/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
FEDEKUR!!!
Fra : wabstergirl
Vist : 9067 gange
50 point
Dato : 02-10-02 20:10

Jeg vender ligesom lige "slanke-kur" 180 grader og går over til "fede-kur" :)

Jeg er en meget tynd pige og ville meget gerne tage lidt mere på da jeg selv synes at det lidt ligner at jeg har anoreksi/bolemi (selvom jeg ikke har!!!)

Har i et godt råd?? Godtager ikke svar hvor der bare står at jeg skal æde mig fed i chips o.l. !!!

Wabstergirl

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-02 19:59

"wabstergirl" <wabstergirl.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:AvGm9.65822$Qk5.2660455@news010.worldonline.dk...
> Jeg vender ligesom lige "slanke-kur" 180 grader og går over til
> "fede-kur" :)
>
> Jeg er en meget tynd pige og ville meget gerne tage lidt mere på da jeg
> selv synes at det lidt ligner at jeg har anoreksi/bolemi (selvom jeg
> ikke har!!!)
>
> Har i et godt råd?? Godtager ikke svar hvor der bare står at jeg skal
> æde mig fed i chips o.l. !!!
>
> Wabstergirl
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
Kender problemet. Jeg var 26-28 år før jeg passerede 40 kg - jeg er
heldigvis kun 155 cm høj, men det var stadig alt for lidt.

Hormoner gør noget af sig selv - det bliver lettere med alderen, man
forbrænder ikke så meget. Jeg synes også det gjorde en stor forskel at få
børn. Da jeg blev gravid med min datter vejede jeg 43 kg - med min søn fem
år senere 48.

Nu som 44-årig forsøger jeg at komme fra 55 til 50 - en meget fremmed
følelse for en, der har kæmpet med at komme op i vægt det første 2/3 af
livet - og har skullet høre på dumme kommentarer tilligemed.

Jeg føler med dig, men det kan gå over af sig selv. Læg dig ikke usunde
vaner til - de kan give bagslag. Hvad med avocadoer og en sjat piske i
kaffen?

Tine

Accepteret svar
Fra : e.p.

Modtaget 50 point
Dato : 02-10-02 22:09

Grundlæggende er det ret simpelt at tage på eller tabe sig, for vægten reguleres efter det daglige kalorieindtag, og er ønsket at komme op i vægt lyder opskriften: Spis noget mere.

Det er dog lettere sagt end gjort, for flere kalorier er i de fleste tilfælde lig med større mængder mad. Er appetitten i forvejen ret beskeden kan det være svært at klemme de fornødne mængder ned.
Du kan lette opgaven ved at øge kostens energitæthed og herved sørge for at få flest mulige kalorier indenbords pr. gram fødevare. Fedt er en fortrinlig energileverandører, for et gram fedt indeholder over dobbelt så mange kalorier, som et gram kulhydrat eller protein.

Første skridt mod en energitæt kost er derfor at gå bort fra fedtfattige madvaner og skrue op for fedtindholdet.

For at undgå åreforkalkning og blodpropper er det vigtigt, at du vælger sunde fedtkilder, der primært består af umættede fedtsyrer.
Disse fedtsyrer har den fordel, at de er sprængfyldte med energi, samtidig med at de på ingen måde øger risikoen for hjertekarsygdomme og sukkersyge. Tværtimod - det har vist sig, at enkeltumættede fedtsyrer ligefrem har positiv indflydelse på kolesteroltallet og herved mindsker risikoen for åreforkalkning.
Mættet fedt derimod, som du bl.a. finder det i fede mælkeprodukter, fedt kød, æg og kokosolie bør stadig undgås.

Energiindholdet i de forskellige næringsstoffer
Fedt: 38 kJ/g
Alkohol: 30 kJ/g
Kulhydrat: 17 kJ/g
Protein: 17 kJ/g
Kostfibre: ca. 10 kJ/g

Styr uden om kulhydrater
Udover at øge fedtmængden bør du skære ned på de komplekse kulhydrater, som du finder i groft brød, grønsager, kartofler, ris og fuldkornspasta. Disse går nemlig hånd i hånd med masser af mættende kostfibre, der giver føden volumen, uden at bidrage med nævneværdige mængder energi.

Spis i stedet fødevarer, der er proppet med simple sukkerarter, f.eks. tørret frugt, bær, marmelade, sodavand og saftevand (ikke light!), juice og almindeligt hvidt sukker. Med mindre du dyrker meget sport, bør du også skære ned på dit proteinindtag. Protein er nemlig gram for gram det næringsstof, der mætter mest, og det er en effekt som er særdeles uønsket i forbindelse med en fedekur.
Protein har desuden den ulempe, at det er meget energikrævende at fordøje. Derfor går næsten 20% af energien til spilde under fordøjelsen i stedet for at indgå i kroppens depoter.

Alkohol er okay
Det gode ved en fedekur er, at man må mange af de ting, der er forbudt under en slankekur.
Et godt eksempel herpå er alkoholindtaget, som bør skrues i bund i forbindelse med en slankekur, men for de flestes vedkommende med fordel kan øges i forbindelse med en fedekur.
Årsagen er, at alkohol næst efter fedt er det næringsstof, der indeholder flest kalorier pr. gram. Desuden er kroppen ude af stand til at deponere alkoholenergien.

Når du drikker et glas i forbindelse med et måltid mad hæmmes forbrændingen af kostens andre næringsstoffer, mens alkoholen forbrændes og fedtet ryger derfor direkte i depoterne.

Med dette i baghovedet, sammen med de utallige undersøgelser, der har dokumenteret, at et mådeholdent alkoholindtag ligefrem virker sundhedsfremmende, kan vi med god samvittighed anbefale, at du nyder en genstand eller to om dagen. Men lad det blive ved det!
Ud fra et sundhedsmæssigt synspunkt bør det totale kvantum fordelt over ugen ligge på maksimalt 14 genstande for kvinder og 21 genstande for mænd. Drikker du mere end det risikerer du, at kroppen tager alvorlig skade ikke mindst risikoen for kræft øges markant.

Måltidsfrekvensen skal reguleres
Udover energitætheden og vægtningen af de forskellige næringsstoffer, har måltidfrekvensen betydning for vægten.

Hvis du har besvær med at spise store mængder mad på en gang kan du fordele fødeindtaget over hele dagen. Væn dig til at spise mindst seks måltider om dagen og sørg for altid at have noget spiseligt ved hånden, så du ikke render rundt og er sulten i tide og utide.

Om natten er forbrændingen helt i bund og derfor gør du klogt i at indtage godt med kalorier i løbet af aftenen. Start f.eks. med et solidt varmt måltid mad, som du nyder et par glas vin til. Forkæl dig selv med en lækker dessert og slut aftenen af med en kop te og et par stykker god mørk kvalitetschokolade. Således rustet kan du med god samvittighed lægge dig til at sove og drømme om et tungere legeme.

Oversigt over gode fedtkilder:

Olivenolie
Rapsolie
Solsikkeolie
Margarine
Jordnødder
Hasselnødder
Mandler
Avocado
Mørk kvalitetschokolade
Fed fisk, som f.eks. makrel, sild og laks

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 02-10-02 22:21

Dyrker du meget motion kan det være forklaringen på, at vægten ligger (for) lavt.
Læs mere her:
http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=1590

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-02 21:28

wabstergirl wrote:

Hej Wabstergirl

> Har i et godt råd?? Godtager ikke svar hvor der bare står at jeg skal
> æde mig fed i chips o.l. !!!

Jeg har en bekendt som har samme problem som dig. Hun var til diætist
med problemet, og fik så vidt jeg husker disse råd (hvis jeg tager fejl
må I andre gerne rette mig )

Spis mange måltider spredt ud over dagen
Spis flere proteiner
Vælg gerne de fede typer når du skal have fisk
Spis gerne nødder, avocado o.l. fedtholdige "grøntsager" (ja jeg ved
godt det ikke er det rigtige ord - men jeg kan ikke lige komme på noget
bedre)

Man skal IKKE
Give sig til at spise animalske fedtstoffer i overmængde (tynde
mennesker kan også få hjerte-karsygdomme af at spise store mængder af
"ulødigt" fedt

Disse var mine bud

Mvh
Bente

Kommentar
Fra : wabstergirl

Dato : 03-10-02 14:32

Havde sådan set allerede selv været inde på google og søge under "fedekur" og fundet iform.dk's artikel om fedekur :) men så fik jeg da opfrisket hukommelsen e.p. - og du fik nogle flere point...

Takker

Wabstergirl

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 03-10-02 14:49

Kommentar
Fra : Kristian69

Dato : 17-11-02 20:14

Hej - vejede ca. 10 kg. for lidt, hvilket var et stort problem for mig. Jeg tog aldrig på, ligemeget om jeg benyttede ren fløde, spiste slik eller endda stoppede med at ryge. Jeg mødte et produkt der hedder Herbalife, som mest bruges til at tabe sig med, men som også kan bruges med undervægtige. Skeptisk var jeg jo, men efter kort tid opnåede jeg min idealvægt, som jeg holder den dag i dag !!! Det er ganske enkelt en proteindrik, som man blander i enten mælk eller juice, smager som en milkshake og gav mig endda mere energi og velvære. Det vigtigste var dog vægten og den opnåede jeg altså !!!!!!!!
De har en adresse her, hvis du kan bruge den - det er godt nok myntet til personer der vil tabe sig, men skriv da til dem: www.body-mind.dk

K.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-11-02 16:44

> Har i et godt råd?? Godtager ikke svar hvor der bare står at jeg skal
> æde mig fed i chips o.l. !!!
>
En bekendt af mig begyndte at drikke et glas NUPO blandet op i sødmælk EFTER
hvert måltid.
På den måde fik han et ekstra måltid -han var godt nok meget mæt i starten.

Han tog ca 10 -meget klædelige kilo på, på ½ år.
-Nu her 2 år senere sidder de der endnu og er lige klædelige.
Han genoptager "kuren" i en periode, hvis han taber sig et par
kilo.................

Kommentar
Fra : Kristian69

Dato : 19-11-02 20:07

Så lige NUPO-svaret. Fint nok, men jeg har ikke behov for at genoptage noget som helst - og det er det "fede" ved det !!(Jvf. Herbalife-indlægget ovenfor !)

K.

Kommentar
Fra : Kristian69

Dato : 19-11-02 20:08

Så lige NUPO-svaret. Fint nok, men jeg har ikke behov for at genoptage noget som helst - og det er det "fede" ved det !!(Jvf. Herbalife-indlægget ovenfor !)

K.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-12-02 21:23

Hvad er NUPO for noget??
Det lyder interresant

"Anne Dorthe Friis Johansen" <djfj@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:ardm8d$e9e$1@news.cybercity.dk...
>
> > Har i et godt råd?? Godtager ikke svar hvor der bare står at jeg skal
> > æde mig fed i chips o.l. !!!
> >
> En bekendt af mig begyndte at drikke et glas NUPO blandet op i sødmælk
EFTER
> hvert måltid.
> På den måde fik han et ekstra måltid -han var godt nok meget mæt i
starten.
>
> Han tog ca 10 -meget klædelige kilo på, på ½ år.
> -Nu her 2 år senere sidder de der endnu og er lige klædelige.
> Han genoptager "kuren" i en periode, hvis han taber sig et par
> kilo.................
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-02-03 15:35

"Bente B. Riis" skrev d. 02-10-02 21:28 dette indlæg :
>
> wabstergirl wrote:
>
> Hej Wabstergirl
>
> > Har i et godt råd?? Godtager ikke svar hvor der bare står at jeg
skal
> > æde mig fed i chips o.l. !!!
>
> Jeg har en bekendt som har samme problem som dig. Hun var til diætist
> med problemet, og fik så vidt jeg husker disse råd (hvis jeg tager
fejl
> må I andre gerne rette mig )
>
> Spis mange måltider spredt ud over dagen
> Spis flere proteiner
> Vælg gerne de fede typer når du skal have fisk
> Spis gerne nødder, avocado o.l. fedtholdige "grøntsager" (ja jeg ved
> godt det ikke er det rigtige ord - men jeg kan ikke lige komme på
noget
> bedre)
>
> Man skal IKKE
> Give sig til at spise animalske fedtstoffer i overmængde (tynde
> mennesker kan også få hjerte-karsygdomme af at spise store mængder af
> "ulødigt" fedt
>
> Disse var mine bud
>
> Mvh
> Bente

jeg har det problem at jeg arbejder fuldtid på et pizzaria og når jeg
står i den pizza stank ti timer i træk så kan jeg ikke få en bid ned når
jeg kommer hjem prøver jeg at spise, men jeg føler mig helt mæt når jeg
har været på arbejde..
jeg kan så godt hvis jeg virkeligt koncentrere mig tage et eller to kilo
på hvis jeg propper mad i mig.. men en uge efter taber jeg det igen..
jeg ved ikke hvad´jeg skal gøre. jeg er 169 og vejer 55

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-02-03 11:23

Tue, 18 Feb 2003 14:34:38 GMT, "naser" <naser.news@kandu.dk>
>jeg kan så godt hvis jeg virkeligt koncentrere mig tage et eller to kilo
>på hvis jeg propper mad i mig.. men en uge efter taber jeg det igen..
>jeg ved ikke hvad´jeg skal gøre. jeg er 169 og vejer 55

Køb noget WeightGainer/protein-pulver bland det med kakaomælk ...

--
On usenet I represent no one but myself.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-02-03 19:19

"B.Ikkala" skrev d. 20-02-03 11:23 dette indlæg :
> Tue, 18 Feb 2003 14:34:38 GMT, "naser" <naser.news@kandu.dk>
> >jeg kan så godt hvis jeg virkeligt koncentrere mig tage et eller to
kilo
> >på hvis jeg propper mad i mig.. men en uge efter taber jeg det igen..
> >jeg ved ikke hvad´jeg skal gøre. jeg er 169 og vejer 55
>
> Køb noget WeightGainer/protein-pulver bland det med kakaomælk ...
>
> -- ´ja jeg kan ligeså godt prøve jo
tak for det du
> On usenet I represent no one but myself.

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : 3270

Dato : 24-02-03 12:41

Hej til alle.
Jeg har det samme problem som jer andre. Med at tage på. Da jeg prøvet Herbalife produkter. Inden jeg startede på de produkter vejre jeg omkring de 50 kg. kunne ikke komme på på mere. og om hoffterne ca. 75 cm. Jeg har altid været tynd i min bygning. Man siger man begynder at tage på når man runder de 30 år. Jeg er på vej til de 29 år. I dag vejre jeg 55 kg og 85 om hoffterne. Jeg startede med diss produkter ca 3 månder siden. + også jeg har fået masser af ENERGI. Jeg tager to shak hver dag, og spiser helt alm mad. Og tager vitaminer, minneraler og Fiber, urter. De genopbygger kroppen. Får i hvors mad er der ikke så meget ernæring, som der var i føren tiden. Jeg er så glad for de produkter, at jeg selv er blivet forhandler. I skulle selv prøve dem, og se om i også får gode resultat,som mig. skriv en mail, hvis du kunne tænke dig få mere af vide. toft.jorgensen@tdcadsl.dk

Kommentar
Fra : bumz

Dato : 18-04-03 18:38

hvaa hvor kan man få fat på de produkter folk beskriver her i forummet...altså Herbalife og NUPO osv..

Kommentar
Fra : 3270

Dato : 18-04-03 21:16

Hej Bumz du vil gerne have at vide hvor vi forfat i herbalife og Nupo. Jeg ved ikke om man kan købe Nupo i Matas eller Supermarkede. Men jeg ved, med Herbalife Produkter. Du kan IKKE købe Herbalife produkter i supermarkeder og hos matas. Ved at købe Herbalife produkter skal du henvende dig til en forhandler. Da de er på det renste natur produkter. Hvis i vil hører mere om produkterne eller læse om dem. Så kan i henvende til mig på E-mail: toft.jorgensen@tdcadsl.dk Så vil jeg fortælle lidt mere, og i kan får vores hjemme side som i kan gå en gå kigge på.
Lad mig hører fra jer. Vi skrives ved

Kommentar
Fra : frejam

Dato : 10-05-03 20:40

et dagligt oversud på 500-1000kcal gir en vægtøgning på 1/2-1kg/ugentligt

Kommentar
Fra : HemmeligPerson

Dato : 08-10-07 15:56

Du har brug for "fede-kur"? GID DET VAR MIG! Jeg vil gerne have ana og synes det er utrolig facinerende!