/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvilket program er best til slægtsforskn~
Fra : alice_trauelsen
Vist : 4197 gange
150 point
Dato : 11-07-01 23:36

Vi er nybegyndere og vil gerne hører hvilket programmer i syntes er best, de skal helst være på Dansk. Hvilket program skal vi invistere i.
Jeg venter spængt på Jeres svar.

Mange hilsner og tak
Alice

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-07-01 22:42

"alice_trauelsen" <alice_trauelsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:GE337.4392$ae6.283282@news010.worldonline.dk...
> Vi er nybegyndere og vil gerne hører hvilket programmer i syntes er
> best, de skal helst være på Dansk. Hvilket program skal vi invistere i.
> Jeg venter spængt på Jeres svar.
>
> Mange hilsner og tak
> Alice
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

WinFamily

mvh
Ivan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-07-01 05:51

Wed, 11 Jul 2001 21:36:24 GMT, in dk.historie.genealogi,
"alice_trauelsen" <alice_trauelsen.news@kandu.dk> wrote:

>Vi er nybegyndere og vil gerne hører hvilket programmer i syntes er
>best, de skal helst være på Dansk. Hvilket program skal vi invistere i.
>Jeg venter spængt på Jeres svar.
>
Brothers Keeper, versjon BKW6

--
Otto Jørgensen - 0467 Oslo
http://home.online.no/~otjoerge/

Kommentar
Fra : alice_trauelsen

Dato : 12-07-01 08:44

Tak, vi har fundet følgene programmer selv, familiy ties, win-family 6.0, anetavler og stamtræ, kender I dem. Særlig det med anetavlerne og family ties, syntes vi er godet, jeg har ikke helt fundet ud af det med win-family endnu. Brothers keeper, version BKW6 er den på dansk og kan vi finde en demo, i første omgang ?
Mange hilsner
Alice

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-07-01 09:42

Åh nej!

Nu vil der sikkert starte en strøm af indlæg, der fortæller dig, at
"deres" program er det bedste.

Men svaret er, at det bedste program ikke er det, andre siger er det
bedste, men det der passer jeres behov lige her og nu. Vælger I et,
der kan GEDCOM - og det kan 95 procent af dem - kan I altid overføre
grundoplysningerne til et andet program, når jeres behov vokser. Prøv
jer frem! Der er en udmærket liste over velprøvede programmer på
DIS-Danmarks hjemmeside
http://dis-danmark.dk
og en endnu større hos Cyndi's
http://www.cyndislist.com/software.htm

(Nåh, ja, personligt foretrækker jeg jo Legacy (gratis i
standardudgaven) og det svenske MinSläkt (ca. 300 SKr) - men det gør
dem jo ikke til "verdens bedste" !)

med venlig hilsen

Kim N. Jensen

"alice_trauelsen" <alice_trauelsen.news@kandu.dk> skrev i en
meddelelse news:GE337.4392$ae6.283282@news010.worldonline.dk...
> Vi er nybegyndere og vil gerne hører hvilket programmer i syntes er
> best, de skal helst være på Dansk. Hvilket program skal vi invistere
i.
> Jeg venter spængt på Jeres svar.
>
> Mange hilsner og tak
> Alice
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-07-01 07:59

Den bedste måde at afgøre den sag på er at afprøve forskellige programmer. Behovet er individuelt og at pege på ét enkelt program nærmer sig mudderkastning. Selv har jeg i mange år brugt det ene af de hidtil 2 foreslåede programmer - men først efter at have afprøvet forskellige. Det mest anvendte på dansk er i øvrigt Brother´s Keeper.

Vindskibelig hvislen

B. Mathias Askholm

"Jeg laver tynd Caffe". A. Stub, digter, fynbo.
"What I want is a proper cup of coffee".

"alice_trauelsen" <alice_trauelsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:GE337.4392$ae6.283282@news010.worldonline.dk...
> Vi er nybegyndere og vil gerne hører hvilket programmer i syntes er
> best, de skal helst være på Dansk. Hvilket program skal vi invistere i.
> Jeg venter spængt på Jeres svar.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-07-01 19:28

"B. Mathias Askholm" <bask@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:1Wk37.175$vh2.15401@news.get2net.dk...

Behovet er individuelt og at pege på ét enkelt program nærmer sig
mudderkastning. Vindskibelig hvislen

Nå, Nå! Nu blev der jo direkte spurgt:

"vil gerne hører hvilket programmer i syntes er
> best,

og på det spørgsmål bliver der så svaret kort og præcist!

mvh
Ivan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-07-01 21:46

Jeg har prøvet Win Fam og Brother's Keeper. Jeg foretrækker BK, men det er
jo en smag sag, når alt kommer til alt.

"alice_trauelsen" <alice_trauelsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:GE337.4392$ae6.283282@news010.worldonline.dk...
> Vi er nybegyndere og vil gerne hører hvilket programmer i syntes er
> best, de skal helst være på Dansk. Hvilket program skal vi invistere i.
> Jeg venter spængt på Jeres svar.
>
> Mange hilsner og tak
> Alice
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-07-01 23:24

Jeg synes jo det bedste er Family Tree Maker, som nu er på dansk.

Se den link, der er gengivet i en senere tråd til DIS-Danmarks´s hjemmeside,
og find Family Tree Maker.

Det er det mest brugte slægtsforskning program i USA, og bliver det nok
snart i Danmark, da det har så mange funktioner, og der står så stor en
organisation bag, i modsætning til mange af de andre.

Brothers Kepper er John Steed - pensioneret ejendomsmægler - Cumberland
Family Tree - også en person, og sådan er det med mange af de andre.

Family Tree Maker har et væsentligt større firma bag sig, og de udviklinger
der sker, er absolut ingen "hovsa"-løsninger.

Det har i en årrække været 32-bit (lange fil-navne mv.). Det kommer nu først
i BK6, som er på trapperne. Det laver slægtsbøger, og absolut flotte
rapporter, både forfædre & efterkommer træer, udover viftetræer for disse,
og timeglastræ og alle-i-et træ. Der kan placeres maks. 50 begivenheder per
person i hver kasse (men så tror jeg heller ikke læseren kan klare mere).

Dets begrænsninger er 2 millioner personer per database. 99 ægteskaber per
person, og 99 børn per ægteskab. 255 tegn i navne og det samme i steder. Der
kan maskimum importeres 2.000 billeder/objekter (billeder eller filer eller
lyde eller vidioer) per person OG per ægteskab. Træer kan maks. være 20 KM
på hver led, men dem har jeg ikke kunnet udnytte endnu.

Det håndterer naturligvis parforhold af samme køn.

Jeg kunne blive ved.

Det findes - udover engelsk - på dansk, norsk og vist nok - tysk.

--
Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark
"alice_trauelsen" <alice_trauelsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:GE337.4392$ae6.283282@news010.worldonline.dk...
> Vi er nybegyndere og vil gerne hører hvilket programmer i syntes er
> best, de skal helst være på Dansk. Hvilket program skal vi invistere i.
> Jeg venter spængt på Jeres svar.
>
> Mange hilsner og tak
> Alice
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-07-01 00:40

On Thu, 12 Jul 2001 08:58:33 +0200, "B. Mathias Askholm"
<bask@get2net.dk> wrote:

>
>Den bedste måde at afgøre den sag på er at afprøve forskellige
>programmer. Behovet er individuelt og at pege på ét enkelt program
>nærmer sig mudderkastning. Selv har jeg i mange år brugt det ene af de
>hidtil 2 foreslåede programmer - men først efter at have afprøvet
>forskellige. Det mest anvendte på dansk er i øvrigt Brother´s Keeper.
>
>Vindskibelig hvislen

Personlig foretrekker jeg The Master Genealogist <www.whollygenes.com>
som er et meget fortrinnlig program dersom man ønsker å dokumentere noe
utover de mest elementære hendelser. Det gir rom for et ubegrenset
antall brukerstyrte hendelser, en ubegrenset mengde tekst for hver
enkelt hendelse, samt et ubegrenset antall kildehenvisninger til hver
enkelt hendelse. Rapportene er også kun begrenset av brukerens fantasi,
se blott min artikkel om min ane Niels Jensen på min hjemmeside:

http://hjem.sol.no/leifkris/artikler/indna001.htm . Denne er produsert
direkte fra TMG uten at ett komma er redigert etterpå.

mvh
--
Leif Biberg Kristensen
http://hjem.sol.no/leifkris/index.htm

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-07-01 05:48

Fri, 13 Jul 2001 00:23:54 +0200, in dk.historie.genealogi, "Ole P.
Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote:

>Jeg synes jo det bedste er Family Tree Maker, som nu er på dansk.
>
>Se den link, der er gengivet i en senere tråd til DIS-Danmarks´s hjemmeside,
>og find Family Tree Maker.
>
>Det er det mest brugte slægtsforskning program i USA, og bliver det nok
>snart i Danmark, da det har så mange funktioner, og der står så stor en
>organisation bag, i modsætning til mange af de andre.
>
>Brothers Kepper er John Steed - pensioneret ejendomsmægler

Han er født 5 mai 1955. forøvrig finnes en beskrivelse av hans
utdannelse og yrke i Slekt og Data, et nummer av medlemsbladet for
DIS-Norge etter at han ble intevjuet. En ide å lese det

> - Cumberland
>Family Tree - også en person, og sådan er det med mange af de andre.
>
>Family Tree Maker har et væsentligt større firma bag sig, og de udviklinger
>der sker, er absolut ingen "hovsa"-løsninger.
>
>Det har i en årrække været 32-bit (lange fil-navne mv.). Det kommer nu først
>i BK6, som er på trapperne. Det laver slægtsbøger, og absolut flotte
>rapporter, både forfædre & efterkommer træer, udover viftetræer for disse,
>og timeglastræ og alle-i-et træ. Der kan placeres maks. 50 begivenheder per
>person i hver kasse (men så tror jeg heller ikke læseren kan klare mere).

Denne versjonen har vær klar i lengre tid, kom i 2000. Det anbefales at
man går til direkte til produsentens hjemmeside
http://www.bkwin.net/version6.htm
og der får med seg forkjellen mellom BKW52G og BK6.0

>Dets begrænsninger er 2 millioner personer per database. 99 ægteskaber per
>person, og 99 børn per ægteskab. 255 tegn i navne og det samme i steder. Der
>kan maskimum importeres 2.000 billeder/objekter (billeder eller filer eller
>lyde eller vidioer) per person OG per ægteskab. Træer kan maks. være 20 KM
>på hver led, men dem har jeg ikke kunnet udnytte endnu.
>
>Det håndterer naturligvis parforhold af samme køn.
>
>Jeg kunne blive ved.
>
>Det findes - udover engelsk - på dansk, norsk og vist nok - tysk.

Etterhvert vil det bli like mange språkversjoner som for BKW5.2G

--
Otto Jørgensen - 0467 Oslo
http://home.online.no/~otjoerge/

Kommentar
Fra : alice_trauelsen

Dato : 13-07-01 08:27

Hej
Jeg er meget glad for den respons, vi har fået og vi har hentet nogle demoer og prøver om vi kan finde ud af hvilket der passer best til os. Jeg syntes at hvis familierne ikke er helt almindelige, som hvis et barn har en "stedfar" og en biologisk far, hvordan kan vi så få dem puttet ind. Det har jeg ikke fundet i programmerne endnu, men det skal nok komme.
Mange weekend hilsner
Alice

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-07-01 11:12

Ancestral Quest er godt. Det er utrolig godt til at arbejde med billeder og
lyd, og det er meget overskueligt. Se mere på: http://www.ancquest.com/

Det kan også fås på dansk!

Mvh
Søren Haagerup

alice_trauelsen <alice_trauelsen.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:GE337.4392$ae6.283282@news010.worldonline.dk...
> Vi er nybegyndere og vil gerne hører hvilket programmer i syntes er
> best, de skal helst være på Dansk. Hvilket program skal vi invistere i.
> Jeg venter spængt på Jeres svar.
>
> Mange hilsner og tak
> Alice
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-07-01 16:01

"Ole P. Bielefeldt" wrote:
>
> Jeg synes jo det bedste er Family Tree Maker,

Jeg har igennem de sidste 4 aar haft fornoejelsen af
at analysere et par tusind GEDCOM-filer, herunder et
antal GEDCOM-filer genereret af Family Tree Maker.

Family Tree Maker (op til og med version 8.0)
producerer GEDCOM-filer af en ret lav kvalitet.

Den er gal med DATE-formatet, som kan indeholde
ugyldige fritekststrenge.

Et andet og stoerre problem er, at Family Tree Maker
definerer sine egne tags, som ikke kan forstaas af
andre programmers GEDCOM-import.

Det betyder, at man med dette program som oftest vil
miste oplysninger ifbm. eksport til GEDCOM - medmindre
modtageren af GEDCOM-filen ogsaa bruger Family Tree Maker.

Bemaerk at producenter af genealogi-software bevidst
kan benytte en daarlig GEDCOM-understoettelse til at
goere det svaert for deres brugere at skifte til et
andet program.

Family Tree Makers ringe GEDCOM-understoettelse vil
vaere et problem for den danske slaegtsforsker, der
vaelger Family Tree Maker. Det er nemlig kun ca. 2%
af danske slaegtsforskere, der anvender Family Tree
Maker (se nedenfor).

Jeg har tidligere gjort opmaerksom paa at det populaere
program Winfamily genererede GEDCOM-data af lav kvalitet.
Winfamily har dog (for snart laenge siden) rettet
dette problem, og producerer nu paene GEDCOM-filer.

Det mest populaere program (i Danmark) Brothers Keeper
producerer ogsaa paene GEDCOM-filer. Det mere avancerede
Cumberland Family Tree producerer ogsaa paene GEDCOM-filer.

De 827 danske GEDCOM-filer, der pt. er aktive
i GEDCOMP (www.lklundin.dk/gedcomp/) er genereret
vha. programmer som vist nedenfor:
46% Brothers Keeper
32% WINFamily
5% Cumberland Family Tree
3% PAF
2% Family Tree Maker
2% AncestQuest
10% Andre programmer
100% Ialt

> Brothers Kepper er John Steed - pensioneret ejendomsmægler - Cumberland
> Family Tree - også en person, og sådan er det med mange af de andre.

Software udviklet af een person behoeves ikke at vaere daarligt -
taenk paa at den fantastisk stabile linux-kerne er udviklet netop
af een person (nemlig Linus Torvalds).

Med venlig hilsen,
Lars Lundin.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-07-01 16:25

"Lars Kristian Lundin" <lkl@imm.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:3B4F0D1E.354E0BBA@imm.dtu.dk...
> "Ole P. Bielefeldt" wrote:
> Den er gal med DATE-formatet, som kan indeholde
> ugyldige fritekststrenge.
>

Dette er kun tilfældet under den ganske specielle forudsætnig, at dataene i
filen er gjort private, og alle informationer om nulevende personer er
erstattet af dette ord.

I alle andre tilfælde kan datoen ikke indeholde fritekst.

I Brothers Keeper kan der derimod indtastes datoer som f.eks. 96.97.1825,
blot for at nævne et eksempel. Der er altså ikke kontrol af datoformater i
forbindelse med indtastning.

>. Det er nemlig kun ca. 2%
> af danske slaegtsforskere, der anvender Family Tree
> Maker (se nedenfor).

De 2% er korrekt, når der tales om filer til GEDCOMP, hvilket ikke
nødvendigvis er er udtryk for udbredelsen.

> Jeg har tidligere gjort opmaerksom paa at det populaere
> program Winfamily genererede GEDCOM-data af lav kvalitet.
> Winfamily har dog (for snart laenge siden) rettet
> dette problem, og producerer nu paene GEDCOM-filer.
>
Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-07-01 17:09

"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> skrev i en meddelelse:

> I Brothers Keeper kan der derimod indtastes datoer som
> f.eks. 96.97.1825, blot for at nævne et eksempel. Der er
> altså ikke kontrol af datoformater i forbindelse med
> indtastning.

Hvis du indtaster datoen 96.97.1825 i BKW ver. 5, vises
datoen med rødt - pga. indtastningskontrollen.

Hvis du indtaster datoen 96.97.1825 i BKW ver. 6, vises der
en fejlmelding med rødt, der siger: invalid date: 96.97.1825

mvh
Arne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-07-01 17:29

Jeg kan kun sige, at jeg skulle hjælpe en person med BK5 at få sin GEDCOM
ind i FTM, og der var en del dato fejl af nævnte karakter, om de så har
stået med rødt, da de blev indtastet, ved jeg ikke, men brugeren har
åbenbart ikke observeret det, da de var i den GEDCOM BK5 genererede, og som
skulle indlæses i FTM, der protesterede.

--
Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark
"Arne Eckmann" <arne@eckmann.net> skrev i en meddelelse
news:3b4f1d26$0$69595$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> skrev i en meddelelse:
>
> > I Brothers Keeper kan der derimod indtastes datoer som
> > f.eks. 96.97.1825, blot for at nævne et eksempel. Der er
> > altså ikke kontrol af datoformater i forbindelse med
> > indtastning.
>
> Hvis du indtaster datoen 96.97.1825 i BKW ver. 5, vises
> datoen med rødt - pga. indtastningskontrollen.
>
> Hvis du indtaster datoen 96.97.1825 i BKW ver. 6, vises der
> en fejlmelding med rødt, der siger: invalid date: 96.97.1825
>
> mvh
> Arne
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-07-01 18:33

"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> skrev i en meddelelse:

> Jeg kan kun sige, at jeg skulle hjælpe en person med BK5 at få sin
> GEDCOM ind i FTM, og der var en del dato fejl af nævnte karakter,
> om de så har stået med rødt, da de blev indtastet, ved jeg ikke, ...

Nej, men selvom du ikke ubetinget kan stole på mig i et og alt , kan
du trygt stole på mig i denne henseende

Det kan så diskuteres, om en indtastningskontrol aht. GEDCOM
skal være stiv og simpelthen forhindre ugyldige indtastninger, eller
om den skal være mere flexibel, og blot gøre opmærksom på fejl
i formatet?

Hvorom alting er, så er det nu i BKW ver. 6 tydeliggjort, med en
fejlmelding, når der er indtastet et ugyldigt dato format.

med venlig hilsen
Arne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-07-01 19:17

Kontrollen af GEDCOM gav advarsler med linienr., og fjernede datoen, men
importerede alt andet.

--
Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark
"Arne Eckmann" <arne@eckmann.net> skrev i en meddelelse
news:3b4f318a$0$273$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> skrev i en meddelelse:
>
> > Jeg kan kun sige, at jeg skulle hjælpe en person med BK5 at få sin
> > GEDCOM ind i FTM, og der var en del dato fejl af nævnte karakter,
> > om de så har stået med rødt, da de blev indtastet, ved jeg ikke, ...
>
> Nej, men selvom du ikke ubetinget kan stole på mig i et og alt , kan
> du trygt stole på mig i denne henseende
>
> Det kan så diskuteres, om en indtastningskontrol aht. GEDCOM
> skal være stiv og simpelthen forhindre ugyldige indtastninger, eller
> om den skal være mere flexibel, og blot gøre opmærksom på fejl
> i formatet?
>
> Hvorom alting er, så er det nu i BKW ver. 6 tydeliggjort, med en
> fejlmelding, når der er indtastet et ugyldigt dato format.
>
> med venlig hilsen
> Arne
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-07-01 19:57

Fri, 13 Jul 2001 18:29:12 +0200, in dk.historie.genealogi, "Ole P.
Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote:

>Jeg kan kun sige, at jeg skulle hjælpe en person med BK5 at få sin GEDCOM
>ind i FTM, og der var en del dato fejl af nævnte karakter, om de så har
>stået med rødt, da de blev indtastet, ved jeg ikke, men brugeren har
>åbenbart ikke observeret det, da de var i den GEDCOM BK5 genererede, og som
>skulle indlæses i FTM, der protesterede.

utgangpunkt er om vedkommendehar registrert dato riktig. Har man ikke
gjordt det, vil det uvilkårlig blir feil. Man må jo ha lov til å sette
noen krav til hva man registrerer.

Om ønskelig, kan det jo sikkert legges inn sterke begrensninger i hva
som tillattes, men det vil uvilkårlig gi problemer for andre.

Men førlger man "boken", da er det lettest å komme riktig i land

--
Otto Jørgensen - 0467 Oslo
http://home.online.no/~otjoerge/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-07-01 21:57

d. 12/07/01 10:41 skrev Kim N. Jensen på knj@jensen.mail.dk i artiklen
3b4d62ea$0$69713$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Åh nej!
>
> Nu vil der sikkert starte en strøm af indlæg, der fortæller dig, at
> "deres" program er det bedste.
>
Det er noget trættende med de mange forskellige svar på et vanskeligt
spørgsmål. (Hvad er svaret på: "Hvilken bil er den bedste?" (Svar ikke!))

Alligevel vil jeg efter nogen tøven henlede opmærksomheden på Reunion, som i
sig selv er grund nok til at købe en Apple Macintosh.

De mere nysgerrige kan evt. studere
http://www.leisterpro.com/doc/awards.html

Mvh.

Søren Tolstrup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-07-01 00:56

On Fri, 13 Jul 2001 22:57:16 +0200, Søren Tolstrup
<soren.tolstrup@get2net.dk> wrote:

>d. 12/07/01 10:41 skrev Kim N. Jensen på knj@jensen.mail.dk i artiklen
>3b4d62ea$0$69713$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:
>
>> Åh nej!
>>
>> Nu vil der sikkert starte en strøm af indlæg, der fortæller dig, at
>> "deres" program er det bedste.
>>
>Det er noget trættende med de mange forskellige svar på et vanskeligt
>spørgsmål. (Hvad er svaret på: "Hvilken bil er den bedste?" (Svar ikke!))

Jeg tar allikevel sjansen: Alle de som svarer at BK er det beste
programmet, vil like selvfølgelig svare at Lada er den beste bilen.
Hvorfor? Jo, fordi den er billig ...

mvh
--
Leif Biberg Kristensen
http://hjem.sol.no/leifkris/index.htm

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-07-01 02:32

"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> skrev i en meddelelse:

> Kontrollen af GEDCOM gav advarsler med linienr., og
> fjernede datoen, men importerede alt andet.

Jeg kan lige tilføje en praktisk oplysning jeg glemte i
første omgang: Datoer bliver kun kontrolleret, hvis
Brothers Keeper er sat op til det i opsætningen.

mvh
Arne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-07-01 05:31

Sat, 14 Jul 2001 01:55:58 +0200, in dk.historie.genealogi, Leif B.
Kristensen <leifkris@alfanett.no> wrote:

>On Fri, 13 Jul 2001 22:57:16 +0200, Søren Tolstrup
><soren.tolstrup@get2net.dk> wrote:
>
>>d. 12/07/01 10:41 skrev Kim N. Jensen på knj@jensen.mail.dk i artiklen
>>3b4d62ea$0$69713$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:
>>
>>> Åh nej!
>>>
>>> Nu vil der sikkert starte en strøm af indlæg, der fortæller dig, at
>>> "deres" program er det bedste.
>>>
>>Det er noget trættende med de mange forskellige svar på et vanskeligt
>>spørgsmål. (Hvad er svaret på: "Hvilken bil er den bedste?" (Svar ikke!))
>
>Jeg tar allikevel sjansen: Alle de som svarer at BK er det beste
>programmet, vil like selvfølgelig svare at Lada er den beste bilen.
>Hvorfor? Jo, fordi den er billig ...

Det er jo de biler som er billigst, så det er nok ikke det som er
resultatet.
Hvis det antydes at det er prisen som avgjør, da er det jo alle
free-ware-programmene som er best.

Det er vel slik her som ellers i livet; det er gjerne det man trives med
som er best :=))

--
Otto Jørgensen - 0467 Oslo
http://home.online.no/~otjoerge/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-07-01 13:29

On Fri, 13 Jul 2001 19:32:52 +0200, "Arne Eckmann" <arne@eckmann.net>
wrote:

>Det kan så diskuteres, om en indtastningskontrol aht. GEDCOM
>skal være stiv og simpelthen forhindre ugyldige indtastninger, eller
>om den skal være mere flexibel, og blot gøre opmærksom på fejl
>i formatet?

Det er dog en ide at et program ved eksport til Gedcom oversetter alle
datoer til normalform og evt. legger som kommentar de datoer som ikke
lar seg normalisere fordi inntaster har ignorert advarselen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-07-01 14:26

"Alf Christophersen" <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev i en
meddelelse:

> Det er dog en ide at et program ved eksport til Gedcom oversetter alle
> datoer til normalform og evt. legger som kommentar de datoer som ikke
> lar seg normalisere fordi inntaster har ignorert advarselen.

Ja! Absolut!

Om ikke andet, kunne det jo være en nyttig feature,
der kunne vælges til og/eller fra i opsætningen.

På samme måde kunne det være rart, med en indbygget
kontrolfunktion, der kunne køre alle data igennem, og tjekke
disse for GEDCOM kompatibilitet.

mvh
Arne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-07-01 20:29

Men det gjorde BK altså ikke. Den leverede blot datoen, som personen havde
indtastet som f.eks. 97.98.1825.

--
Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark
"Arne Eckmann" <arne@eckmann.net> skrev i en meddelelse
news:3b50486c$0$1020$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Alf Christophersen" <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev i en
> meddelelse:
>
> > Det er dog en ide at et program ved eksport til Gedcom oversetter alle
> > datoer til normalform og evt. legger som kommentar de datoer som ikke
> > lar seg normalisere fordi inntaster har ignorert advarselen.
>
> Ja! Absolut!
>
> Om ikke andet, kunne det jo være en nyttig feature,
> der kunne vælges til og/eller fra i opsætningen.
>
> På samme måde kunne det være rart, med en indbygget
> kontrolfunktion, der kunne køre alle data igennem, og tjekke
> disse for GEDCOM kompatibilitet.
>
> mvh
> Arne
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-07-01 20:32

FTM har kontrol af datoer op imod kalenderen, og det volder ikke problemer.
Det sikrer derimod, at datoen eksisterer.

Man kan dog forsat bruge omkring, før, efter eller mellem uden problemer.

--
Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark
"Otto Jørgensen" <otjoerge@online.no> skrev i en meddelelse
news:40huktsue5rtpphj6b38soob02qjir6vs0@4ax.com...
> Fri, 13 Jul 2001 18:29:12 +0200, in dk.historie.genealogi, "Ole P.
> Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote:
>
> >Jeg kan kun sige, at jeg skulle hjælpe en person med BK5 at få sin GEDCOM
> >ind i FTM, og der var en del dato fejl af nævnte karakter, om de så har
> >stået med rødt, da de blev indtastet, ved jeg ikke, men brugeren har
> >åbenbart ikke observeret det, da de var i den GEDCOM BK5 genererede, og
som
> >skulle indlæses i FTM, der protesterede.
>
> utgangpunkt er om vedkommendehar registrert dato riktig. Har man ikke
> gjordt det, vil det uvilkårlig blir feil. Man må jo ha lov til å sette
> noen krav til hva man registrerer.
>
> Om ønskelig, kan det jo sikkert legges inn sterke begrensninger i hva
> som tillattes, men det vil uvilkårlig gi problemer for andre.
>
> Men førlger man "boken", da er det lettest å komme riktig i land
>
> --
> Otto Jørgensen - 0467 Oslo
> http://home.online.no/~otjoerge/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-07-01 22:42

On Sat, 14 Jul 2001 15:25:56 +0200, "Arne Eckmann" <arne@eckmann.net>
wrote:

>Om ikke andet, kunne det jo være en nyttig feature,
>der kunne vælges til og/eller fra i opsætningen.
>
>På samme måde kunne det være rart, med en indbygget
>kontrolfunktion, der kunne køre alle data igennem, og tjekke
>disse for GEDCOM kompatibilitet.

Det sjekkes og varsles i GEDtreff, programmet som vi nå bruker i
DIS-Norge til å lage DIStreff-bidrag med. Også nordiske sognenavn
sjekkes samt stat, county og bynavn (kun de større byene) for USA.
Pluss diverse andre ting som sjekkes og varsles om.

Når navnenormaliseringsrutinene er på plass er tiden inne for større
sjekk mot nordiske og skandinavisk/amerikanske gedcom-filer.

Parallellt med dette pågår også annet utviklingsarbeide med
DISBYT/DIStreff-tjenesten i Sverige og Norge.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-07-01 23:49

Sat, 14 Jul 2001 21:28:34 +0200, in dk.historie.genealogi, "Ole P.
Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote:

>Men det gjorde BK altså ikke. Den leverede blot datoen, som personen havde
>indtastet som f.eks. 97.98.1825.

Men her hadde man ikke satt varsel til at datoen ikke skulle aksepteres,
Dette er en av konsekvensene av at man vil ha mange muligheter til å
skrive inn datoene slik den eksisterer i f.eks.
Dominici VIII 4 a Trinet 1817

--
Otto Jørgensen - 0467 Oslo
http://home.online.no/~otjoerge/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-07-01 23:52

"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> skrev i en meddelelse:

> Men det gjorde BK altså ikke. Den leverede blot datoen,
> som personen havde indtastet som f.eks. 97.98.1825.

Og hvis man fx skriver personen, Jens Kiel ind som
Jens Keil, så leverer BK også blot navnet til GEDCOM,
sådan som man skrev det ind.

Man kunne jo sagtens lave en såkaldt "normalisering",
således at programmet automatisk ændrede Keil til
Kiel, men hvad så, hvis der en skønne dag skal indtastes
en person, der rent faktisk hedder Keil og ikke Kiel.

For mit eget vedkommende irriteres jeg dagligt af den
megen - for mig - uhensigtsmæssige automatik, der er
indbygget i tekstbehandlingsprogrammet Word. Og i det
omfang, hvor jeg overhovedet har en valgmulighed, vil jeg
til enhver tid gå i en stor bue udenom ethvert program,
hvor den indbyggede automatik tager magten fra mig.

Jeg har det på samme måde med fotografiapparater, hvor
jeg selv vil stille skarpt, og selv vil vælge hastighed og
blændeåbning. Men, jeg har ikke noget imod, at andre kan
foretrække instamatic og automatiske kameraer: Smag og
behag er forskellig, og derfor er det jo pragtfuldt, at der er
noget at vælge imellem

Det væsentlige for mig er, at Brothers Keeper giver en
fejlmelding, hvis der er fejl i dato formatet (forudsat at man har
aktiveret denne option) - og derfor er det efter min mening en
ren fejl 40, hvis man har en dato som 97.98.1825 i sine data

med venlig hilsen
Arne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-07-01 00:47

"Alf Christophersen" <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev:

> Det sjekkes og varsles i GEDtreff, programmet som vi nå
> bruker i DIS-Norge til å lage DIStreff-bidrag med. Også
> nordiske sognenavn sjekkes samt stat, county og bynavn
> (kun de større byene) for USA. Pluss diverse andre ting
> som sjekkes og varsles om.

Efter min mening er det ihvertfald godt, at der så kun tjekkes
og varsles, og altså ikke sker en automatisk normalisering.

Men, spørgsmålet er vel, om vi ikke her er ude i avancerede
funktioner, der kan være relevante i de sammenhænge du
nævner, men som vel skyder noget over målet i et almindeligt
slægtforskningsprogram?

I virkeligheden er der vel brug for et udvalg af programmer af
varierende kompleksitet på markedet. Såvidt jeg kan se, er
der stor forskel på det slægtforskningsprogram man har brug
for, som nybegynder, og det program man måske får brug for,
hvis man senere kører sin hobby/interesse/videnskab ud i det
extreme

Vi kan jo allerede drage den konklusion af Ole's indlæg, at
det altså kan være for teknisk, at skulle aktivere en dato-
kontrolfunktion een gang for alle i opsætningen, og så ellers
at reagere på funktionens fejlmeldinger.

med venlig hilsen
Arne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-07-01 13:00

On Sat, 14 Jul 2001 21:28:34 +0200, "Ole P. Bielefeldt"
<ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote:

>Men det gjorde BK altså ikke. Den leverede blot datoen, som personen havde
>indtastet som f.eks. 97.98.1825.

BK leverer sine datoer eksakt som brukeren skrev dem og ytterst
sjelden slik Gedcom-datoer skal se ut, kun hvis brukeren tastet dem
inn slik. Slik skal det altså ikke være Det er programmet sitt
ansvar å konvertere alle typer datoer til korrekt Gedcom-datoformat,
dvs. på formen dd MMM yyyy evt. modifisert med BEF, AFT etc. Til og
med disse kan man risikere å få på f.eks. norsk, dansk eller hva man
nå har skrevet dem i. Grmph.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-07-01 13:11

Sun, 15 Jul 2001 11:59:41 GMT, in dk.historie.genealogi,
alf.christophersen@basalmed.uio.no (Alf Christophersen) wrote:

>On Sat, 14 Jul 2001 21:28:34 +0200, "Ole P. Bielefeldt"
><ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote:
>
>>Men det gjorde BK altså ikke. Den leverede blot datoen, som personen havde
>>indtastet som f.eks. 97.98.1825.
>
>BK leverer sine datoer eksakt som brukeren skrev dem og ytterst
>sjelden slik Gedcom-datoer skal se ut, kun hvis brukeren tastet dem
>inn slik. Slik skal det altså ikke være Det er programmet sitt
>ansvar å konvertere alle typer datoer til korrekt Gedcom-datoformat,
>dvs. på formen dd MMM yyyy evt. modifisert med BEF, AFT etc. Til og
>med disse kan man risikere å få på f.eks. norsk, dansk eller hva man
>nå har skrevet dem i. Grmph.

Hvis man velger datoformat 8 i henhold til dato oppsettet vil man velge
et formatt som gir 17 mai 1814 selv om man skriver inn 17051814 og dette
blir konvertert til 17 MAY 1814 i GEDCOM. Bruker man også de beskrevne
forkortelsene/oversettelsene vil dette også bli omformet til BEF, AFT
etc, og dette er dermed ikke noe problem.

I den Norske oversettelsen er det fra bk52 gitt en anbefaling om at man
bruker dette datoformatet, men man kan ikke tvinge brukerne til noe man
ikke selv ønsker :=))
Og de ulike varianter er kun blitt til; takket være sterke krav og
ønsker fra brukerne som ikke kan akseptere at noe MÅ være standard.

Men når det er sagt, er det også opp til brukerne i hvilken grad de i
neste omgang vil "presse" produsenten til at det formatet brukeren
"absolutt" vil bruke også i eksporten blir konvertert til GEDCOM
standard.
Men det er også klart at en slik konvertering av datoformater fra
brukerens egne spesifikasjoner vil under GEDCOMgenereringen kreve større
ressurser av manskinen , da hver eneste dato i slike tilfeller må testes
og konverteres. Men igjen; dette er brukernes ønsker og konsekvenser.
Anbefaler at man leser hjelpefil og manual nå man starter :=))

--
Otto Jørgensen - 0467 Oslo
http://home.online.no/~otjoerge/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-07-01 13:23

Sun, 15 Jul 2001 11:59:41 GMT, in dk.historie.genealogi,
alf.christophersen@basalmed.uio.no (Alf Christophersen) wrote:

>On Sat, 14 Jul 2001 21:28:34 +0200, "Ole P. Bielefeldt"
><ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote:
>
>>Men det gjorde BK altså ikke. Den leverede blot datoen, som personen havde
>>indtastet som f.eks. 97.98.1825.
>
>BK leverer sine datoer eksakt som brukeren skrev dem og ytterst
>sjelden slik Gedcom-datoer skal se ut, kun hvis brukeren tastet dem
>inn slik. Slik skal det altså ikke være Det er programmet sitt
>ansvar å konvertere alle typer datoer til korrekt Gedcom-datoformat,
>dvs. på formen dd MMM yyyy evt. modifisert med BEF, AFT etc. Til og
>med disse kan man risikere å få på f.eks. norsk, dansk eller hva man
>nå har skrevet dem i. Grmph.

Forholdet er beskrevet i hjelpefilen og bruker man datoformat 8 er det
ikke noe problem.
Dette er en konsekvens av brukernes egne ønsker om at man skal kunne
tillate alt :=(((
Men som nevnt gjør man etter boken, da går dette greit.

--
Otto Jørgensen - 0467 Oslo
http://home.online.no/~otjoerge/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-07-01 16:08

On Sun, 15 Jul 2001 01:47:26 +0200, "Arne Eckmann" <arne@eckmann.net>
wrote:

>Vi kan jo allerede drage den konklusion af Ole's indlæg, at
>det altså kan være for teknisk, at skulle aktivere en dato-
>kontrolfunktion een gang for alle i opsætningen, og så ellers
>at reagere på funktionens fejlmeldinger.

Mener du at Gedcom-standarden ikke er til for å følges?? Når data
eksporteres til Gedcom SKAL datoer skrives på formen dd MMM yyyy hvor

"yyyy" er en tillatt undervariant, men ikke "dd MMM", ei heller
dd.mm.yyyy eller yyyy.mm.dd eller yyyy.dd.mm eller andre. I tillegg er
det altså tillatt med modifikatorer som AFT, BEF, BTW, CA og et par
andre. Videre at to datoer kan forekomme, f.eks. 1800-1810. Når så
diverse programmer driter i dette og skriver datoer slik registrator
har valgt, så er det en feil i programmet fra grunnen av. (Mener å ha
sett sammen feil i WinFam også, bl.a. danske/norske navn på måneder)

Hva programmet ellers gjør med sine datoer er uten interesse for
Gedcom-eksport, så lenge programmet vet hvordan konvertere merkverdige
datoer. Å trekke inn feilstavede navn er å gå litt for vidt her.
Datoer og årstall er veldefinerte entiteter, og det er naturlig at et
program blokkerer for datoer som ikke eksisterer, som nevnte eksempel.
Derimot bør programmer som registrerer rådata holde seg langt unna
normaliseringer.

Derimot er det naturlig at databasesystemer som GEDCOMP og
DISBYT/DIStreff normaliserer de inngående navn så lenge unormalisert
staving beholdes i egne felt og er det som vises på skjermen. (Mens
normaliserte data brukes ved søk/sammenligning og kun der hvis mulig)
I hvertfall er det det som skjer med DISBYT og DIStreff har dette
under implementering (skriver om koden for tiden i GEDtreff slik at
navn automatisk normaliseres ut fra database med normaliserte navn)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-07-01 16:08

On Sun, 15 Jul 2001 00:49:21 +0200, =?ISO-8859-1?Q?Otto_J=F8rgensen?=
<otjoerge@online.no> wrote:

>Men her hadde man ikke satt varsel til at datoen ikke skulle aksepteres,
>Dette er en av konsekvensene av at man vil ha mange muligheter til å
>skrive inn datoene slik den eksisterer i f.eks.
>Dominici VIII 4 a Trinet 1817

Det er tillatt å legge dette ut i Gedcom, men skal da markeres med
'()'. Altså (Dominici VIII 4 a Trinet 1817)
Da skal andre programmer ikke forsøke å tolke innholdet. (Man taper
altså informasjonen om 1817, dog ikke i GEDtreff som leter etter 4
sammenhengende tall i størrelsesorden 1000-2001)

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 150 point
Dato : 15-07-01 17:39

Klart "Family Tree Maker". Den er simpel og overskuelig.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-07-01 18:13

"Alf Christophersen" <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev:

> Mener du at Gedcom-standarden ikke er til for å følges??

Kære Alf

Vær lige rar at være saglig, og hold dig til det vi
diskuterer, og lad så venligst være med at lægge
mig udtalelser og synspunkter i pennen, som jeg
ikke har givet udtryk for.

Jeg har ikke udtalt mig om, hvorvidt jeg mener, at
GEDCOM standarden skal følges, eller om jeg
mener at standarden ikke skal følges.

Jeg repræsenterer heller ikke noget slægtforsknings-
program, hverken direkte eller indirekte.

Jeg har hverken anprist eller rakket ned på noget
slægtforskningsprogram i denne tråd.

Den del af denne tråd, som jeg har blandet mig i, tog
udgangspunkt i, at Ole Bielefeldt anbefalede det
program, som han foretrækker. Derefter kom Lars
Kristian Lundin ind og delte nogle af sine erfaringer
fra GEDCOMP projektet med os.

Såvidt jeg kan se, var Lars Lundin's erfaringer ikke
specielt flatterende for Ole Bielefeldts foretrukne
program, og det resulterede mærkværdigvis nok i,
at Ole Bielefeldt kom tilbage med en direkte forkert
oplysning om det i Danmark *formentlig* mest udbredte
slægtsprogram, Brothers Keeper.

Den forkerte oplysning gik ud på - jeg citerer:

"Der er altså ikke kontrol af datoformater i
forbindelse med indtastning."

Og der gik jeg ind i tråden og påpegede, at der rent
faktisk er kontrol af datoformater i Brothers Keeper.

Problemet er imidlertid, at man simpelthen ikke kan
nævne navnet Brothers Keeper her i gruppen, uden
at man dermed også bliver overfaldet af en snæver
personkreds, der sværger til andre programmer.

Jamen, for pokker da, er det ikke dejligt, at der findes
så stort et udvalg af slægtsprogrammer, at der er
noget for enhver smag?

Og hvis nu, de tilsyneladende fleste foretrækker
Brothers Keeper, så skulle det vel ikke kunne ødelægge
noget for jer andre?

For mit eget personlige vedkommende, kunne jeg
vældig godt tænke mig en sådan god lang debat om
GEDCOM standarden, og de forskellige slægtspro-
grammers GEDCOM formåen - eller mangel på samme.
Men, jeg har en fornemmelse af, at denne gruppes
toneangivende kredse ikke vil bryde sig om en sådan
debat.

Kan du ikke starte en ny tråd op, med ordet GEDCOM
i subjektet. Så får vi jo at se, hvor mange, der har lyst til
at deltage i den diskussion.

Du er selvfølgelig godt klar over, at jeg selvfølgelig mener,
at gedcom standarden naturligvis skal følges?

Men, samtidig kan jeg altså også konstatere, at standarden
desværre ikke bliver fulgt.

med venlig hilsen
Arne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-07-01 19:46

On Sun, 15 Jul 2001 14:10:35 +0200, =?ISO-8859-1?Q?Otto_J=F8rgensen?=
<otjoerge@online.no> wrote:

>Hvis man velger datoformat 8 i henhold til dato oppsettet vil man velge
>et formatt som gir 17 mai 1814 selv om man skriver inn 17051814 og dette
>blir konvertert til 17 MAY 1814 i GEDCOM. Bruker man også de beskrevne
>forkortelsene/oversettelsene vil dette også bli omformet til BEF, AFT
>etc, og dette er dermed ikke noe problem.

Gedcom-eksporten skal da ikke være avhengig av hvilket format man
angir !!
Uansett om du velger datoformat 1, 8, 10 eller 24 eller hvilket som
helst annet, så skal Gedcom-datoformatet se eksakt likedan ut.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-07-01 19:46

On Sun, 15 Jul 2001 14:22:57 +0200, =?ISO-8859-1?Q?Otto_J=F8rgensen?=
<otjoerge@online.no> wrote:

>Forholdet er beskrevet i hjelpefilen og bruker man datoformat 8 er det
>ikke noe problem.
>Dette er en konsekvens av brukernes egne ønsker om at man skal kunne
>tillate alt :=(((
>Men som nevnt gjør man etter boken, da går dette greit.

Det er forsåvidt greit at brukerne skal kunne gjøre alt, men det skal
ikke gå ut over tredjemann, mottakeren av en Gedcom-fil. Der skal alle
datoer ha korrekt format. Uavhengig av brukeren av BK.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-07-01 21:30

On Sun, 15 Jul 2001 19:12:32 +0200, "Arne Eckmann" <arne@eckmann.net>
wrote:

>Men, samtidig kan jeg altså også konstatere, at standarden
>desværre ikke bliver fulgt.

Hvis flere var flinke til å følge opp overfor programmør når man
oppdager at ting eksporteres feil til Gedcom, så kanskje standarden
ble bedre fulgt.

Som mottaker av Gedcom-filer til bruk i DIStreff (GEDtreff-programmet
som jeg utvikler) dukker BK opp som god nr 1 og WinFam som en nesten
like god kandidat når det gjelder brudd på Gedcom-formatet. Med de
aller siste oppdateringer og spesielt v. 6 er dog dette bedret i sterk
grad, men det hjelper lite når folket er fornøyd med å bruke en
uregistrert versjon av BK 5.0 for DOS eller en foreldet versjon av BKW
5.2 for Windows, men kanskje første versjon. Gid folket betalte og
registrerte sine programmer og var litt flinkere til å oppdatere når
nye hovedversjoner var sluppet løs (John Steed slapp vel alt for ofte
småreleaser av v. 5.2 til at folk oppdager at noe skjer ???)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-07-01 21:54

"Alf Christophersen" <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev i en
meddelelse:

> Hvis flere var flinke til å følge opp overfor programmør
> når man oppdager at ting eksporteres feil til Gedcom,
> så kanskje standarden ble bedre fulgt.

Ja, det har du sikkert ret i!

> Gid folket betalte og registrerte sine programmer og
> var litt flinkere til å oppdatere når nye hovedversjoner
> var sluppet løs

Ja, der rører du vist ved årsagen til en ikke uvæsentlig del
af problemet! For programmøren er naturligvis både
afhængig af, at få sit arbejde betalt og få tilbagemeldinger
om problemer og manglende kompatibibilitet.

med venlig hilsen
Arne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-07-01 22:56

Hej Søren

Din link til Ancquest virker ikke!

Kan du komme med en der virker?

Mvh
Hvornum

-

"Søren Haagerup" <haagerup@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:5Qz37.158$Qs1.84672637@news.mobilixnet.dk...
> Ancestral Quest er godt. Det er utrolig godt til at arbejde med billeder
og
> lyd, og det er meget overskueligt. Se mere på: http://www.ancquest.com/
>
> Det kan også fås på dansk!
>
> Mvh
> Søren Haagerup
>
> alice_trauelsen <alice_trauelsen.news@kandu.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:GE337.4392$ae6.283282@news010.worldonline.dk...
> > Vi er nybegyndere og vil gerne hører hvilket programmer i syntes er
> > best, de skal helst være på Dansk. Hvilket program skal vi invistere i.
> > Jeg venter spængt på Jeres svar.
> >
> > Mange hilsner og tak
> > Alice
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 30-03-02 20:57

hej alice
jeg bruger slægt programmet familey ties og det er en cd rom man køber i netto til 48 kroner jeg har været fuld tilfreds med det og syndtes ikke de dyrer programmer er bedere