IRQ Routing Table : BIOS currently supports this feature
Enhanced Disk Drive
Specification : BIOS currently supports this feature
DMI Version : BIOS currently supports latest version 2.3
ACPI Version : BIOS currently supports latest version 1.0
APM Version : BIOS currently supports latest version 1.2
Booting From CD-ROM : BIOS currently supports this feature
Supports ESCD : BIOS currently supports this feature
Can be Updated (flashed) : BIOS currently supports this feature
Can be Shadowed : BIOS currently supports this feature
BIOS Chip in Socket : BIOS currently supports this feature
Supports Selective Booting : BIOS currently supports this feature
Supports LS-120 Booting : BIOS doesn't support this feature
Supports ZIP Booting : BIOS doesn't support this feature
Supports Network Booting : BIOS currently supports this feature
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 10/19/1999-i440BX-<P3B-F>
BIOS Date : 10/19/99
BIOS OEM Signon : ASUS P3B-F ACPI BIOS Revision 1004
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel 440BX/ZX rev 3
Super I/O Chip : Winbond 83977EF found at port 3F0h

Med venlig hilsen
Ole

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 14-10-02 13:51

Hej Ole,

undskyld forsinkelsen...

tja... umiddelbart vil jeg havde skudt på et VIA chipset, men det er ikke problemet ka' jeg se da dit bundkort bruger et Intel chipset og en pentium processor...

jeg stiller lige et par spørgsmål, lige for at få det frisket op, samt jeg har gennemlæst alle indlæggende og der noget jeg er lidt i tvivl om...

hvilken 80 Gb harddisk har du?
Ka' du i windows se hele din 80 Gb harddisk?

det ghostbillede du havde taget og flyttet over på din nye harddisk, er det også til P3B-F'eren?
(altså samme hardware, bare en anden harddisk som billedet er kommet over på)

jeg faldt også over denne artikel fra microsoft... "Err Msg: Your Computer Does Not Have Enough Free Memory to Defrag the Drive"... -->
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q229154
som minder om dit problem...

der ka' være 2 årsager, den ene er at der er for mange programmer kørende eller noget i den stil som tager hukommelse... og det ka' være fordi cluster størrelsen er mindre en 8 Kb...

idet du siger du har slået alle programmer m.v. fra... vil jeg skyde på at det må være det med clusterstørrelsen der er problemet... og så ka' det lige pludslig gi' mening mht. Ghost...

jeg går udfra at det Ghost billede du har taget har været fra en mindre harddisk... og at den har haft en cluster størrelse der er mindre end 8Kb, som så er blevet overfør til din nye harddisk... en Harddisk på over 32 Gb ska' helst ha' en cluster størrelse på 32 Kb...

så hvis det er problemet, og du vil bruge dit ghost billede på din nye harddisk, er du nød til at få ændre cluster størrelsen på din Harddisk partition... det ka' bl.a. gøres med programmet Partition Magic, også uden du sku' behøve at formatere og alt det halløj...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-10-02 07:29

Hej Ole,

hvordan går det, har du fået løst dit problem eller driller det stadigvæk?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zappask

Dato : 22-10-02 19:40

Hej Strarup - og andre...

Undskyld mine sene svar.
Det driller som hidtil!

Det er en Maxtor HD og jeg kan se den fulde disk.

Det er samme hardware jeg bruger nu, kun harddisken er ny og ghostet fra den
gamle HD som var på 20 GB.

Den ledige plads bliver ofte opgivet forkert af Windows...

Jeg har lige chekket clusterstørrelsen og den er 8 KB, så jeg vil nok lige chekke om Partition Magic
er en løsning.
Håber bare ikke at programmet (som f.eks. også ved forsøg på nyinstal. af WIN98) starter friskt
med en defragmentering - for det er jo ikke muligt!

mvh
Ole

Kommentar
Fra : zappask

Dato : 29-10-02 18:45

Hej,

Har efter en del søgen fundet en side a'la Kandu hvor mit problem er beskrevet indgående af en del
uheldige brugere som har ghostet en lille harddisk til en større.
Det er en øjensynlig en fejl i een eller flere versioner af Ghost programmet og desværre er der umiddelbart ingen
der har en nem løsning på problemet.
Det bedste bud er nok i det pt sidste indlæg på siden som forslår en man ghoster til en anden (korrekt
partitioneret og formatteret harddisk). Med en brugbar Ghost version !
Så kan man jo evt. ghoste tilbage igen.
Hvis man kan låne en harddisk til operationen ser det nogenlunde overkommeligt ud.

Se siden:
http://www.computing.net/windows95/wwwboard/forum/13499.html

Tak for interessen !

Med venlig hilsen
Ole