/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Benzin -olie Plæneklipper???
Fra : tbayj
Vist : 5286 gange
100 point
Dato : 22-06-05 15:21

Jeg har en gammel benzin dreven Major plæneklipper. Skal der to -taks olie på den? Eller er det kun benzin?

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 22-06-05 15:24

onsdag 22. jun. 2005, kl. 08:03
Antivirus er en sikkerhedsrisiko

Analysevirksomheden Yankee Group mener, at antivirusprogrammer bliver den næste store sikkerhedsrisiko, da Windows efterhånden er ved at være bedre pansret end sikkerhedsprogrammerne.
Af J.O.S. Svendsen, IDG News Service

Paradoksalt nok er sikkerhedsprogrammer som for eksempel antivirus ved at være en større sikkerhedsrisiko end Windows, skriver analyseinstituttet Yankee Group i en rapport.

ANNONCE:
I en 15 måneders periode med slut 31. marts var der i alt 77 rapporter om sikkerhedshuller i sikkerhedsprogrammer.

Og væksten af rapporter om sikkerhedshuller er større for sikkerhedsprodukter fra eksempelvis Symantec, F-Secure og CheckPoint, end den er for Windows.

Yankee Group mener, at der vil være dobbelt så mange rapporter af denne type i 2005.

Men samtidigt er der et fald i antallet af opdagede sikkerhedshuller i Windows.

Derfor forudser Yankee Group, at hackerne i stigende grad vil rette skytset mod sikkerhedsprogrammer for på denne måde at infiltrere uskyldige computer.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 22-06-05 15:26

Hmm, er det en plæneklipper med virus!!!

Nå - fuck det.

Der er plæneklipper olie, kan du købe.
Men er kun, hvis der er en beholder til det.
Ellers bare benzin.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 22-06-05 15:26

Ja det skal der, Benzin/Olie-forholdet afhænger af hvor gammel den er, men jeg vil tro 2% olie er nok. Det SKAL være 2-taktsolie. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : tbayj

Dato : 22-06-05 15:27

HVAD!!!! Den kom vidst forkert

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-06-05 15:28

Motoren kan sammenlignes med en hvilken som helst gammel 2-takts knallertmotor. Hvis du ikke bruger olieblandet benzin, brænder du motoren af.

Kommentar
Fra : tbayj

Dato : 22-06-05 15:32

Okay, tusind tak for jeres spørgsmål. Min kommentar " HVAD!!!! Den kom vidst forkert "- var til virus indlægget og ikker jeres svar

Godkendelse af svar
Fra : tbayj

Dato : 22-06-05 15:32

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-06-05 15:34

Kun ren benzin, og motorolie ned i bundkaret.
Altså ikke noget med olie i benzinen.
Olien du skal have ned i , er der en laaang studs,med en målepind der sidder i skrue låget,
hvor du checker hvor meget der er på, og fylder efter.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-06-05 15:36

Det lyder indviklet! Man kan da stadig købe dem der skal skubbes! De forurener ikke meget Nå ja ja der smutter vel en lille en engang i mellem!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-06-05 15:38

Der bliver vrøvlet noget her.

Major brugte Briggs og Stratton motorer, som er firtakts.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-06-05 15:40

Ja ja Valde, personlig foretrækker jeg en neglesaks, istedet for alt det nymodens pjat.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-06-05 15:43

Man kan stadig købe Major plæneklippere og de er ganske rigtigt 4-takts, men der bliver udtrykkeligt skrevet en GAMMEL. De fleste GAMLE brugte to-takts motorer.

tbayj -> Du må altså finde ud af om motoren er en 4 - eller 2-takter. Er det en 4-takts har Keldd ret, ellers jeg.

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 22-06-05 15:59

Sorry my mistake regarding Virus.......

Kommentar
Fra : tbayj

Dato : 22-06-05 16:22

Aner det ikke. det er en gammel Major med Briggs og Stratton motor. nu har jeg altså fyldt benzin og 2 takst olie på. Og er igang med at slå plænen :-/

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-06-05 16:26

OK. Det dør den ihvertfald ikke af. Jeg er igang med at finde ud af hvornår de overgik til 4-taktsmotorer. Har du en ide om hvor gammel din Major er?

Synes du at motoren lyder OK med olieblandet benzin? Hvis ikke den kan lide olien, vil den nok lyde lidt mærkeligt.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-06-05 16:47

Den kan godt køre med olie i benzinen, men skift det med ren benzin, ellers kokser dine ventiler til,
og vil i løbet af kort tid, gå i smadder.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : tbayj

Dato : 22-06-05 16:51

Jeg vil prøve at hælde nyt benzin oveni. Men jeg forstår ikke hvor olien så skal i? Jeg ved ihvertfald at makinen er meget gammel. Jeg har fået den fra min kones bedstefar som lige er død. Den er rusten og ihvertfald over de 10 år.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-06-05 17:16

tbayj:
Gammel siger du, den er jo kun kørt til.

At den er rusten, har jo ikke noget med alderen at gøre. Min datter kører rundt med min den gamle, som er fra 1978, altså 27 år gammel, og den er ikke rusten, og starter 2 eller 3 gang der bliver hevet i snoren.

Find nu den målepind til olien, den sidder fast i dækslet, og ligner det dæksel hvor du fylder benzin i.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-06-05 17:19

Keldd -> Hvis det viser sig at det ER en 4-takter, kandu få point af mig, hvis du altså vil have dem.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-06-05 17:32

Det er totalt underordnet med point.
Keldd.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-06-05 17:34

OK - det er da op til dig, men jeg tror at du havde fortjent dem hvis maskinen ikke er ældre en 10 år.

Kommentar
Fra : tbayj

Dato : 22-06-05 18:48

Jeg har fået at vide at den helt sikkert er ældre end 10 år

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-06-05 20:49

OK. Hvis ikke du kan finde den af Keldd omtalte oliepind, tror jeg at det ER en 2-takter og så er mit svar korrekt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-06-05 20:50

Har du et digitalt kamera? Så tag en stribe billeder og send til mig på hca@inet.dk

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-06-05 20:50

Har du et digitalt kamera? Så tag en stribe billeder og send til mig på hca@inet.dk

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-06-05 20:57

Det er en B&S motor, de har aldrig lavet en 2 takts motor, amerikanerne ved ikke der eksisterer en 2 taktsmotor.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-06-05 21:01

OK Keldd.

tbayj -> Så bare glem billederne. Iflg. Keldd ER det en 4-takter. Altså ingen olie i benzinen. Men så SKAL du squ også kunne finde den pind.

Kommentar
Fra : tbayj

Dato : 22-06-05 21:16

Keldd - Du har sgu ret. Jeg fandt et dæksel med en målepind. Men den var ikke lige til at se. Hvad er det så for noget olie som skal der i? Nu har jeg jo allerede slået min græsplæne med Benzin Blyfri 95 blandet med 2 taks olie :-/

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-06-05 21:22

Lyden................

Hvis den lyder som en knallert er det en 2 takter. Lyder den som alle de andre plæneklippere er det en firetakter.

Oftest er totakternes cylindre og topstykker "runde i det" hvorimod firetakternes er noget nær firkantede.

Der produceres stadig to-takts plæneklippere, men disse er hundedyre modeller beregnet på at klippe skråninger og den slags. Hvorfor de er dyre, er der ingen forklaring på, idet totakteren er billigere at producere og er væsentlig mere simpel. Jeg har aldrig set en totakts plæneklipper, men for + 30 år siden kan jeg erindre naboen havde en fræser med totaktsmotor - hvilket vist er det eneste haveredskab med totakts maskine jeg har oplevet, udover kædesave og buskryddere.

En firetakter med olie i benzinen vil ryge blå/sort af helvede til!

Kommentar
Fra : tbayj

Dato : 22-06-05 21:33

Jamen , jeg har klippet min store græsplæne idag med olie i benzinen. Dog ikke meget olie, men noget var der. ca 100 ml

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-06-05 22:02

Der sker ikke noget ved at du putter lidt olie i benzinen en enkelt gang men almindelig 92 er ok og så efterfylde olie på den målepind du har fundet, men man bruger fra øverste mærke til nederste uden at mellemfylde hvis den altså bruger så meget på en sæson. Det er godt at skifte en gang om året og for ikke at hælde maskinen om på siden for at få olien ud kan man i Biltema købe en oliesuger til under en hund som er effektiv.Grunden til at man helst ikke skal ligge den om på siden er at der kan komme olie i kaburatoren på den ene side, i udstødningen på den anden side eller i topstykket hvis du vipper den den vej.Det eneste rigtige er så med tændrøret opad som for det meste også passer med at man kan lægge noget tungt på håndtaget så skjoldet vippes op og kan rengøres(med tændrøret opad)
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-06-05 22:26

3773 jeg har en 2 takts plæneklipper af flymo modellen altså en der svæver uden hjul og den er vel en 10-12 år gammel
Mvh Sune

Kommentar
Fra : tbayj

Dato : 22-06-05 23:20

Mange tak for jeres svar. Det har været rigtig informativt.