/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
investering + kalkulationsrentefod
Fra : beate_00
Vist : 2958 gange
60 point
Dato : 03-10-02 11:24

En investering har følgende efter-skat betalinger:

periode 0: -50000,00 kr
periode 1: 20000,00 kr
periode 2: 25000,00 kr
periode 3: 15000,00 kr
periode 4: 10000,00 kr

kalkulationsrentefoden efter-skat er 11%. Bedøm investeringens fordelagtighed ved anvendelse af nutidsværdimetoden.

skal bruge en formel, men ved ikke lige hvordan jeg skal gribe det an?
hilsen
Beate

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 03-10-02 15:04

Har du en rentetabel eller skal du bruge lommeregner?

Blomsterfreaken

Accepteret svar
Fra : blomsterfreaken

Modtaget 60 point
Dato : 03-10-02 15:30

Du skal omregne hvert af de fremtidige beløb til nutidsværdi ved at gange med følgende formel:

(1+r) -n (-n skal stå som en potens, det kan jeg ikke lige her.) I min rentetabel hedder det diskonteringsfaktoren.

F.eks. 2.periode:

Hvis du sætter dine tal ind bliver det sådan her: 25.000 x (1+0,11) i -2nd. Hvis jeg regner det ud på min regnemaskine bliver det: 20.291 kr og det er min rentetabel enig i. De 0,11 er renten = 11 % og -2nd fordi det er anden periode.

Altså 25.000 kr. er kun 20.291 kr værd om 2 perioder med en rente på 11%
pr. periode !!

Prøv selv med de andre perioder. Den første periode skal du ikke gange med noget, da det er nu!

Når du er færdig, skal du sammenligne minusbeløbet (= de 50000) med de beregnede "fremtidsindbetalinger" lagt sammen. Hvis de samlede fremtidsindbetalinger er større end de 50000 (nutidsudgiften), kan investeringen betale sig - ellers ikke.

Hilsen Blomsterfreaken