/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gasfyr afkalkes?
Fra : jansimris
Vist : 2007 gange
200 point
Dato : 21-06-05 22:41

Jeg har et 15 år gammel gasfyr. Det er kalket til i rørene så det ikke kan lede den tilførte varme væk fra varme kammeret og med i varmvandsbeholderen hurtig nok. Cirkulationen er for dårlig.
Mit Spørgsmål er : kan rørene afkalkes eller afsyres?
mvh jansimris

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 21-06-05 23:34

Kommer lidt an på hvad det er for et gasfyr ??

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-06-05 23:50

Jeg må tilslutte mig gasmanden, 15år, så er det nok på tide at skifte hele systemet,

det er dyrt at reparere på, og bliver ikke optimalt, overvej at skifte det.

Men i første omgang, få en fagmand til at kigge på det, enkelte mærker kan det betale sig at gøre noget ved.

Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 22-06-05 07:32

hvilket mærke er det?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-06-05 08:26

jej23:
Hvis kedlen er med støbejernskammer, eller rustfrit stål, ville der sikkert være muligheder,

for at operere på det. Sammenlign så prisen for det, og et moderne system.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : jansimris

Dato : 22-06-05 21:05

Det er et Hydroterm og er med støbejernskeddel og har god virkninggrad

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 22-06-05 23:04

så er den sikkert forbundet med flexslanger .... som sikkert er stoppede og skal skiftes

men en hydroterm er en gammel kedeltype som nok bør skiftes....

bruger en del mere gas end en moderne kondenserende kedel

Gasmanden

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 200 point
Dato : 22-06-05 23:27

Jeg tror ikke der er noget der er kalket til, men i første omgang skift flexslangerne, og skyl systemet godt

igennem, der er nok godt med slam i systemet, få det skyllet igennem, så vil det køre rimeligt igen.

Dine overvejelser må så være hvornår det skal skiftes, og hvis der ikke er flexslanger på, så skal der skilles lidt rør ad,

og arbejdes lidt med sagen, få din vvb, set efter med det samme, den er der kalk i, hvis den ikke jævnlig er blevet set efter, skiftet annode m. m. Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : jansimris

Dato : 23-06-05 06:57

Tak for svaret Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-06-05 08:40

Selvtak jansimris:

Og det er årstiden nu, at få det lavet. Om 3md., når fyringssæsonen starter,
bliver alting lidt hektisk med den slags.
Hilsen
Keldd.