/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
isolering af Brændeovnsrør
Fra : fh1dk
Vist : 4670 gange
200 point
Dato : 21-06-05 11:41

Hvordan kan jeg isolere skorstensrørene fra brændeovnen - Jeg har en brændeovn der har skorstensrør der både går opad og nedad. Det rør der løber ned i kælderen sidder meget tæt på et afløbsrør fra et toilet, og det bevirker, at når der bliver tændt op i brændeovnen, så bliver vvs-røret varmt og ændre sin facon - så hvordan isolere jeg brændeovnsrøret?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-05 12:09

Nu ved jeg ikke..... Hvis det afløbsrør er af brændbart/smeltebart materiale (pvc-rør), er det nok ikke et spørgsmål om isolering, men snarere udbedring af en ulovlig installation, hvor skorstensrøret er monteret for tæt på.

Og der er ikke særlig mange materialer der kan bruges til at pakke om et skorstensrør, da de enten ikke kan tåle varmen, eller ikke er lovlige at bruge.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 210 point
Dato : 21-06-05 12:15

Isolering af brændeovnsrør er umiddelbart ikke noget du bare må gøre. Men skal du isolere et sådan, skal du bruge brandbats (rockwool med hønsetråd). Og ret beset bør du afslutte med en pladekappe. Sådan et stunt skal du regne med koster i omegnen af 500 kr + moms pr m2 opmålt på yderste kappe.

Men der er lidt der ringer i ørene. Du fører røret nedad - det tro jeg ikke du må. Du kører tæt på brandbare ting - det ved jeg du ikke må!

Kommentar
Fra : morfar35

Dato : 21-06-05 12:25

jeg synes du skulle besøge en skorstensfejermester og få at vide hvordan en sådan installation skal og må udføres uden at risikere alle landsens ulykker hilsen morfar nb.har selv brændeovn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-05 12:29

Og så lige - har du to brændeovne på det rør.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-06-05 12:31

Enig med morfar! Laver du et eller andet hvor røggasser skal nedad, får du gruelige problemer med træk i skorstenen, idet røgen i sagens natur vil opad, pga termik.

Der er desuden klare regler for afstande til brandbare konstruktionselementer. Vejledningerne kan findes på biblioteket og på nettet. Finder lige et link til dig!

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 21-06-05 12:34

Huset er bygget med brændeovn, men om det er den brændeovn, der står der nu som det født med ved jeg ikke. Og toilettet er huset også født med. Så jeg håber da det er lovlige installationer.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-06-05 12:34

To brændeovne på én røgkanal har da været standard i mange år. I byhuse har man haft samtlige etagers kakkelovne på èn kanal.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-06-05 12:34
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-06-05 12:36

Jeg ville nu lige lade en skorstenfejer tage et kig - bare for en sikkerheds skyld!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-06-05 12:48

Skorstenfejeren er et rigtig godt bud.

Kommentar
Fra : morfar35

Dato : 21-06-05 12:50

helt enig med 3773 morfar

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 21-06-05 13:14

Jeg har kun een brændeovn, men den har aftræk op og ned - ned bruger jeg normalt ikke, og vvs-røret har været letter deformt inden jeg overtog huset for ca. 1½ år siden (men har først opdaget her under renovering af toilettet). Jeg har haft skorstensfejer på et par gange og han har intet påpeget.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 21-06-05 13:32

OK - umiddelbart holder det med reglerne som 3773 har linket til. Måske brændeovnen bare har været brugt forkert så den afgivet for meget varme på et tidspunkt.

Tror ovnen er en konveksionsovn (staveplade tror det hedder sådan), jeg har et afgangs rør fra brændeovnen, der går ud i et skorstensrør og dette skorstensrør går op gennem hele huset og ned i kælderen, altså både op ned (her de 2 rør).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-06-05 14:42

Jeg bryder mig ikke om tanken om et røgrør der skal gå nedad. Det kimer i mine ører med et eller andet med noget hjemmeopfundet varmefordelings-et-eller-andet. Røggasser vil opad, skal de nedad - skal de hjælpes. Enten af en særdeles varm skorsten der trækker eller en røggasventilator. Det lyder en kende uautoriseret, det der er lavet der fh1dk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-05 14:47

Jeg får også kuldeysninger ved de oplysninger. Med mindre det er en slags varmluftfordeling...............men den bliver ikke så varm.
Der er et eller andet galt.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 21-06-05 14:55

Tror det er en varmluftfordeling, men hvad der har gjort vvs røret deformt kan jeg ikke helt gennemskue. Men det nye toiletafløb bliver flyttet en smule længere væk fra brændeovnsrøret, så måske jeg bare skal se tiden an om det bliver varmepåvirket når der tændes op i Brændeovnen igen. Jeg kan jo evt. opsætte en plade mellem disse rør (er i et hjørne).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-06-05 15:03

Tanken om røggas der skal nedad, er stadig skræmmende (også selvom det har virket). Har du ikke ordentlig træk, kan det jo hedde kultveilte -> kvælning -> begravelse. Spørg nu lige skorstensfejeren, ikk´?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-05 15:06

Men men men hvis systemet ikke fungerer korrekt så det er direkte skorstens/varme/røg der kommer ud forneden .....................så helle for ikke at være der ret længe.

Godkendelse af svar
Fra : fh1dk

Dato : 22-06-05 08:57

Tak for svaret 3773.