/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gummitræ
Fra : bauchmann
Vist : 7453 gange
300 point
Dato : 20-06-05 16:43

Hej
For nogle måneder fik jeg nogle rigtig gode svar vedr. beskæring af gummitræ. Problemet er nu, at det jeg plantede og det jeg beskar kun gror opad. Spørgsmålet er nu. Kan det beskæres så der kommer sideskud? Håber på gode svar.
Torben

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-06-05 16:48

du kan jo forsøgsvis prøve at skrive til hende her :

http://www.aub.dk/~sophie/planter.htm#Gummitr%E6

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-05 16:51

Ja, der hvor du gerne vil have den til at forgrene sig, skærer du lige over et blad, luk evt. skærestedet med noget voks for at undgå for stort tab af plantesaft.
Men pas på saften i planten, da den kan give eksem.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-05 16:54

Og det du skærer af, kan du jo lave en ny plante af, ved at tage topskuddet med tre blade på, og få til at slå rod.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-06-05 16:56

dova det er rigtigt som du skriver - men jeg har gentagne gange oplevet i sin tid at den gummiplante har sin egen lov - og netop ikke forgrener sig som forventet men blot med en enkelt forgrening - hvilket jo ikke er meningen - derpå lærte jeg at skære een gang - lade planten vokse et stykke tid - og derpå skære igen - så den ikke blot sendte en enkelt forgrening ud.
(blev på et tidspunkt så rasende at jeg sendte dem til de evige gummiplantemarker og har ikke haft lyst til dem senere - men har da fået hjulpet andre til at få flotte forgreninger )

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 310 point
Dato : 20-06-05 17:16

Det burde være nok at rive et blad med stilken af. Der hvor det sad, kommer der et sideskud. Men ingen af de gummitræer jeg har haft, har delt sig i så ung en alder. Når de bliver lidt ældre, deler de sig åbenbart selv. Jeg havde et, der ligefrem lavede en sport ud af at dele sig. Til sidst var den ikke til at have, for den havde sat grene ud over det hele.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-06-05 17:18

gummitræets underlige verden

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 20-06-05 22:48

Kan man ikke bare pode træet?

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 20-06-05 22:52

>> Dova.

Har endnu ikke kunne få et gummitræ til at forgrene sig ved at skære toppen af.
Den fortsætter bare som normalt.
Men som en gummifigen, så kan den gøre det af sig selv på et senere tidspunkt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-05 23:54

Jimmy17
Nu er en Gummifigen og et Gummitræ jo altså den samme plante, og selvfølgelig kan den forgrene sig ved at man skærer den over, hvilket da også står i mine plantebøger.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 25-07-05 19:02

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-07-05 17:39

Selv tak, Bauchmann. Har dit gummitræ delt sig??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 27-07-05 17:53

Ja. Man kan nu se der sker noget.Fortsat god sommer.
Torben

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-07-05 01:12

Tak i lige måde.
Hilsen Jette