/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tilslutning af vaskemaskin og tumbler
Fra : allan.k
Vist : 6566 gange
50 point
Dato : 20-06-05 22:08

Hvis man har en vaskemaskine og en tøretumbler som køre på 230V og vil tilslutte den et kraftstik, ved at klippe 230V stikket af maskinerne og forbinde dem til kraftstikket med samlemuffer, syntes jeg at kunne mindes at man skal være opmærksom på om maskinerne køre den rigtige vej rundt? Er det tilfældet?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-06-05 22:15

Det er rigtig, hvis man tilslutter en 380V elmotor, skal faserne sidde rigtig.
Det skal du ikke bekymre dig om , når du tilslutter en 220V vaskemaskine eller tørretumbler, det skal de nok styre for dig.

De skal blot tilsluttes en "tilfældig" fase

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 20-06-05 22:17

nej , 230v vil altid køre den rigtige vej
det med at den kan køre den forkerte vej , er ved kraftmotor , en vaskemaskine på kraft , vil også køre den rigtige vej, da de enkelte dele i den er på 230v der bare deles på flere grupper

Accepteret svar
Fra : sjuk

Modtaget 60 point
Dato : 20-06-05 22:18

Hej..

Husk at måle om det nu også "kun" er 230 volt du slutter til.... Giv dem hver sin fase så sikringen holder til at de begge kører samtidigt.
Hilsen ´Henrik

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-06-05 22:18

Husk lige at give dem hver sin fase...
1 faset 0 og Jord til vaskemaskine
og en anden fase 0 og jord til tøretumbler..
Og rigtigt so, thulin siger - omløbsretninger er noget man tænker på ved 3 faset motortilslutning..
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : sjuk

Dato : 20-06-05 22:18

Hej..

Husk at måle om det nu også "kun" er 230 volt du slutter til.... Giv dem hver sin fase så sikringen holder til at de begge kører samtidigt.
Hilsen ´Henrik

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-05 22:26

Hvis farverne ser sådan ud i dit kraftudtag (ellers fortæl om farverne)

0 = blå
J = gul/grøn >til den ene maskine
F = eks. brun

0 = blå
J = gul/grøn > til den anden maskine.
F = eks. sort

Den sidste sorte skal bare blændes.
Der findes dobbelt samlemuffer hvis ledningerne ikke kan være der.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-06-05 22:31

En lille forklaring på spænding.

Grunden til at man kan slutte 230V til en 400V kontakt er at i 400V stikket er der 3 faser, 1 nul og 1 jord.

Hvis man måler imellem 2 faser er der ca. 400V. Hvis man så måler mellem 1 fase og 1 nul er der kun 230V.

Så er det jo smart, ligesom der tidligere er foreslået at forbinde vaskemaskinen til 1 fase og 1 nul og tørretumbleren til en anden fase og 1 nul. Husk endelig jord til begge. På den måde kører de på hver sin sikring, da der er 3 sikringer til en 400V gruppe (en til hver fase). Gæt så på hvor mange sikringer der er til en 230V gruppe

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-06-05 09:38

retningen får en 230v motor er altid den rigtige

Kommentar
Fra : allan.k

Dato : 21-06-05 15:50

Hold da op! I står jo ligefrem i kø for at svare.

Jeg takker mange gange for alle de gode indspark, jeg blev meget klogere.

Allan

Godkendelse af svar
Fra : allan.k

Dato : 21-06-05 15:52

Tak for svaret sjuk. Det var lige det jeg skulle bruge.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 14-10-11 17:40

Spørgsmål...

Hvis jeg vil tilslutte til to faser som Eyvind skriver, men kraftudtaget kun har disse ledninger, hvad gør jeg så? :
1 grøn/gl (jord)
1 blå (0)
1 brun
2 sorte