/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Træolie til terrassegulv
Fra : marcussen1
Vist : 1249 gange
100 point
Dato : 22-06-05 16:13

Er der nogen, der kender en god opskrift på træolie til udendørs terassegulv. Det gode, man køber er dyrt, og det billige dårligt. Kan man evt komme linolie eller terpentin i?.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-06-05 16:20

Check denne side, der kan du også selv stille spørgsmål og få svar.

http://www.bygogbolig.dk/messmannvisspm.php?id=1923

Kommentar
Fra : syddata

Dato : 22-06-05 16:25

ren linolie er en dårlig idé, jeg har selv prøvet.
Jeg tror du i sidste ende er best tjent med en af de dyre løsninger.
Find en farvehandler du har tillid til og får lidt proffesionel vejledning.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 22-06-05 16:40

det bedste (og længst holdbare) resultat får du altså ved at ofre lidt ekstra på det. Tro mig!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-06-05 16:47

Jeg har nu stillet spørgsmålet til Jan Erik Messmann. Vender tilbage med hans svar når det indløber.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-06-05 19:41

Det kommer jo an på hvilken skags træ du har.
Jeg har Douglas og bruger Pinotex til nåletræer og anvendeligt på gangarealer, det beholder den varme glød.
Lærk skal have det samme.
Trykimprægneret noget andet.
Nogen bruger olie til havemøbler, men husk at tørre overskydende olie af efter 10 min da det eller danner hinde. Det gælder iøvrigt altid.

Accepteret svar
Fra : schrecker

Modtaget 100 point
Dato : 22-06-05 23:26

Jeg kan også kun anbefale at købe.
F.eks. har Beckmanns noget Unik der koster ca. 500 for 10 liter. Jeg har prøvet det på noget lærk, og det ser ud til at være fino-fino

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-06-05 06:16

Nu kender jeg ikke Unik, men det var måske værd at prøve.
Den Pinotex jeg bruger nu er farveløs og er således uden farvepigmenter, derfor nedbrydes den hurtigt af solen og mister sin beskyttende effekt. Der skal males ihvertilfælde to gange om året for at beholde den varme glød og beskytte træet, men det har jeg valgt lige nu hvor terrassen er ny, men det går jo ikke i det lange løb.

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 29-06-05 17:22

Tak for svaret schrecker.