/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
virtuel hukommelse og sidefiler
Fra : jeanette18
Vist : 801 gange
50 point
Dato : 19-06-05 20:41

Heysasa alle:) Jeg har i min spændende bog "Windows xp - administratorens håndbog" læst et interessant afsnit omkring virtuel hukommelse og sidefiler. Jeg kunne da godt tænke mig at høre jeres meninger om I synes det er en god idè at jeg har valgt at lægge en sidefil ud på næsten alle mine drev. http://www.janum.net/itsvar/show_img.php?uid=162
Størrelsen for alle min drev ser I her:http://www.janum.net/itsvar/show_img.php?ID=476

Jeg læser mig frem til at det er en god idè at lave en sidefil for fysisk drev man har. Jeg gør det for at optimere min pentium 4 maskine yderlige så den kan arbejde endnu hurtigere. Skal også lige siges at jeg defragtmenterer ca. 2 gange i ugen.
Jeg benytter et asus P4C800 deluxe bundkort og har 1024 ram.

Ville gerne vide lidt mere omkring emnet og evt. om I eksperter kan anbefale mig et link som giver en bedre og mere uddybende beskrivelse end den jeg umiddelbart kan finde i bogen.

På forhånd en stor tak for hjælpen;)

Jeanette18

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 19-06-05 20:44

Microsoft anbefaler at sidefilen er RAM+11 MB. Den skal helst være delt over 2 diske og hvis det er muligt bør boot-disken ikke være includeret
Det giver noget større hastighed under opstart, under drift er det dog også smart at dele sidefilen over mere end en disk.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-06-05 20:49
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-06-05 20:50

Når computeren mangler RAM til at kunne udføre en aktuel opgave, bruger Windows plads på harddisken til at simulere system-RAM. Det kaldes virtuel hukommelse og omtales ofte som sidefilen. Den svarer til swapfilen i UNIX. Standardstørrelsen på sidefilen med den virtuelle hukommelse, pagefile.sys, som oprettes under installationen, er 1,5 gange mængden af RAM på computeren.

Du kan optimere brugen af virtuel hukommelse ved at fordele pladsen på flere drev og ved at fjerne den fra langsomme drev eller drev, der bruges meget. Du kan bedst optimere mængden af virtuel hukommelse ved at fordele den på så mange fysiske harddiske som muligt. Når du vælger drev, skal du huske på følgende:

Prøv at undgå at placere en sidefil på samme drev som systemfilerne.
Undgå at placere en sidefil på et fejltolerant drev, f.eks. en spejlet diskenhed eller en RAID-5-enhed. Sidefiler behøver ikke fejltolerance, og nogle fejltolerante systemer er længe om at skrive data, fordi de skriver data til flere steder.
Undgå at placere flere sidefiler på forskellige partitioner på det samme fysiske diskdrev.
Du kan optimere udnyttelsen af computerens hukommelse. Hvis du primært bruger computeren som arbejdsstation, og ikke som server, kan du tildele mere hukommelse til programmerne. Programmerne kører hurtigere, og systemets cachestørrelse er lig med standardstørrelsen under Windows XP. Du kan også afsætte mere computerhukommelse til en større systemcache, hvis computeren primært bruges som server, eller hvis du bruger programmer, der kræver en større cache.

brug din xp til at lære - brug hjælp og support - skriv for eks blot sidefil - herover lidt af de resultatet du vil finde

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 19-06-05 20:55

Miritdk> Det er så morsomt hvis du har fundet det under "hjælp". Da jeg var til Microsofts test i Windows XP var der kun et rigtigt svar - og spørgsmålet kom faktisk flere gange - sidefilen skal altid være RAM + 11 MB. Hverken mere eller mindre. Jeg har set nogle diskussioner her på Kandu.dk hvor man ligefrem vil afska´ffe sidefilen (dum ide), men det er altså ikke vejledningen fra Microsoft - den ligger fast.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-06-05 20:58

hansen9 - det var direkte kopieret fra hjælp og support
i øvrigt dannes der jo normalt en sidefil hvis der er lidt overbelastning

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 19-06-05 21:14

Mirit> Den dannes uanset om der er overbelastning eller ej, for at være sikker på pladsen er reserveret på disken. Og hvis du vælger at lade systemet gøre det automatisk så er den minsandten........... RAM+11MB

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-06-05 03:54

Tjah ! Min erfaring med MS er at du skal have een sidefil! Hvis du har 512 mb og derover er det rimeligt uinteressant hvor mange sidefiler du har! Hvis den skal sidde og bruge sidefiles på alle dine drev kan det kun gå for langsomt!

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 20-06-05 07:02

Jeg vil nu mene at sidefilen skal være 1,5 x RAM.... Hvilket mit system også gør per automatik....

Vh fluffy

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 20-06-05 07:07
Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 20-06-05 07:09

@hansen9
på min maskin med 512 MB har systemet lavet en pagefil med størrelse: 786MB (lidt mere end RAM+11MB) til gengæld er den hybfil = 523MB (mon du har forvekslet dette?).
Men her er en tuningtip fra en af de mest ansete tyske IT aviser (chip):

Windows XP Tuning Tipps II

Auslagern des System-Kerns verhindern

Sowohl der System-Kern als auch weitere Daten lagert XP auf Festplatte in die PAGEFILE.SYS aus.

Das macht Sinn bei PCs mit 128 MByte Hauptspeicher. Bei 256 oder mehr MByte bremst es aber eher. Dieses Auslagern können Sie verhindern.

Öffnen Sie den Registry-Editor und suchen Sie

»HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\SessionManager\Memory Management«.

Markieren Sie den Eintrag »DisablePaging Executive« und setzen Sie ihn auf »1«. Wiederholen Sie das mit »LargeSystemCache«. Danach behält XP Teile des Kernels im RAM – die Arbeit geht schneller.

jeg håber du kunne læse den
hilsen
Kattefar

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 20-06-05 08:28

spm fra den glade amatør: hvad bruger man overhovedet den sidefil til?

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 20-06-05 08:49

HansJensen41 : Hvis man har flere "tunge" programmer kørende samtidigt, kan man løbe tør for RAM.... derfor er det smart at have en sidefil. En sidefil er nemlig et defineret område på harddisken der fungerer som RAM : altså et område hvor dit styresystem kan lægge informationer og filer, og slette dem igen når de ikke skal bruges længere. Harddisken overfører dog ikke info ligeså hurtigt som RAM, så det vil altid være bedst at have en ordentlig røvfuld RAM i maskinen..

Vh fluffy

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 50 point
Dato : 20-06-05 11:40

Jo flere ram, jo mindre brug er der for sidefilen, så i nogle tilfælde kan det betale sig at sætte sidefilens størrelse til 30-40 mb som min + max. for at tvinge maskinen til at benytte de hurtige ram. Hvorfor XP så altid selv foreslår RAM x 1,5 som min., er mig en gåde.
En anden ting er at nogle programmer (bl.a. Photoshop) ligefrem foretrækker at der oprettes egen sidefil på en anden partition, for ikke at belaste XP's, og dermed arbejde hurtigere. Men i f.eks. Photoshop kan man jo også indstille hvor mange ram der skal reserveres til PS - igen noget med hastighed.

Kommentar
Fra : Troelskc

Dato : 21-06-05 22:47

Har læst på www.jakobdam.dk: Vælg radioknappen "Brugerdefineret størrelse" (User defined) og sæt både minimum og maksimum til 1024 (vejledende tal - hvis du laver meget 3D grafik på din PC (ikke spil, men eks. 3D Studio MAX og Maya), så vælg 2048 eller måske 4096 hvis du ofte arbejder med meget store og komplekse scener).

Altså samme størrelse.

Har det noget at sige om min. max. er samme størrelse eller de er forskellige?

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 03-07-05 22:32

Heysa. Jeg lytter fortsat og vender snart tilbage med en melding:)

Godkendelse af svar
Fra : jeanette18

Dato : 10-01-06 00:15

Tak for jeres mange gode indlæg som bliver føjet til mine foretrukne sider. Beklager den sene tilbagemelding:)