/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
"Fald" på støbt terasse .... tips efterl~
Fra : baksen
Vist : 995 gange
100 point
Dato : 22-06-05 20:07

Har en støbt terasse (betondæk) hvor jeg skal lægge klinker.

Betonfladen er kalrgjort men har forkert fald - hvilket betyder at der står vand midt på terassen.

Har planer om at udlægge et tyndt lag flsieklæb med korrekt fald (mod afløbsrist),
men da terassen er ca. 11 m2 (4,5x2,5) søger jeg godt tip til hvilken metode jeg kan bruge for at opnå det korrekte fald - har ikke "evnerne" til at gøre det på "øjemål" .... og vil selvfølgelig have det bedste resultat/fundament for kommende fliselægning *S*

Gode tips eller ideer modtages med kyshånd *S*

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-06-05 20:15

Jeg lod mureren lægge det sidste lag på badebærelset (for netop at undgå den slags).

Slidlag blandet af 3 sand + 1 cement. Bland rimelig tørt. Meget omhu med waterpass + et godt glittebrædt, så skulle det virke. Den med klæben er lidt uautoriseret.

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 23-06-05 02:21

Kan du ikke bare bruge et langt bræt, som hviler på afløbet i den ene ende, og et vanrør e.l., (som ligger ned selvfølgelig..) i den anden ende, hvorefter du skraber.. Ved at regulere vandrørets hæjde, kan du regulere faldet..

/Karl Smart

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-06-05 08:50

du kunne lægge et tommebrædt i hver ende hvor der er et fald i mellem de to bræder og så lægger du et klap lag og så har du et fald den rigtige vej så er det bare at lægge fliserne i noget lip

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-06-05 08:51

så ikke lige afløbsrist hvor lægger den???

Accepteret svar
Fra : anders_bak

Modtaget 100 point
Dato : 27-06-05 09:10

Et godt alternativ ville være at bruge en afløbsrende (f.eks acco) med rist på hele siden der vender væk fra huset. Så skal du kun lave hældning i en retning.
Det forudsætter selvfølig at du kan koble renden til kloaken.

Godkendelse af svar
Fra : baksen

Dato : 03-07-05 10:25

Tak for de gode tips - alle er sådan set anvendelige.
Da jeg nok er indstillet på at vælge afløbsrende går points til anders .... *S*