/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Konica minolta Z5 erfaringer
Fra : meiland
Vist : 696 gange
150 point
Dato : 22-06-05 15:25

Hej Alle !

jeg er på jagt efter et digital kamera, og har forelsket mig i ovennævnte, men inden jeg smide pengene til det, vil jeg gerne høre jeres erfaringer med det.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-06-05 15:44
Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-06-05 20:24

Jeg har selv lige købt en Z5. Erfarringerne er ikke på toppen, da dette kamera kan så meget forskelligt.
Der er en god dansk brugsvejledning til den, som man nok bør nærlæse et par gange eller mere. Den er på 132 sider incl index og andet.
Det reagere meget kvikt i forhold til andre digitalkamera'er som jeg har haft lejlighed til at benytte mig af.
Min Z5'er er da også det tredie digitalkamera som jeg har. De to andre har jeg stadig, men bruges af min kone og datter.
De 12 gange zoom virker perfekt, men har ikke helt rigtigt haft held med de fire gange digital zoom, men det er nok mig der ikke gør det rigtigt. - Men jeg kunne da få fuldmånen til at fylde det meste af billedet.
Det som jeg dog savner, og som jeg endnu ikke har set på de mest almindelige digi-cam's, er et filtergevind og en kontakt for tilslutning af extern blitz.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-06-05 20:45

Ude mærket kamera - tager meget gode billeder.
Jeg købte mit ved Platanfoto-til lige over 3100kr. og der har taget mange gode billeder.
murtigt og gdt og meget god macro, og en kraftig blitz.
Jeg har intet og klage over.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-06-05 20:45

Ude mærket kamera - tager meget gode billeder.
Jeg købte mit ved Platanfoto-til lige over 3100kr. og der har taget mange gode billeder.
murtigt og gdt og meget god macro, og en kraftig blitz.
Jeg har intet og klage over.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 22-06-05 23:40

Tak for jeres svar (Benjamin og severino) !

Severino: Jeg har pt. et analog minolta spejlrefleks, som jeg kunne ønske blev forvandlet til et digitalt i løbet af natten, men det sker vist aldrig. Og da prisen for et digitalt SLR ligger over budgettet, stiler jeg lavere.

Jeg har læst diverse anmeldelser, og har hæftet mig specielt ved den hurtige autofokus, da det primære motiv er... mine børn. Desværre har jeg også læst at autofokus ikke fungerer så godt i svag belysning, men hvor meget er svag. Har du erfaringer ? Betyder det noget i normal brug ??

Jeg har dog en flash i forvejen til minolta dynax 3000i, som jeg håber kan "genbruges".

Jeg lægger ikke noget i digital zoom, da jeg kan lave den efterfølgende på pc'en.

Det var vist et par ekstra spørgsmål, men jeg fordobler pointene ved svar.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 150 point
Dato : 23-06-05 20:37

Desværre kan du ikke umiddelbart tilslutte din gamle flash. Tilbehørsskoen på toppen af kameraet, er beregnet til en, tilsyneladende, speciel flash, da der er fire kontaktpunkter mod normalt to. Jeg har endnu ikke set den tilhørende flash, men jeg vil da søge oplysninger om den.
Men du kan gøre det, at du køber en lille slavekontakt, som du sætter på din blitz, således at den blinker sammen med de indbyggede blitz. Slavekontakten er en lille fotocelle, som registrere blinket fra kameraet, hvorved den så sørger for at den store blitz også spiller med.

Den digitale zoom er ikke det som man skal gå efter, da det er en kunstig funktion, som i værste fald, giver grynede billeder.
Men en 12 gangs zoom er fint. Den går jo fra 35 mm widevinkel til 420 mm zoom, uden brug af digital funktionen.

(Jeg har selv to SLR kamera's af Minolta SRT-101, som har en del år på bagen.)
Der kan dog til visse modeller, købes et digitalt bagstykke, men det er lige så dyrt som Z5, og så får man ikke alle de fordele med som Z5 har.

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 23-06-05 23:33

Jeg har lige checket mit "gamle" dynax. I skoen er der 5 kontaktpunkter, men den flash jeg bruger (Suntax (til minolta)) benytter 4 kontaktpunkter. Nå, jeg vil nok prøve at tage flashen med i butikken for at teste det af.

Fotografering i svagt lys ??

Godkendelse af svar
Fra : meiland

Dato : 23-06-05 23:35

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-06-05 15:42

Jeg kan oplyse dig, at jeg i går, fredag, var i byen, hvor jeg var inde i en foto forretning, for at spørge til den tilhørende blitz.
Han lovede at skaffe prisen på den, da han ikke havde den hjemme og heller ikke havde en prisliste.
Så nu må jeg jo se her i løbet af ugen, om han holder hvad han har lovet!