/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Tabs og akkorder til danske sange
Fra : eskildha
Vist : 4125 gange
200 point
Dato : 02-10-02 19:06

Hej allesammen.

Da alle de danske hjemmesider som tilbød guitar-tabs og -akkorder til bl.a. danske sange nu er blevet lukket, tænkte jeg på om der er nogen der kender sider som fortsat kører videre. Eller måske en udenlandsk side som har et nogenlunde udvalg af tabs til danske bands.

Jeg ved jeg kan finde de fleste tabs og akkorder på biblioteket, men det ville nu være nemmere hvis jeg kunne finde sangene med det samme i stedet for at skulle vente til jeg gen er på biblioteket.

Håber nogen kan hjælpe.

MVH Eskild.

Accepteret svar
Fra : Harbo21

Modtaget 210 point
Dato : 02-10-02 19:54

http://intra.nakskov-gym.dk/biblio/Guide2/side36.htm
du kan prøve denne side..
Håber at den kan hjælpe dig..

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 02-10-02 20:05

Til Harbo21

Det er bare en god link, som jeg kan bruge, men håber også eskildha kan. Så jeg takker mange gange.

Mvh
Grethes

Kommentar
Fra : sony

Dato : 02-10-02 21:35

jeg har et par bøger med fløjteklaus indeholdende akkorder. dem må du få ! ;)

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-10-02 22:08

Hej Eskild,

ang. tabs tror jeg du bliver nød til at gå på biblioteket... så vidt jeg husker fra et andet indlæg herinde, var der noget om de alle mere eller mindre er blevet fjernet fra nettet... en af grundene til at siderne er væk er bl.a. nævnt her... -->
http://home.worldonline.dk/alxj/
og her... -->
http://www.spyfus.dk/guitar.htm

men der er da nogle få rester af sider med danske tabs derude endnu... der har trodset det...

http://users.cybercity.dk/~bbl4674/danish_chords.htm

en side der måske opstår igen... -->
http://www.guitartabs.dk/

på denne side er der lidt D.A.D, men også en med Søs Fenger og Poul Krebs... -->
http://www.tabcentral.subnet.dk/mine_tabs.htm

men det er de eneste jeg lige har kunnet finde der stadigvæk eksistere på nuværende tidspunkt... men ellers så er jeg ret sikker på de har Danske Tabs på biblioteket, og hvis de ikke har nogle på dit bibliotek at de ka' bestilles...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-10-02 19:33

Har ledt grundigt, alt hvad jeg kunne finde var 3 sange fra det savnede
DGA.dk
Jeg synes det er så latterligt at der var nogle mennesker der havde så
travlt med at lukke alle de gode sider.
Jeg tør vædde min hat på at der ikke er én kunstner der har noget imod,
eller mener at han/hun taber noget på at os musiktosser har lidt lettere ved
at spille deres sange.

Jeg fatter heller ikke at det er lovligt at lukke dem, det er jo folks egne
versioner som bare er lyttet af. Det er jo ikke ligefrem original materiale
som er kopieret. Olga, HarmonyCentral, guitartabs.cc og alle deres venner
har da overlevet i mange år. Hvorfor så hård medfart af de danske sites.
Hulk....
Der var dælme nogen der skulle trodse Koda på det punkt og hive dem i
retten.

Hvis der er nogen der kender til en side der trodser de forbandede koda
nødder, så skriv den endelig, vi er mange der mangler den!!

/Jimmi

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-10-02 19:45

Jimmi wrote:
> Jeg fatter heller ikke at det er lovligt at lukke dem, det er jo
> folks egne versioner som bare er lyttet af. Det er jo ikke ligefrem
> original materiale som er kopieret. Olga, HarmonyCentral,
> guitartabs.cc og alle deres venner har da overlevet i mange år.
> Hvorfor så hård medfart af de danske sites. Hulk....
> Der var dælme nogen der skulle trodse Koda på det punkt og hive dem i
> retten.

OLGA var faktisk lukket i et par år pga. trusler om retssag, men er siden
genopstået. Om det er lovligt eller ej skal jeg ikke kunne sige, eftersom
der endnu ikke har været nogen, som havde mod (=råd) til at tage retssagen:
Alle har valgt at lukke ned, da truslen om retssag kom.

Mht. om bandsene synes om det eller ej kan det da indskydes, at Papshmir
(come.to/papshmir) har tabs til alle Kashmirs sange (næsten da), og har haft
det i lang tid. Eftersom de og Kashmir kender hinanden (og har spillet
sammen ved et par lejligheder) er jeg ret sikker på, at sidstnævnte er helt
bevidste om at Papshmir har tabs og akkorder til at ligge.

Men i det store udland er det ihvertfald pladeselskaberne, som har
rettighederne til nodebøger, ikke bandsene, og det plejer at være
selskaberne, som er efter de forskellige hjemmesider. At KODA ikke altid
følger bandsenes interesserer er vist heller ikke noget nyt.

/Nikolaj

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-10-02 00:12

Hups! der er noget nogen har fået galt i halsen.....

Hvis I følger debatten på http://home.worldonline.dk/alxj/index.htm
....advarsel!...den har stået på siden februar, så der er små 1000 indlæg...
så har diverse musikforlag og andre rettighedshavere hyret folk til at
stoppe diverse sites med tekster og akkorder.

Det har ikke en dyt at gøre med hverken KODA, Gramex eller Ncb.

Mange kendte musikere sælger deres ophavsret til tekst og/eller node/tab
til diverse musikforlag, som så tager sig af at udgive dem på tryk, i form
af enkelt blade eller nodebøger.
Hvis diverse tekster og tabs allerede er gratis tilgængelige på nettet, kan
kunstnerne ikke sælge de rettigheder, fordi musikforlaget jo ikke vil have
købere til hverken løsblade eller sangbøger.
Ergo komponist/tekstforfatter får ikke en krone at leve for, udover en ret
skaldet biblioteksafgift.
( Var det ikke sølle 18K Peter AG fra Gnags får pr år, for at have 25 titler
til udlån på danske biblioteker...kan man mon leve af det? )
Derfor har en samling af musikforlag og rettighedshavere ( ja..komponister
og tekstforfatter...musikere du kender...) gået samme om at hyre folk ind,
der gider stopper disse piratsider. Det er træls og øv øv øv...men
komponister og tekstforfattere kan ikke leve af at vi andre holder op med at
købe både CD'er og nodebøger og henter deres arbejde gratis på nettet. Hvad
skal de så leve af? Der er ingen der orker at tage til (betale for) så mange
livekoncerter at de kan leve af det...vel? Jamen hva ' så...skal de tage et
job ved siden af som kassedamer og taxichauffører? Hvor meget overskud er
der så til at skrive nyt musik, nye tekster?

Der er ikke noget at gøre ved det. Ophavsretsloven er krystalklar.

Vi er helt enige i at det er 1.000.000 gange nemmere at hente tabs og
tekster på nettet, end at låne bøgerne på biblioteket, men vi kan også godt
se at hvis dansk musik kultur skal overleve i denne stadigt mere
globalisrede, kommercielle verden, så er vi alle nødt til at spytte i kassen
og støtte de musikere som gør vores hverdag lidt sjovere..på dansk facon.

Der arbejdes i øvrigt på at oprette en lovlig site, hvor man kan hentes
tekster, klodser og tabs mod at betale et overskueligt beløb.

/ Søren og Anette
--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik
www.flyinghotdogs.dk mail: info@flyinghotdogs.dk