/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Er det sundt?
Fra : Dirty_joker
Vist : 850 gange
50 point
Dato : 20-06-05 12:12

Er pizza egentlig sundt?

Hvis jeg skulle sige det så JA. (Beregnet efter pizzaen, Tomat, ost, og skinke).
Men ved ikke hvad de putter i dejen så er ikke helt sikker.

Nogen der ved om pizza er USUNDT eller SUNDT?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-06-05 12:16

En pizza med det indhold du nævner kan vist ikke kaldes Usund. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 20-06-05 12:17

Okay!
Men pizza generalt! Er det sundt eller usundt?

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 20-06-05 12:19

Pizza er vel kun usundt hvis man grovæder. Men ellers så kommer det vel meget an på hvad man putter på og hvor meget, hvis du er extremt rundhåndet med osten ryger sundheden jo nok i skraldespanden ;)

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 20-06-05 12:21

hvis du nøjes med en slice, eller kun spiser til du føler dig mæt, vil jeg sige at pizza er sund spise. Men min filosofi er at alt er sundt med måde.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-06-05 12:22

Som Bruuno siger, men det værste er nok hvis fyldet er fedende, f.eks. Cocktailpølser, Spegepølser o.l. eller man overhælden den med olie, hvad nogen ynder. Drikker du sukkervand til, er det jo heller ikke godt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-05 12:22

Pizza er hverken sundere eller usundere end så meget andet

Men hvis du mener, om det er speciel kaloriefattig kost, så nej.
Og det kan egentlig heller ikke rigtig kaldes fiberrig og fedtfattig. Osten er ret fed, den slags man bruger.

mvh dova

Kommentar
Fra : mogib

Dato : 20-06-05 12:47

hvis du kigger i en kosttabel så er det at betegne som usundt,men det smager jo smader godt så velbekommen

mogib

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 20-06-05 12:49

Hvis man spørger en ernæringsterapeut er det nok ikke den optimale føde. Som Frede Damgård siger: Hvedemel blev i gamle dage brugt til at isolere huse med. Så det er fuldstændigt fritaget for værdi som menneske føde. Det er stort set ufordøjeligt. Det kom også til udtryk for nyligt, i en artikel en slanke forsker skrev: Hvis du skal tabe dig og skal vælge imellem hvidt brød eller flødeisen, så vælg flødeisen.

Men igen. Det er jo også sundheds apostle. I deres øjne er alt der ikke er naturligt og tilberedet sikkert usundt

Men forfatteren Stuart Wilde siger om en pizza: Hvis du skal leve et optimalt og livskvalitetsfuldt liv, så hold dig væk fra pizza og erstat det med noget mad der giver mental, og fysisk energi. En pizza er fuldstændig energiforladt. Den er god til at overleve på, men giver overhovedet ikke kroppen noget den har brug for.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-06-05 13:01

Dirty_Joker

Kig på disse sider

http://www.taenk.dk/tt/2001/tt11/fastfood/

http://www.taenk.dk/tt/2001/tt11/fastfood/skema/

Så kan du selv vurdere.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 20-06-05 13:13

Hvedemelsprodukter er generelt usundt.

Men det, der er på pizzaen er jo sådan set sundt nok

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 20-06-05 13:32

Min teori om ernæring er at man ikke umiddelbart mærker en effekt ved at spise en pizza. Men i længden gør man nok, når det kommer til livskvalitet og humør, og mentalt overskud.

Lidt ligesom vitamin piller. Man mærker ikke man tager dem, men hvis man ikke havde taget dem havde man sikkert haft et anderledes humør/helbred oa.

Så hvorfor ikke erstatte pizzaen med noget sundere og mere givtigt.
Det betaler sig i længden.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-06-05 13:33

Det kommer vel an på, hvordan man definerer sund og usund...

I mine øjne er sund mad noget, som ernæringsmæssigt har værdi - altså, at det indeholder vitaminer, mineraler, proteiner, fibre, fedtstoffer og andre vitale ting, som vi har brug for. Desuden skal det kunne fordøjes af tarmen.

Så pizza?
bunden er lavet af hvedemel - komplet ufordøjelig og i mine øjne usund for vores tarmsystem

Osten - Mælk er lavet til ko-børn - ikke til menneskemaver. Jerk Langer var i MorgenTV fornylig, hvor han beskrev, at 90 % af befolkningen uden for Nordeuropa og Nordamerika ikke tåler mælk. I følge hans udsagn har vi i disse egne "vænnet" vores maver til det - via "Survival of the fittest" - Altså at folk simpelthen er døde, hvis de ikke tålte mælk.

tomatsovs... Afhængig af tilsætningsstoffer - f.eks. hvidt sukker og konserveringsmidler.. Tomat er selvfølgelig sundt.

Skinke... Afhængigt af, hvad skinken har gennemgået inden den lander på pizzaen... Nogle skinker er tilsat nitrit - det finder jeg ikke specielt sundt.

Ernæringsmæssigt ligger pizzaen i den lave ende - man indtager en stor mængde ufordøjelig bund i forhold til, hvad man får ud af det på vitamin-mineral kontoen.

Mængden af kalorier, der kommer fra fedt synes jeg er irrelevant i forhold til sundhed - fedt er jo ikke usundt, hvis det indtages i overenstemmelse med kroppens behov. Tværtimod er det livsfarligt ikke at indtage fedt. Man kan så diskutere hvilke typer fedt, der er de sundeste...

Vaxen

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 20-06-05 14:29

Pizza er ikke SUNDT!! Hvilket var spørgsmålet. Pizza består først og fremmest af hvedemel hvilket man helst bør undgå i for store mængder. Dernæst ost som også er fedende og skinke eller kødsovs eller hvad man nu vælger...er nu heller ikke det sundeste. Oveniløbet puttes der olie på pizzaen inden den kommer i ovnen... hvilket heller ikke er sundt. Det eneste direkte sunde der er i en pizza er de grøntsager der kommes på.

Men men men.... det kan ikke betragtes som værende ekstremt usundt heller...hvis blot der spises et enkelt stykke og IKKE hver dag hellere en gang om ugen så

Med venlige hilsener fidusen

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 50 point
Dato : 20-06-05 15:17

Pizza er jo egentligt et vidt begreb - der er himmelvid forskel på ingredienserne. Jeg vil mene at en pizza der er lavet med ordentlige ingredienser (fx. en hjemmelavet) er sundere end en dybfrost pap-pizza.

Alt er usundt hvis man spiser i overflod, men i pizza er der faktisk ingredienser der gavner (hvis de er ordentlige). Olie er ikke kun til det dårlige - olie øger menneskets optagning af vitaminer i netop grøntsager. Derfor er det også en god ide at bruge en oliebaseret dressing på salat fremfor en creamfraise-baseret. Endvidere er tomaterne godt for huden.

Hvis ingredienserne er gode, man spiser med måde, og får den daglige motion - er pizza ikke usundere end så meget andet mad.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-06-05 16:20

Frk.fidus>> Hvorfor er olie ikke sundt? Faktisk mener jeg, at det og tomaten på pizzaen er de sundeste ingredienser? (Så længe olien tilsættes efter bagningen)

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : Dirty_joker

Dato : 28-06-05 17:46

Tak for svaret ampere.

Kommentar
Fra : charmetrolden01

Dato : 30-01-08 15:38

nej pizza er ikke sundt.
det er blandt andet den måde de bager pizzaen på og andre ting,
der gør den usund.
det tager også kun 2 timer ca. at fordøje
så man bliver hurtigt sulten igen, så man kan vel sige det er spild af penge.
selvom det smager godt det møg