/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
kode på pc
Fra : johnni
Vist : 439 gange
200 point
Dato : 02-10-02 23:14

hej jeg har en datter som har en næsten ny pc men nu er det sådan at hendes tidligere samlever har været så venlig
at forsyne den med en kode som han ikke vil fortælle hende er der nogen hjælp for hende evt.henvende sig i den butik hvor hun har købt den.mvh.johnni.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 02-10-02 23:22

Hej Johnni

Hvad er det for en kode det drejer sig om ? til windows eller til bios ?

mvh

srhansen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-10-02 23:39

Hej Johnni,

har du evt. lidt mere oplysninger omkring PC'en... f.eks. hvis det er kode på BIOS hvilket bundkort det drejer sig om...

og hvis det er til Windows hvilken version af windows det drejer sig om...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 02-10-02 23:46

hej med jer den spørger om koden når hun starter windows op hun bruger windows 2000

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 02-10-02 23:56

Jeg ved man kan, bare ikke hvordan. Det er vist lige noget for dig strarup

Mit bedste bud er genindstaller win 2000, men vent lige og se om ikke strarup kan hjælpe

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 210 point
Dato : 02-10-02 23:57

Hej Johnni,

tja... så er det da heldigvis ikke så slemt igen... det er selvfølgelig træls... men det havde været mere træls hvis det var i BIOS koden var sat på...

der er flere forskellige muligheder, en af dem er at slette Win2000 og så geninstallere... det er den trælse af metoderne...
og især hvis man har data man vil gemme, men så ka' man ta' harddisken over i en anden PC og så bruge den til at lave Backup med, før man sletter og geninstallere...

der er også nogle andre metoder, bl.a. hacke sig adgang til computeren... men det ka' godt være noget besværligt og evt. også tage en del tid... men så vidt jeg husker eksistere der nogle programmer til at finde ud af hvad passwordet er...

jeg vil prøve og se om jeg ka' finde dem... men jeg vil nok foreslå det første selvom det er ret surt... men ellers så vent lidt med at gøre noget endnu...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 03-10-02 00:18

hej lige et lille spørgsmål hvis hun prøver at taste forskellige navne gør hun så det hele meget værrehilsen johnni.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-10-02 00:28

Hej Johnni,

nej hun ka' taste lige så meget hun vil... uden der sker noget...

et af de programmer der findes der ude bruger den samme metode... den har f.eks. en ordliste med milliarder af ord som den så tonser igennem... indtil den har fundet et match...

men det er ikke sådan at det giver problemer at taste forskellige ord ind... det ka' bare være lidt træls men hvis hun har en fornemmelse af hva' det ka' være er det forhåbentlig muligt at finde det rigtige ord...

med mindre ham fyren har installeret et eller andet der går at man kun må bruge et vist antal forsøg... så vidt jeg husker eksistere der en eller anden funktion hvor man ka' slå det til i Win2000 jeg ka' ikke lige huske hvor det er... men sandsynligheden for at han sku' ha' slået den til vil jeg mene er ret lille, og hvis han har sker der såmænd ikke andet end der ska' genstartes efter den ikke tillader flere forsøg...

men der er ikke noget der går i stykker andet end måske det gode humør fordi det er så P.... Hamrende træls at ska' forsøge sig frem med en masse ord... bare fordi en eks fyr vil være på tværs...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : bruchle

Dato : 03-10-02 00:49

Jeg mener jeg har et gammelt gammelt pc blad om hvordan man vha. at tastaturet går uden om passwordet
til windows 3.11

Men inden jeg går igang med at lede, vil jeg lige høre om der er nogen der ved om password systemet
er ændret væsentligt siden da?

Kommentar
Fra : lsf

Dato : 03-10-02 01:20

win2k password = sam
byt dette c:\winnt\system32\config\sam ud med c:\winnt\repair\sam

hvis det er c:\winnt måske er det c:\windows

nevermind :: kig her
http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/
http://www.mirider.com/ntaccess.html

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-10-02 03:22

Hej lsf,

jeg ka' ikke anbefale at bruge den her fra... -->
http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd
den er ret kompliceret for nybegyndere, samt den virker ikke helt efter hensigten... han har åbenbart ikke fået den helt til at understøtte Win2000 korrekt endnu... ellers så har han fået rettet en fejl, og lavet en ny en istedet for...
har lige fået smadret en Win2000 partition jeg ska' til at reparere engang i morgen...

men den ka' ændre passwordet... men samtidig så smadre den noget vigtigt mht. NTFS...
jeg måtte til at genskabe nogle data'er fra Win98, og ku' så få fat på SAM filen... der brugte jeg så L0phtCrack's version 4... -->
http://www.atstake.com/research/lc/download.html
og den fandt rimelig hurtigt mit ændrede password... de andre password er den stadigvæk ved at køre bruteforce på...

men en ret go' del af win2000's NTFS partition blev smadret, så jeg vil ihvertfald ikke anbefale at bruge den helt nye version endnu... og jeg vil slet ikke anbefale at bruge programmet med mindre man ved hva' man har med at gøre...

den anden ser lovende ud... bortset fra at den ska' købes før man får fuld funktionalitet ud af det... eller kontakte dem for at få en demo der virker... men jeg regner med at afprøve den når jeg har fået min Win2000 op og køre igen...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : lsf

Dato : 03-10-02 11:34

strarup >> okey det er hermed skrevet bag øret , det er nok fordi at jeg selv har den gamle version hvor jeg selv har været inde og rette lidt . og med dette vil jeg så hermed forslå at at : : johnni måske kunne starte op i fejlsikret tilstand eller med en bootdisk hvor man kan få adgang til harddisken via dos og gå ind den vej og så gemme diverse data ( godtnok problem med lange filnavne )der måske skal gemmes og så omformatere disken

måske kig her http://www.systemtools.com/free.htm
------------------------------
ps. ( hehe ) L0phtCrack's kune ikke finde mit password selv om den har kørt i 3 døgn

bare en lille udpluk !!!!!!!
}
frc = LogonUser(UserName,
RemoteName,
password,
LOGON32_LOGON_INTERACTIVE,
LOGON32_PROVIDER_DEFAULT,
&hToken);
if (frc == TRUE) {
CloseHandle(hToken);
printf("login succeeded, password=%s\n", password);
retcode = 0;
}
else {
if (fDebug) {
rc = GetLastError();

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 03-10-02 12:07

hej er i sikker på at password er i windows ,når hun starter windows skriver den tryk control alt delete og så beder den om koden hilsen johnni.

Kommentar
Fra : lsf

Dato : 03-10-02 12:19

ja for ellers ville den jo komme ligeså snart hun starter maskinen
dvs. enten bios eller et dos password.

men har hun data på maskinen som hun vil gemme ??

Kommentar
Fra : lsf

Dato : 03-10-02 12:31

hej johnni
her er en side , læs nu den igennem så finder du ud af hvad vi mener
http://www.is-it-true.org/nt/atips/index.shtml

Kommentar
Fra : lsf

Dato : 03-10-02 12:45
Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 03-10-02 12:57

Hmm....

Det lyder som om det måske alligevel er bedst at genindstallere dit styresystem.
I windows 98 bliver data ikke overskrevet ved ny installation. Måske nogen kan udtale sig om det er tilfældet i win 2000 ?

Anyway hvis det kun er windows bibliotheket der bliver overskrevet, kan det blive nødvendigt, at registrere dine programmer igen, men dine dokumenter og andre ting vil være intakte.

Jeg kan forstå at det drejer sig om en ny computer, så måske kan du huske hvilke programmer der ligger på den ?
Hvis du kan liste de programmer du gerne vil bevare, kan vi undersøge muligheden for at tage backup af dine data.
Det er vist en god ide om alle omstændigheder, som jeg læser det.

mvh
srhansen

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 03-10-02 13:56

tak til alle vi har fået løst problemet mvh.johnni

Godkendelse af svar
Fra : johnni

Dato : 03-10-02 13:58

Tak for svaret strarup og alle i andre.