/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
HJÆÆÆÆÆÆÆLP vi er havnet i det tossede h~
Fra : Goochem
Vist : 641 gange
100 point
Dato : 22-06-05 12:30

Min kæreste er blevet bevilliget 29 timers hjælp om ugen (§ 77) og dem får jeg for at hjælpe ham. Nu har vi problemer med at få lidt forståelse for hvordan denne her ordning kører. Vi skal åbenbart selv finde ud alt med aflønning osv. Og vi bliver smidt rundt fra kommune til skattekontor osv. Og INGEN ved hvordan det her kører.
Det vi har fundet ud af ind til videre er at vi kan køre det her som B - indkomst så han slipper for at skulle registreres som erhversdrivende.
Men skal vi betale ATP? (Hos ATP siger de så at vi skal have et CVR nr.)
Skal vi betale feriepenge når jeg får et fast beløb af ham hver måned?

Puha. Det er ikke helt nemt det her.
Håber nogle af jer kan hjælpe os.

Hilsen
Pia

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-05 12:37

Du skal registreres som selvstændig. Det er jo dig der laver et stykke arbejde for ham - han får blot pengene refunderet hos kommunen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-05 12:40

Han ansætter ikke dig - han hyrer dig blot til at lave et stykke arbejde, som hvis han hyrede en maler.
Kommunen bevilliger ham et beløb til arbejdets udførelse og det er dem han giver dig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-06-05 12:43

Her er et par link. Du kan sikkert finde hjælp på et af dem. Evt. stille dit spørgsmål der. M.v.h. Arne

http://www.handicap.dk/
http://www.dhf-net.dk/
http://www.handicap-portalen.dk/
http://www.handicap.net/

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 22-06-05 12:57

Hej Goochem.
Det kan køres som B- indkomst ,men der skal betales til alt hvad der ellers betales til som almindelig lønmodtager, herunder feriepenge, husk også forsikringen.
Der hvor din kæreste har fået bevilliget hjælpen, kan/ skal de også udleverer et stykke papir på hvordan han skal forholde sig i forbindelse med din aflønning, altså hvad der skal tilbageholdes og indbetales andet steds.
Hilsen Rita

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 100 point
Dato : 22-06-05 17:48

iflg min veninde gennem mange år får hendes mand blot de penge der er nødvendige (netto) og så er det ordnet. Men der er forskel fra kommune til kommune jo - såååååh ????

Kommentar
Fra : Goochem

Dato : 24-06-05 10:20

Nu har vi endelig fundet ud af det. Når man bliver honoreret får man lønnen netto og så skal man selv betale B - skat.
Der bliver derfor ikke trukket penge til ferie eller ATP.
Feriepenge er også lige meget for mig da jeg jo bliver honoreret hver måned. Og han har jo også brug for hjælp når vi er på ferie.

hilsen
Pia

Godkendelse af svar
Fra : Goochem

Dato : 24-06-05 10:21

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-06-05 10:24

- det er ikke nemt med alt det hvad ???