/ Forside/ Teknologi / Netværk / NetWare / Spørgsmål
10  Klaudi 110
Kun ènvejs netværk...
Fra : ps76
Vist : 1062 gange
100 point
Dato : 21-06-05 09:51

Jeg har 2 pc`er stående på kontoret. De er koblet til en router, "Netgear" (fra TDC), den går så ind i modem`et, "speedstream 5100", derfra gennem et filter og ind i vægstikket.
Begge Pcèr kan gå fint nok på nettet. Og jeg kan overføre filer fra pc 1 til 2 - men ikke den anden vej !
Det HAR virket før - ved ikke rigtigt, hvad der er sket eller hvornår det pludselig holdt op. Mine børn downloader og installerer en del gratis spil osv. - måske/måske ikke ligger problemet dèr?
På pc 1 er følgende valgt: "Klientprogram til Microsoft netværk", "Fil- og udskriftsdeling til Microsoft Netværk", Qos-pakkeplanlægning", "Internetprotokol (TCP/IP)".
På pc 2 er valgt: "Klientprogram til Microsoft netværk", "Fil-og udskriftsdeling til Microsoft netværk", "driver til netværksovervågning", "Internetprotokol (TCP/IP).
WIndows XP (sp2) på begge, ingen firewalls. Adskellige mapper sat til deling på begge pc`er.
Hvad skal jeg gøre for at få kontakt begge veje??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-06-05 10:19

Du kunne prøve med at installere NWLink Netbios (IPX/SPX) protokollen på begge maskiner. Denne protokol er dedikeret til kun at anvende i forbindelse med lokalnetværket så TCP/IP protokollen alene skal fungere som WAN (Internet) protokol. Protokollen installeres under egenskaber for LAN og er indbygget.

Du skriver, at de har fungeret før, men ellers er en af de almindeligste årsager til delingsproblemer på XP, at delingen ikke er aktiveret via den indbyggede netværksguide.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-06-05 10:20
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-05 10:30

I har samme arbejdsgruppenavn.(workgroup)
prøv lige at pinge den anden comp.
start>programmer>tilbehør>kommandopromt>og skriv :
C:\>ping computernavn og tryk enter
eller
C:\>net view og tryk enter
Man kan også pinge sin egen comp.
Du kan evt. tilgå den anden comp via stifinder:
stifinder>[+]netværkssteder>[+]hele netværket>
[+]microsoft...>[+]arbejdsgruppenavnet>[+]dem der er / eller den du sidder ved og se tilladelserne. (printere som standard)

Kommentar
Fra : ps76

Dato : 21-06-05 10:33

Okay, nu har jeg ipx/xpx protokollen til på begge pc`er. Så kører jeg lige netværksguiden igen - jeg går ud fra, at med mit setup skal jeg vælge den midterste løsning - "Denne computer opretter forbindelse til internettet gennem en privat gateway eller gennem en anden computer på mit netværk"..for min router er vel min "private gateway"?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-06-05 10:37

Det skulle fungere

Kommentar
Fra : ps76

Dato : 21-06-05 10:44

Nu har jeg prøvet det, som Eyvind foreslog.
Først på den pc, som ikke kan se den anden: Jeg kan ikke pinge. Den siger "C:<` blev ikke genkendt som en intern eller extern kommando, et program eller en batchfil".
Dette gælder både hvis jeg prøver ping eller net view.
Og i stifinder - under netværkssteder - er der kun de mapper, jeg har delt, at se. Ingen "hele netværket".
Men, på den ANDEN pc, altså den, som GODT kan gå ind på den første, da kan jeg se "hele netværket" i stifinder, og jeg kan jo også overføre filer her igennem, hvis jeg ønsker. Men det er stadig kun envejs, da det modsatte ikke kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : ps76

Dato : 21-06-05 10:47

ah, om igen. Jeg var ikke helt inde i roden,da jeg forsøgte at pinge. Det er jeg nu, og jeg kan GODT pinge begge veje.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-06-05 10:48

Hvis man i forvejen har kørt netværksguiden kan visse indstillinger være låst og det første man kan gøre er at gennemgå for at se om nogle grundindstillinger er anderledes.
Man kan godt bruge DHCP (automatisk søgning af IP) bag en router, men man kan ofte omgå mindre problemer ved at tildele en fast IP adresse på netkortet inden for den gruppe som routeren er tildelt og så kun køre DHCP på WAN siden.

Kommentar
Fra : ps76

Dato : 21-06-05 10:55

Jeg vil lige tilføje, at på den pc, som IKKE viser den anden pc`s delte filer ("netværkssteder"), der kan jeg klikke på "arbejdsgruppecomputere" og så faktisk SE den anden pc, og endda klikke på denne og så også se de filer, der er til deling på denne. Sandsynligvis også overføre den vej.
Så der ER hul igennem. Det fremgår bare ikke af "netværkssteder", Der vises kun computerens egne delte filer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-06-05 11:16

Lyder da lidt som et navneproblem

Kommentar
Fra : ps76

Dato : 21-06-05 11:21

ALtså, den ene hedder PLUTO, den anden hedder AXEL, arbejdsgruppen er BLOMMEHAVEN, og det har jeg checket at der står begge i begge pc`ers opsætning. Hvad ellers kunne være galt navnemæssigt mener du?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-06-05 11:45

Det kan man da kalde unikke navne
Det burde være OK, men så burde du også kunne se den under arbejdsgruppen.
Der er desværre mange små ting der kan gå galt og den enkleste løsning er som regel, at starte forfra med deaktivering af netkort og geninstallation hvor man har forberedt hvordan tingene skal opsættes, og så ellers gør det systematisk.