/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Ukrudts bekæmpelse
Fra : nenita
Vist : 2258 gange
50 point
Dato : 21-06-05 13:13

Jeg mangler et godt råd til at bekæmpe ukrudt mellem fliser.
Jeg mener at have hørt noget om saltvand eller eddikevand - har i nogle erfaringer med det?

Nenita

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 60 point
Dato : 21-06-05 13:17

Jeg har da hørt at alm. kogende vand klarer det lille problem.

Så prøvede jeg, det virkede sørme, så spar du bare både salt og eddike.

Kommentar
Fra : WalkingChicken

Dato : 21-06-05 13:18

Du kan drysse salt imellem fliserne - det virker efter sigende OK.
MEN - det frarådes også pga. nedsivningen....
Jeg bruger en gas-brænder - kræver lidt mere arbejde - men er "økologisk" :-;

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 21-06-05 13:26

Hej
Hold dig langt væk fra eddike. En af mine venner brugte det, med det resultat, at et træ gik ud. Det er lidt for effektivt.
Torben

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-06-05 13:45

Du kan jo hælde katoffelvandet på der hvor du har problemerne. det er kogende, og indeholder salt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-06-05 13:51

halvt eddikesyre, halvt vand. I Sverige sælger de 18-20% eddiksyre som "ogräsättika", altså ukrudtseddike. Udbringes med vandkande med spredebom.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 21-06-05 13:54

Du kan faktisk få en "ukrudt-damper" som bruger det princip at den koger vand og sender dampen ud gennem "snablen" som du bevæger lige hen over ukrudtet. Den har den fordel at den dels er økologisk og dels er den ikke så farlig for sine omgivelser som en gasbrænder der jo bruger åben ild. Selvfølgelig skal man generelt være forsigtigt når det drejer sig om skoldhed damp, men som dog ikke kan antænde evt. brandbare genstande (f.eks. ved et sommerhus af træ).

Held og lykke!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-06-05 14:04

I min havebog fra 50-erne anbefaler man petroleum.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 21-06-05 14:14

Tilpas et slidt hakkejern eller brug et kosteskaft med et søm monteret i den ene ende.

Kogende vand kan bruges men pas på nallerne m.m., og ellers er kun midler godkendt til ukrudsbekæmpelse lovlige at bruge!!!!!
mvh steen

Godkendelse af svar
Fra : nenita

Dato : 21-06-05 15:00

Tak for svaret maj_britt.
Når du selv har afprøvet det og det virker - så kan det jo ikke gå helt galt

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 21-06-05 15:10

Det var så lidt, og pøj pøj med det varme vand.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-06-05 16:16

Jeg har prøver/brugt en ukrudt-damper. Hvis man har et laaaaaaaangt liv foran sig, så skal man nok få noget ukrudt væk, inden man skal starte forfra. Det er noget af det langsomste jeg har prøvet, så efter få gange fik den den i "genbrugsen". Jeg bruger gasbrænder med omhu det virker. Hej fra alka