/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
tilbageholdelse af andelsindskud...
Fra : stineb1977
Vist : 728 gange
20 point
Dato : 21-06-05 20:22

Jeg solgte i vinters min andelslejlighed. I den forbindelse har ejendomsadministratoren tilbageholdt en del af mit andelsindskud til varmeregnskabet foreligger (i tilfælde af at min varmeregning bliver større, end det beløb jeg har indbetalt a'conto).
Mit spørgsmål lyder: Må administratoren tilbageholde en del af mit andelsindskud?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-06-05 20:33

Ja, selvfølgeligt må de det, det er jo dem der på vegne af andelshaverne administrerer varmeregnskabet og skal betale for varmen. Så HVIS der kommer en efterregning på dit varmeforbrug, skal de da penge at betale med. Men der er selvfølgelig grænser for hvor stort et beløb det er rimeligt at tilbageholde.

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 30 point
Dato : 21-06-05 20:40

I lov om andelsboligforeninger § 6, stk. 7 er anført:
"Overdragelsessummen indbetales til foreningen, som efter fradrag af sine tilgodehavender udbetaler resten til den fraflyttede andelshaver."

Derudover kan der være fastsat bestemmelser om dette i foreningens vedtægter.

Desuden er det vist nok meget almindelig praksis for administratorer, at tilbageholde en del af overdragelsessummen til sikkerhed for forskellige ting. Da jeg for nyligt solgte min lejlighed blev der tilbageholdt kr. 25.000 til købers evt. mangelsindsigelser og kr. 1.500 til varmeregnskabet.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 21-06-05 20:43

Ja, men beløbet skal være rimeligt i forhold til lejlighedens størrelse, alder mv. Endvidere vil det kunne ses af tidligere varmeregnskaber, hvor meget du plejer at efterbetale hhv. få tillbagebetalt. I vores andelsforening er der sat et fast beløb.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : stineb1977

Dato : 21-06-05 21:18

Jeg er helt klar på, at administrator må trække sit tilgodehavnede ud af mit andelsindskud. Men...på fraflytningstidspunktet havde administrator jo reelt ikke noget tilgodehavende, da varmeregnskabet først foreligger nu (ca ½ år senere)...

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 21-06-05 21:22

Hvis varmemåleren ikke bliver aflæst ved fraflytningen, ved administratoren jo ikke om der er et tilgodehavende. Det er derfor pengene bliver tilbageholdt indtil varmeregnskabet foreligger - også selvom der er ½ år til regnskaet er klart.

Mvh. AMP

Godkendelse af svar
Fra : stineb1977

Dato : 21-06-05 21:36

Takker for svaret...