/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Beagle med en dårlig vane
Fra : ilgp
Vist : 531 gange
60 point
Dato : 21-06-05 16:50

Vi har en Beagle på 7 år.Den har altid haft en dårlig vane med at slikke på alting.Det der irriterer mig mest er når den slikker på køkkengulvet,også selv om det lige er vasket.Så det har ikke noget at gøre med at der er spildt noget.Har nogen en god ide til hvordan man vænner den af med det.Jeg mener at der er nogen krydderier dyr ikke kan lide lugten af,men kan ikke huske hvilke,for så kunne man måske komme sådan nogen krydderier i vandet.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-06-05 16:58

Mener man i dyrehandler kan købe et eller andet spray halløj man kan spraye på. Ellers prøv at spørge din dyrelæge, de har altid masser af smarte ideer.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 21-06-05 17:00

Den hund skal lære lederskab!!!!!!!!!!

Den skal lære at siges der NEJ, så menes der nej.

D.v.s. Du siger NEJ, når den slikker, i samme sekund den holder op, så siger du jaaaaaaaaaa, roser og giver en godbid.

Du kan da godt prøve at vaske gulvet i eddikevand, men jeg tror ikke det hjælper, det holder jo kun kort tid.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 21-06-05 17:15

Maj_brit har ret.
Det er "kun" et spørgsmål om lederskab.

En (hunde)flokleder brummer, når noget ikke er korrekt.
Og når noget er godt, bruger man en meget lys tone til at rose - og en lækker godbid!

En hund husker konstruktivt i max 2 sekunder - så du skal ikke blive ved med at brumme.
Så snart den stopper slikkeriet, stopper du "straffen" (dybt brum) og roser som om alt er glemt.

Det burde højest tage 4 godbidder ... hvis den forstår dine signaler.

Metoden kan bruges til at lære din hund alt muligt!
Lys stemme og godbid i samme sekund den gør noget rigtigt!

Held og lykke! *sss*

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 21-06-05 17:22

Hunden er syv år.
Det er det der med gamle hunde og nye tricks.

Glem det, du og din familie har levet med det i 7 år.
Lad være med at pine og plage hunden med det der.
Den vil slet ikke kunne forstå det.

Det er ikke for sjov man har det ordsprog.Det udspringer af fakta.

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 21-06-05 17:23

Hunden er syv år.
Det er det der med gamle hunde og nye tricks.

Glem det, du og din familie har levet med det i 7 år.
Lad være med at pine og plage hunden med det der.
Den vil slet ikke kunne forstå det.

Det er ikke for sjov man har det ordsprog.Det udspringer af fakta.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 21-06-05 17:23

Du skal nok udvide de lederskabsøvelser mere i hverdagen.

F.eks. DU går først ud af døren, sig NEJ, hvis hunden prøver at gå ud før dig, sig jaaaaaaaa, når den venter. Ved vejkanten må den først gå over, når du siger jaaaa, HUSK ros og godbid, når den "lystrer".

Du kan lægge mange små øvelser ind med ja og nej.....og husk så, nej betyder: stop lige NU med det du er igang med, hund. JA betyder: fortsæt bare, du er en dyyyyyyyygtig hund.

Så enkelt er det

( Har lige brummet NEJ til en af mine hunde, der troede den måtte stjæle fra bordet)

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 21-06-05 17:23

Hunden er syv år.
Det er det der med gamle hunde og nye tricks.

Glem det, du og din familie har levet med det i 7 år.
Lad være med at pine og plage hunden med det der.
Den vil slet ikke kunne forstå det.

Det er ikke for sjov man har det ordsprog.Det udspringer af fakta.

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 21-06-05 17:24

Hunden er syv år.
Det er det der med gamle hunde og nye tricks.

Glem det, du og din familie har levet med det i 7 år.
Lad være med at pine og plage hunden med det der.
Den vil slet ikke kunne forstå det.

Det er ikke for sjov man har det ordsprog.Det udspringer af fakta.

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 21-06-05 17:24

Hunden er syv år.
Det er det der med gamle hunde og nye tricks.

Glem det, du og din familie har levet med det i 7 år.
Lad være med at pine og plage hunden med det der.
Den vil slet ikke kunne forstå det.

Det er ikke for sjov man har det ordsprog.Det udspringer af fakta.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 21-06-05 17:27

Ævl, gamle hunde lærer fint, min shetland sheepdog lærte da kl. 3 i DKK, da hun var over 8.

De gamle hunde lærer ofte bedre end de unge, der skal mere til at stresse en gammel hund op, den holder koncentrationen meget længere, den er mere lydhør.

Og det skulle da lige passe at hunde over 7 år "bare" skulle lægges i et hjørne og kede sig.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-06-05 17:29

ja selvom din hund nu har gjort det i 7 år kan den nu godt læres at det er forkert. Og folk har helt ret i, at du skal sige nej meget bestemt når den gør noget den ikke må (nej eller føj). Og så rose den rigtig meget ligeså snart den stopper igen.

Når man kan lære gamle hunde fra internater nye tricks kan man også med din hund ;)

held og lykke

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 21-06-05 17:33

Lige en sidebemærkning, beagler bliver nemt 14-15 år, så den er jo en ung hund på bare 7 somre

Min sheltie er lige blevet 13 og jeg vil da påtage mig at lære hende noget nyt på en ½ time.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 70 point
Dato : 21-06-05 17:41

nnnnææeh, nu er der jo altså noget forskel på en shetland sheepdog og en beagle....

Jeg er også tilbøjelig til at sige: Hvorfor skal "den" lære det nu????

Og maj_britt, din shetland sheepdog er en "hun" ikke en "den". Det gør også en megastor forskel.

Men mange hunde kan lære nye ting hele livet. Hvis DE har en god grund til det, -f.eks. at det er sjovt.

ilgp, hvis du kommer noget i vaskevandet, så risikerer du, at din hund får dårlig mave, -eller skader på lever og nyrer, hvis det er noget kemisk. "Den" kunne jo anse det for sit arbejde at fjerne det ubehagelige stads, som var kommet på gulvet..

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 21-06-05 17:46

Jooo, sheltien er en arbejdshund og villig til at stille mig tilfreds, men jeg vil da også påtage mig at gå ned på marken og lære min gamle whippetpige på 8 år en bunke ting.

Det er mest et spørgsmål om at være kreativ og få et godt samarbejde igang med hunden, den skal motiveres og det skal gøres med glæde.

Nu er der altså set beagler som danske lydighedschampions, de vil gerne behage, på deres betingelser.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-06-05 17:47

Du kan bruge eddike.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 21-06-05 17:49

Eddike er godt til agurkesalat.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 21-06-05 17:53

1stanley1

Jeg beklager, men jeg er nødt til at sige, du absolut tager fejl - heldigvis!

Jeg fik min vovse da hun var 8½ år.
Hun var enehersker, dér hvor hun kom fra.
Alle fik læst teksten, bare de listede forbi ude på vejen.
Hun tyraniserede hjemmet totalt.

Da jeg havde haft hende i 14 dage gad hun ikke engang vippe med ørerne, når det ringede på døren.
Støvsugeren glor hun bare på, for jeg er jo lederen - og skal nok møfle det udyr, der brummer så gevaldigt.

Hun er blevet en mega glad rolig hund.
Hun har fået sin gamle ungdom tilbage - og hun har lært en masse sjovt -
Så ilgp: Klø på. Det er op til dig, om du får resultater.

Min hund er osse en "lille" hund - og det er normalt, at racen bliver mellem 14 og 18 år, så jeg har mange dejlige år at se frem til (om alt og vor herre vil)!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-06-05 00:40

Hej ilgp! Jeg har en Collie tæve, snart 10 år, som slikker vort køkkengulv, lige præsis som din hund gør, og ja, det er meget irriterende. Jeg nøjes med at sige hård og kontant HOLD SÅ OP! - og hunden stopper. Næste dag gentages seancen, men så må jeg sige det igen. Dette kan jeg leve med, - så dét kan du måske også?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 22-06-05 10:31

Et er at lære en ældre hund noget nyt, noget andet er at tage en dårlig vane (set med dine øjne ikke med hundens) fra hunden, som du har tilladt den i 7år. Det med at tænke sig om fra starten og sætte grænserne for hvad du ønsker, hvad enten det drejer sig om at komme i møblerne, tigge ved bordet eller at slikke på ting.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : ubs

Dato : 22-06-05 16:09

Dårlig vane eller overskydende energi i øverste etage?!? Hmmm.....
Hvad beskæftigere du din hund med dagligt???
M.v.h.
Golden Tøsen

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 22-06-05 17:40

Vi fik hunden,da den var 1½ år,og den har ikke været så slem til det tidligere som nu.Vi lægger godbidder i haven som den elsker at lede efter.Så har vi en frisbee som vi også bruger når vi leger.Ellers kommer den i skoven hver dag.

Godkendelse af svar
Fra : ilgp

Dato : 22-06-05 17:42

Tak for svaret Birgitta.Det er jeg selvfølgelig godt klar over.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-06-05 18:32

Beagler er glade for spor-opgaver. Når I går tur i skoven, så sørg for at "tabe" nogle ting undervejs, -en gammel vante, en tændstiksæske, en tøjklemme o.s.v. Uden at hunden opdager det. Og stop når I har gået lidt, og få hunden til at gå tilbage og finde de "tabte" ting.

Gulvslikning kan sagtens være kedsomhed.

Men tak for accepten af mit svar..

Kommentar
Fra : vixendk

Dato : 23-06-05 10:44

Jeg har en lab på snart 15 måneder som forleden hjalp mig med at vaske vinduer. Dvs jeg vaskede den om så synes han lige at han skulle slikke dem rene bagefter, hehe De er lidt skøre engang imellem

Men mine forældres Cairn terrier på 11 år kan også sagtens lære nye ting, jeg har blandt andet lært hende at når jeg siger cirkushund og har en godbid i hånden, så sætter hun sig på bagbenene. Så man kan atlså sagtens lære en gammel hund nye tricks, de kan sagtens lære noget nyt selv om de er lidt oppe i årene

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-06-05 13:53

Jaah, man kan lære gamle hunde nye tricks, -hvis de synes, det er sjovt... Men hvad sjovt er der ved at HOLDE OP med at gøre noget, som man har gjort altid?

---Og med fare for at rage uklar med ilgp, så må jeg også lige tilføje, at jeg ikke har så stor tillid til en hundeejers evner til at lære en ældre hund ret meget, hvis den ældre hund, --til trods for at ejeren har haft hunden i over 5 år, ---stadig er en "den".

De allerfleste engagerede hundeejere omtaler deres hunde som "han" eller "hun"..
Det fortæller jo noget om, hvilket syn man har på sin hund...

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 23-06-05 22:01

Selv om jeg tiltaler min hund som i øvrigt er en tæve sem "den" er det ikke for at nedværdige den.Den er selvfølgelig en del af familien.Hvis vi ser bort fra at vi er i hundesektionen,så kan en omtale som han eller hun jo nemt misforstås.Nu skal en hund jo ikke menneskeliggøres,det er der mange der gør,og det er ikke det bedste for hunden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-06-05 14:12

En hund skal heller ikke tingsliggøres....