/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Også en lille gåde:-D
Fra : cando.dk
Vist : 577 gange
20 point
Dato : 21-06-05 15:01

Du har 9 ærter og een af dem er giftig.. du har en gammeldags loddevægt.. du har 2 vejninger.. find den giftige ært, du kan ikke se det.. men den vejer lige lidt mere end de andre 8..*ss*
Hvordan gør du?

Kommentar
Fra : WalkingChicken

Dato : 21-06-05 15:07

Gir dem til nabo'en - en efter en - og ser hvad der sker ?

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 21-06-05 15:07

Du ligger vel bare 4 på vær vægt!
og den sidste ært ligger du ud til siden... Så kan du jo se om der er forandring på de to sæt der er vejet. Hvis ikke må det jo være den der er skubbet til side der er den giftige!

Rigtigt eller hvad??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-06-05 15:16

Det er rigtigt "Dirty_Joker".

Hvis en af vægtene falder vejer du bare dem igen 2 og 2

Og til sidst 1 og 1

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 30 point
Dato : 21-06-05 15:18

Sorry - Det passer ikke.

Du lægger 3 på hver side.
Nu ved du hvilken bunke der indeholder den giftige.

Nu lægger du en på hver side og har dermed fundet den giftige.

Kommentar
Fra : WalkingChicken

Dato : 21-06-05 15:25

Nej refi og Dirty_Joker
- fordi I ved ikke hvilken af ærterne der er den giftige )-;

Kommentar
Fra : WalkingChicken

Dato : 21-06-05 15:32

Hvad med sådan her ?
Del de 9 op i 3 * 3 (a, b og c)
Vej a og b (1. vejning) - hvis a er tungest indeholder den giftærten
Hvis b er tungest indeholder den giftærten
Hvis de er lige tunge indeholder c giftærten
Tag den giftige bunke og smid de 2 andre væk
Del den giftige bunke i 3 * 1 (a1, b1 og c1)
Vej (2. vejning) a1 og b1 - hvis a1 er tungest er den giftig, hvis b1 er tungest er den giftig og hvis de vejer lige meget er c1 giftig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-06-05 15:32

Jo

Tre bunker med 3 i hver
To af bunkerne vejer du - hvis vægten står lige ligger den i den 3 bunke
hvis vægten iike er lige ligger den i den bunke der vejer mest.

Nu er du nede på 3 ærter med 1 vejning.

Nu lægger du en på hver vægt og den sidste lægger du tilside.
Hvis vægten giver udslag har du den giftige - hvis ikke er det den du har lagt fra.

Og det var KUN 2 vejninger

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-06-05 15:34

Det er jo det samme jeg siger allerede 15:18

Kommentar
Fra : x999x

Dato : 21-06-05 15:34

ved at benytte refi's metode kan du godt finde den giftige ært.
Hvis vægten viser det samme, er den i blandt de tre du har i hånden, og hvis vægten ikke viser det samme på begge sider er den i den ene af disse bunker. 2 af dem fra "den giftige" bunke ligges på vægte, enten viser vægten forskel, og du ved hvor ærten er eller også har du den i hånden.

Refi her har du ret, men kig lige i den anden gåde, da er en fejl i de udregninger du har der....

Kommentar
Fra : WalkingChicken

Dato : 21-06-05 15:36

hehe - ja, NU kan jeg se det ! Din opstilling var bare for "enkel" til at jeg kunne gennemskue den ;-(

Way to go !

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-05 15:39

1. vejning
3 og 3 .........3 venter
resutat
lige og det er en af dem der venter
ulige og det er en af dem der vejer mest
2. vejning
1 og 1 .........1 venter
resultat
lige og det er den der venter
ulige og det er den tungeste

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-05 15:40

øhhhhhhhhhhhh plagiat fra Refi

Godkendelse af svar
Fra : cando.dk

Dato : 21-06-05 15:55

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-06-05 16:02

Selv tak