/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rengøring af pensler
Fra : BerndJ
Vist : 9140 gange
50 point
Dato : 21-06-05 19:55

Forslag til rengøring af pensler, som i første omgang IKKE er ORDENTLIG gjort rent og som derfor er hårde og ubrugelige, efterlyses. Maling: både olie og vandbaseret maling. (Eller kan jeg ligeså godt smide dem ud og købe nye ??)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-05 20:01

Der er ofte ikke noget at stille op med sådan nogen pensler, for selv om du som regel kan blødgøre ved at sætte dem i blød i en fed brun sæbeblanding i et godt stykke tid, er problemet, at inde i selve penslen, altså der hvor hårene sidder fast, kan du ikke fjerne den størknede maling, og det gør at penslen ikke kan holde på særlig meget maling, og ikke virker optimalt.

Men hvis det er dyre pensler, er det da værd at forsøge.
Altså:Husk når man renser pensler, at det ikke bare er nok med de børster der er synlige, men også indeni, jeg tror det hedder reservoiret.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-06-05 20:01

Om du skal smide dem ud afhænger af deres kvalitet. Er det gode dyre pensler, ville jeg da prøve at redde dem. Vandbaseret: Opløses i varmt vand med opvaskemiddel der udskiftes jævnligt så skulle de gerne kunne renses.
Oliebaseret: Terpentinbad og arbejde med penslen for blødgøring.
Sådan har jeg selv gjort, men er jo heller ikke fagmand. Kan da være der er en sådan der har bedre råd. Hilsen Arne

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 21-06-05 20:09

http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=&id=1010

Hvis det er billige pensler, ville jeg smide dem ud og købe nogle nye i stedet.

Men, der er jo altid lidt sport i, at få det "gamle" til at fungere igen.

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 21-06-05 20:13

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-06-05 20:20

Det der står på den side som vedrører spørgsmålet er:
Citat
For pensler med indtørret maling må du ty til forskellige typer af penselrens eller malingfjerner og anvende retningslinierne for dette produkt, eller kassere penslen.

Så slipper andre for at lede længere

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-06-05 20:41

Terpentin er rigtig godt - det bruger vi selv når vi renser maling af penslerne på malerskolen.
Hvis det er gammel maling, så kan du evt lade penslerne stå i en krukke med terpentin et stykke tid. Denne krukke stiller du i en pose og lukker denne til omkring penslen så terpentinen ikke kan fordampe ud.

Så vasker du disse pensler godt under den varme hane når de har stået i det gerne i 24 timer.

Så skulle de være så gode som nye.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-06-05 00:47

Til oliebaserede maling, bruger jeg cellulosefortynder.

Til akryl, er der kommet et helt nyt produkt: Acrylic Remover fraTalens. Det er temmeligt dyrt, men virker.

Hvis jeg har glemt en pensel, stiller jeg den i Removeren, og når hårene bliver bløde igen, vaskerjeg den ren med konc. opvaskemiddel. Når jeg tror den er ren, får den lige en tur igen i ren Remover, hvor den får lov at stå, inden jeg skyller grundigt. Så bliver penslen heeelt reeen.