/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
myrer
Fra : trimare46
Vist : 9282 gange
50 point
Dato : 21-06-05 11:11

Jeg har læst at et stof der hedder boax er fantastisk effektivt til at fjerne myrer med, men hvor finder man lige det.
Hvis der er nogen der ligger inde med noget og vil sælge det er jeg klar til at købe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-06-05 11:13
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-06-05 11:15
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-06-05 11:15

??????????? - sorry ville ikke genudsende

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 21-06-05 11:21

Her er et link til samme spørgsmål:http://www.havenyt.dk/forum/dyr_i_haven/1977.html
Et middel jeg har brugt i nogle år er almindelig sæbevand, få det ned i myreboet.
Er det imellem fliser, er det vigtigt at du får fyldt fugerne op med grus bagefter.
Jeg ved ikke om det afliver myrerne eller bare flytter dem, men jeg syns at det er tilpas effektivt.
nilsg

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-06-05 11:23

udendørs er et godt gammelt råd at plante en ribsbusk langt væk fra huset så vandrer de derover - har prøvet det og det virker - indendørs kan det være næsten umuligt i og med de skrappe midler der virkelig fjernede myrer nu er forbudt

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-06-05 11:34

miritdk skriver, at man selv kan lave det og henviser til et link, men det kender jeg godt. Det jeg er interesseret i er selve opskriften på stoffet boax eller at købe noget af det.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 21-06-05 11:40

boax kan købes i matas.........

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-06-05 11:51

Boax kan ikke købes i matas. Det blev forbudt for 3 år siden. Det er såmænd derfor jeg tyr til denne side for at finde det.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 21-06-05 11:54

Sidste år brugt jeg et tip herinde fra - gående på af lave en blanding af flormelis og kartoffelmel (½ af hver) og så drysse det ud de steder hvor du ser myrer - havde rimelig god erfaring med det, jeg strøede det ud efter hver gang det havde regnet og efter nogle gange var myrerne væk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-06-05 11:55

trimare46 - ja det er forbudt - men kan fås trods alt - bla er borax jo jo også til øjenbadning (borsyre - kaldes borsyrevand)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-06-05 11:56

ps.. er selvfølgelig receptpligtig

Kommentar
Fra : macau

Dato : 21-06-05 11:57

boax kan købes i tyskland,,,det må kunne bestilles over nettet et eller andet sted.

macau

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-06-05 12:26

Stoffet hedder BORAX og kan købes på apoteket og i Matas. Du blander det med lige dele sirup, honning eller stærkt klistret sukkervand (efter øjemål) og sætter det på myrernes vej i en beholder som gør, at hunde, katte og småbørn ikke slikker af det. De der myrelokkedåser fra BAYER virker fint, hvis man skyller originalindholdet ud af dem og fylder op med det hjemmegjorte. Myrerne slæber det med hjem i boet, så hele kolonien får lov at smage, og så er de væk i løbet af en uges tid eller mindre. Virker mod faraomyrer, sorte havemyrer, gule engmyrer og røde skovmyrer. Herkulesmyrer er det ikke prøvet imod.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-06-05 12:29

Bortset fra grundstoffet bor er det IKKE det samme som borsyre. Og det er ikke et "goidkendt bekæmpelsesmiddel", men det er varmt sæbevand heller ikke. Og hvis du har selleri i haven med "hjerteråd" eller hvad det nuu hedder, vil de være glade for det ekstra bortilskud.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-06-05 12:30

Hvis du bor i København, kan jeg da godt sælge dig en smule.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-06-05 12:46

pbp_et, du forveksler to forskellige stoffer. Der er et øjenskyllemiddel der hedder boraks, og så er der et giftmiddel der hedder boax, og det er ikke det samme iflg. oplysninger fundet på internettet.
Jeg har spurgt både på apoteket og i matas, og de siger samstemmende, at boax blev forbudt for tre år siden, og derfor ikke kan købes mere.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-06-05 12:51

Jaja, men det er borax, jeg med stor succes har brugt mod myrer. Borax, som er basisk, ville jeg holde langt væk fra mine og andres øjne, mens borsyre (se navnet) er en svag og pH-stabil syre med antiseptisk virkning.

Kommentar
Fra : WalkingChicken

Dato : 21-06-05 13:09

pbp_et: blander med lige dele ?? Det lyder voldsomt...er det rigtigt ? Jeg har brugt BORAX med honning og vand - men ikke lige så meget honning som vand eller BORAX. Jeg synes heller ikke virkningen er værd at tale om - men det tror pokker hvis der skal en spiseskefuld BORAX for hver spiseskefuld honning !?!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-06-05 13:09

Nu har jeg ringet til to apoteker og to matasbutikker, og de siger alle, at stoffet er forbudt og er taget af markedet for flere år siden. Men du kender måske et sted hvor det kan købes

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-06-05 13:53

jeg har da vist et kilo eller to stående, så indtil videre har jeg det nødvendige. Er du sikker på, du har udtalt ordet, så r-et kunne høres?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-06-05 13:55

Det kemiske navn er natriumtetraborat, og det er et stof, der graves op af jorden flere steder i Verden i næsten ren form.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-06-05 14:00

>WalkingChicken: Det lyder voldsomt, men det ser også voldsomt ud, når cirka 3/4 kg røde skovmyrer er i gang med at invadere ens fritidshus. Så skal der altså ske noget! Jeg tror, det kostede omkring 80 gram borax og en tilsvarende mængde sukker at få has på dem og dem, der blev tilbage i tuen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-06-05 14:28

Jamen kan jeg ikke købe lidtaf dig, for jeg kan ikke finde et apotek eller en matas der har det eller vil sælge det.
Jeg har lige haft ringet til den femte matas og det tredie apotek, og de siger allesammen at det er forbudt og udgået

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 21-06-05 16:02

skriv din e-mailadresse!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-06-05 16:33

Den får du lige her
run-rik@andersen.mail.dk

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-06-05 17:44

pbp, jeg får min mail retur, den kan ikke finde dig, så prøv lige at sende en ny mail til mig

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-06-05 19:50

Jeg ved ikke om det er min eller din pc der ikke vil noget, men min mail bliver ved med at komme tilbage.
Den skriver serverfejl 501
fejlnummer0x800ccc79
Hvis ikke det virker, kan jeg i nødstilfælde skrive min adresse her, men det er sidste udvej

Godkendelse af svar
Fra : trimare46

Dato : 21-06-05 21:33

Tak for svaret pbp_et.