/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Må man stille et spørgsmål her ... ???
Fra : bennymanden
Vist : 545 gange
500 point
Dato : 19-06-05 03:52

Hej allesammen.
Jeg vidste ikke lige hvor jeg skulle spørge ... så det blev her
------------------------------------
Jeg har i grunden et problem med en pc - det er en "Siemens Scaleo" det er vist 633 Mhz og 20 Gb hd, (ikke så meget) ..... men jeg har været utrolig glad for den især til internetbrug.
I forgårs fik jeg problemer med at starte, jeg fandt frem til at det var kontakten og har lavet noget "fusk" med en "gammel" dørklokkekontakt og den kan også starte, men den ender med at sige: DISK BOOT FAILIURE - INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER ??? - jeg havde den selvfølgelig "temmelig" skilt ad under denne operation, og jeg har evt. et LØST stik i bundkortet eller lignenede i tankerne .......
Hvad mener i her på "siden" ??? Er der nogen der har prøvet noget lignende ???
-----------------------------------------------------
Jeg har ikke været så meget "PÅ" den sidste tid, - jeg rejser lidt rundt, en del af året.
- men jeg kan se, at der trods alt kommer nye brugere til og på den måde også frisk blod
men at også en hel del af de "gamle" stadig er med her (på godt og ondt) .....
--------------------------------

jeg ønsker fortsat god week-end til de fleste og deler kys ud til resten
...................................
lad mig høre hvordan i har det og selvfølgelig håber jeg, at en eller anden kan sige mig hvad jeg skal gøre ved den skide PC............

hej hej

>\\ Bennymanden

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 510 point
Dato : 19-06-05 04:03

Er kablet til harddisk sat ordenligt i begge ender (altså både motherboard og harddisk? Eller sidder der en diskette i diskettedrevet? eller er drevene genkendt i bios og sat til AUTO? Hvordan er bootrækkefølgen i bios? Det er lige hvad jeg kan komme på der kan udløse den fejlmeddelelse du nævner!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-06-05 08:30

Hej Benny:
Ork ja, det problem kender jeg godt.
For at afhjælpe problemet,sætter du et strygejern ind (funktionelt) ved siden af dørklokkekontakten,
meningen er som bekendt, at når du trykker på dørklokke kontakten, bliver strygejernet også varmt, og vil rette den lidt ældre disk ud, derved undgår du den mellemste spektraleffekt, der får disken til at bølge, og den lidt ældre
computer, vil køre upåklageligt. Hilsen
Keldd.
Hej tedd, den kendte du ikke, den her snedige løsning.

Kommentar
Fra : o_k

Dato : 19-06-05 08:47

DISK BOOT FAILIURE - INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER ??? - Der sider ikke en diskette i dit drev.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-06-05 08:57

Eller den mangler adgang til MBR. Kan du starte den ved at sætte instalations CD i til dit opperativsystem. Og Bootet fra den?
Hvis du manglede din HD havde en sagt nog et i retning no Boot de decice found,
Smid en CD i og se om du kan repperer skaden.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-06-05 10:19

HHEEEEJJJ Bennymanden

"Long time - no see"

Rart at du er her endnu

mvh dova

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-06-05 12:22

temmelig skilt ad, hmm , du har vel samlet den igen,,

Ledningen til harddisken kan sidde 2 steder på bundkortet, feljen vil bla. komme hvis du har sat den i det forkerte af de 2.
stikkene er benævnt som ide0 og ide1 , eller noget i den stil. din hd skal sidde til det stik der har det laveste nummer.
du har sikkert også en cd, måske på samme ledning, sad de også på samme ledning inden du begyndte.
når du starter din pc kan du komme ind i bios setup, (sikkert ved at holde deletetasten nede, under opstart)
i bios er der noget der hedder cmos/hdsetup/eller noget helt 3. det plejer at være den første linie i valgene.
tryk på den (musen virker ikke her) med mellemrum eller enter.
du bør nu have en side, hvor man kan stille ur, og vigtigst , du kan se hvordan din hd/cd sidder til i pc'en.

hd'en skal/bør stå øverst som primær master, gør den ikke det er ledningen sat i det forkerte stik.

HUSK AT TAGE STRØMMEN HELT FRA, det gælder også skærmen. hiv stikket ud til dem begge inden du begynder at 'rode'

Keldd strygejern er for tøsser, en muggert er bedre, 2-3 velrettede gok, og der er ikke mere, den mindste tvivl om hvorfor den ikke virker

Jo forresten velkommen 'hjem' på kandu bennymanden. , jeg har flere ideer til at futte din pc. rigtigt af,
men trækker det i langdrag, kan det måske hjælpe med lidt mere info, hvilket styresystem bruger du.

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-06-05 13:42

Øh, nå på den måde, det vidste jeg altså ikke.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 19-06-05 13:50

Hej igen -
tak for den fine velkomst, det er helt rart at være hjemme

Keldd -> hvad er der sket med din rørtang ? - jeg mener siden du er gået over til strygejern
nu skal jeg først lige vågne helt, da jeg ville lægge mig var en af banditterne fra grillfesten i aftes blevet frisk igen, så måtte jeg lige tage mig lidt af ham, og det trak ud
Tak for alle de fine forslag, jeg kører win XP og der sidder ikke hverken disk eller CD i noget drev, men som sagt i løbet af en times tid går jeg igang (først med en lille skruetrækker - så må vi se hvor længe tålmodigheden holder - senere bliver det måske en klaphammer, tja eller et varmt strygejern)
......... nu skal der lige repareres lidt - jeg vender tilbage

god søndag allesammen
hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-05 11:16

Har du flere HD i comp
Er både strømstik og fladkabel sat rigtigt (er der vulst på midten)
Er fladkablet sat i det rigtige stik på bundkortet og vender det rigtigt:
Den farvede ledning skal sidde ud for et 1 tal
på din HD skal den farvede ledning på fladkablet vende hen mod strømstikket.
Og skubbes helt på plads.
Kan du komme i bios og se om din HD er tilsluttet.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-06-05 16:29

Det ser ud som om den er der, altså hd - den finder den godt nok men vil ikke boote jeg kan godt komme ind i bios og den står der godt nok, men den standser stadigvæk ved den der melding: Disk boot failure - insert system disk and press enter.
----------------------------------------
nu melder den også en fejl 40 ved floppy ????
--------------------------
jeg ved snart ikke - måske er klaphammeren den eneste udvej

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-05 19:08

Hvis du kun har een HD og bios kan se den - så sidder den rigtigt.
Men den skal lige forbi dit diskettedrev først.
Og hvis der er felj på det, så tag det fra (både data og strøm)
Og prøv så.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-06-05 02:36

fejl 40 er en kabelfejl! Du har sandsynligvis vendt kablet forkert!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-06-05 08:26

I win98 eller win-me (fat32) ville jeg bruge fdisk (fra dos)
fdisk findes vel også i win xp, men da din xp ikke vil starte,, såååååå...øhh har du en systemdiskette, eller kan du boote fra cd.
Jeg er ret sikker på at xp fra cd, vil kunne reperere dit problem, eller at du kan få den i gang med en systemdiskette.

i fdisk kan man indstille hviktet drev der skal være det aktive startsdrev, Der vil stå et 'A' ved drevets info.

hvis bootdelén af hd er gået i kludder skal man med fat32 bruge fdisk /mbr fra en disk.

på en winxp cd hedder det vist FIXMBR

http://www.mkdata.dk/pctutor/
http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul6a3.htm
http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/art0009.htm

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-06-05 11:52

Tak tedd - det var kablet i diskettedrevet, det havde åbenbart dårlig forbindelse. Det lykkedes mig faktisk sent i aftes at få den i gang.
------------------------------------
Jeg tror det hele skete i forbindelse med den forbandede kontakt
Det var faktisk ramme alvor med den der "ringekontakt" - jeg fandt ud af at der kun skulle en kort slutning af kontakten til at starte maskinen - hvis den bliver sluttet kontinuerligt så slukker maskinen jo igen.
------------------------------------
Måske er det min strømforsyning der ikke virker som den skal, der har lige siden jeg anskaffede maskinen (brugt) været noget der ikke var helt rigtigt - selvom jeg slukkede maskinen var der stadig lys i den lille grønne diode bagpå i forbindelse med netkortet, det irriterede mig en tid, så monterede jeg sådan en alm. ledningsafbryder på strømledningen til pc´en og slukkede den når jeg ikke brugte maskinen.
Det har egentligt virket ganske fint
------------------------------------------
I aftes fjernede jeg så ringekontakten igen, og ved ganske kort at kortslutte de to små ledninger der før gik ind i kontakten ( den ene blå den anden hvid ) så starter den op og finder hd og starter win XP ..........
........ så langt så godt, når jeg så lukker ned og slukker maskinen - tja så står den og tænder og slukker i et væk, indtil jeg slukker på ledningen
--------------------------------
der er i samme forbindelse sket det, at der ikke længere er lys i den lille diode på netkortet og jeg kan ikke opnå netforbindelse på maskinen .......... ØV
-------------------------------------------
nå, den kan jo få et nyt netkort, så har jeg kun de der start/stop - problemer tilbage
....... jeg må lidt på jagt i diverse kasser, måske har jeg en anden kontakt som kan bruges - jeg har adskilt et par pc´er i tidens løb
-------------------------------
tusind tak for venlig deltagelse, hvis nogen har flere gode ideer lytter jeg gerne
til sidst vil jeg gerne vide hvad der sker med pointene hvis jeg giver dem til en alm. bruger ( f.eks: Eyvind ) ???

hav´ en god dag allesammen
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-05 12:27

Så flyver disse herlige point lige ud i luften - og det er der ingen grund til.
Du kan da godt bruge et ringetryk til at starte comp, bare du sikrer dig at den slipper igen.

(fejl 40 ......plejer da at være vedkommende som sidder 40 cm. fra skærmen )

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-06-05 12:47

Hr. Benny spørger:

Citat
hvis nogen har flere gode ideer lytter jeg gerne

Ja, du kan lige tro jeg har et par gode idèer med den computer du har.

Eet sted hvor interessen sikkert vil være stor, er Nationalmuseet, nu vil jeg

undgå at blive grov, det ligger så fjernt fra mig, så de andre gode idèer jeg har,

holder jeg for mig selv, som den fine mand jeg er. Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-06-05 12:51

bare det ikke har noget med alderen at gøre (så er det nemlig FOR længe siden)
jamen Eyvind ??? hvorfor står den selv og genstarter, eller sådan: lys i lamperne en kort "snurrelyd" fra maskinen - så slukker de ......... lys i lamperne en kort "snurrelyd" fra maskinen - osv osv osv - dette sker med 3-4 sek mellemrum, lige indtil jeg slukker på kontakten på ledningen (dvs afbryder strømmen til comp.)
det skal lige bemærkes at jeg har taget ledningerne fra ringetrykket, de stritter lige ud i den blå luft, en hvid og en blå ..........
hvis jeg så ganske kort kortslutter disse to ledninger, ja så starter maskinen op normalt, omend lidt langsomt............ men altså igen netforbindelse.......

<\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-06-05 13:03

Hvorfor jeg også tænker lidt på strømforsyningen kan jeg nævne her, måske kan det være til hjælp for nogen af de venlige mennesker der bestræber sig på at hjælpe mig,
jeg har lagt mærke til, igennem de senste måneder, at når jeg gik ind for at tænde den omtalte PC, så tændte jeg sevfølgelig først på ledningsafbryderen, når jeg gjorde det, så kom faktisk den der korte "snurrelyd" og begge lamperne gav et kort blink - herefter kom der så lys i den lille grønne diode bagpå netkortet ..........
comp var stadig ikke tændt - det kunne jeg så gøre ved at trykke på den afbryderknap foran på comp ........ normal opstart og klar til internetbrug, jeg bruger bredbånd og er logget på med messenger så snart comp starter ............
hvis altså netkortet virker
måske kan dette bringe nye synspunkter ind i sagen.........
........... så må du logge på som -> emesen --- hvis pointene er fortjent, så skal de sørme også deles ud --- ikke spildes

<\\Benny

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-06-05 13:19

For lige at gøre een ting klart, så er det altså mig der fortjener pointene.

De klare og indlysende svar jeg er kommet med, må da selvklart gøre mig til ham der skal have pointene.

Citat
--- hvis pointene er fortjent, så skal de sørme også deles ud --- ikke spildes

Selvfølgelig skal de ikke spildes,...........gi' mig dem. Hilsen
Keldd...........pointsamler.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-05 14:26

Når man tænder for "hovedkontakten" bag på comp så gør comp klar til at modtage ordre om hvad den skal. I mellemtiden tester den lige et par ting, og går i dvale.
På nyere comp vil en lille lysdiode på motherboard lyse. Nu skal der lige kortsluttes på de ledninger (OG SLIPPES IGEN) som går ned på motherboard og får en indbygget flipflop til at holde comp tændt. Nogle kan sættes til at holde denne stilling så den selv starter når den får strøm (servere).
Du siger ringetryk - men det skal være en kontakt der slipper igen. En fugtig finger kan sikkert også gøre det.

Den pensionerede kustode fra teknisk museum ved hvad han taler om med hensyn til gamle maskiner af forskellig slags - han har dem selv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-05 14:29

Med hensyn til point - så er jeg igang med et lille eksperiment - så nej tak.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-06-05 14:41

OK Eyvind - det vil altså sige, at det er normalt med lys i den lille grønne diode - den sidder altså bag på netkortet, ja der sidder faktisk to, jeg har dog aldrig set lys i mere end den ene................
jeg ville så gerne have den til at gå ud når comp var slukket, derfor den kontakt på ledningen
på den der comp er der ingen afbryder bag på .........
Hvad kan så være årsagen til at den står og "blinker" som beskrevet tidligere ???
Det sker så snart strømmen er tilsluttet, men som du så skriver: en hurtig kortslutning af de to ledninger og comp starter........
---------------------------
Tja, måske skal ringetrykket også på museum, men jeg tror nu nok det slipper med det samme igen når man ikke trykker mere............ men nu er det jo pillet helt fra ???
--------------------------------------
når jeg så slukker, det sker via APM eller AMP eller hvad det nu hedder, det er sådan at maskinen selv slukker når jeg lukker ned --- ja det vil sige "næsten" ......... den står som sagt der og gør et eller andet, lige indtil jeg tager strømmen -
HJÆLP

<\\Benny

Nu må vi se Keldd - om der kommer et guldkorn fra dig, ellers må du nøjes med trøstpointene når dette spørgsmål bliver lukket

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-05 14:55

Et ringetryk er to kobberplader som gnides samtidig med aktivering og kan defor prelle (tænd/sluk/tænd/sluk/???)
Som du beskriver det er det standard for de fleste comp.
men den lysdiode jeg snakker om sidder inde på motherboard.
du snakker om et aktivt netkort grøn=tændt gulblink=aktivitet
Så din bios står nok til "wake on LAN"

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-06-05 15:24

Jep en atx er netop kendetegnet ved at der altid er strøm på computeren! om end kun lige nok til at starte maskinen hvis man f.eks har wake on lan til fordi chefen eller andre hackere lige vil ind og pille i ens PC!

Jo error 40, emesen men Benny virkede jo i så humør at jeg ikke ville gøre ham deprimeret

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-06-05 15:41

ja ja - i er "gode" begge to
--------------------------------
OK - det der ´wake on LAN´ det kan jeg så slå fra i bios hvis jeg forstår rigtigt, det vil jeg så gøre.
med hensyn til ringetrykket, så er det rigtig nok som du skriver, det er to tynde kobberplader, men nu er det jo taget helt fra
der er kun to afisolerede ender af de ledninger der før sad på kontakten, dem kortslutter jeg så når jeg skal tænde......
er netkortet mon "steget af" ???
jeg må lige have kikket i kasserne, jeg tror jeg har et andet......
hvis jeg nu sidder lige så mange cm fra skærmen som min alder, tja så er brillerne vist ikke stærke nok
-------
var det ikke undskyldning nok ?

iøvrigt optræder Error 40 ikke længere efter lidt legen med stikket bagi floppy

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-06-05 15:44

Trøstpoint, hvorherrebevares, næh så undværer jeg hellere, der er dog grænser

for hvor langt jeg vil nedværdige mig, eme vil ikke have dem, og det vil jeg heller ikke,

man har vel karakter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-05 15:50

Så er det da godt med en trådløs mus og tastatur.

Keldd er måske en karakter..............skuespiller.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-06-05 15:54

------ det er slet ikke godt med alle de point............ de seneste vindere af månedens brødrister har da ikke haft så mange
nu træder Keldd i karakter

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-06-05 16:00

Godt, endelig fandt i ud af, hvem jeg egentlig er,

nemlig den karakterfaste, stålsatte type, der ikke lader sig byde hvadsomhelst.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-06-05 16:08

Med pvc rør istedet for blodårer

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-06-05 20:23

Yes - så kom jeg på nettet igen med denne PC (Scaleo´en) ..........
---------------------------------
jeg fandt et andet netkort i en af kasserne og det ser ud til at være OK - win XP fandt det selv og jeg blev logget på, herefter fik jeg iøvrigt straks 8 nye sikkerhedsopdateringer af både SP1 og SP2 og XP i det hele taget, og 4-5 opdateringer til AVG anti-virus blev det også til

det hele ser ud til at virke igen, dog har jeg så nu de der to lednings-ender hængende ud af kabinettet, men OK dem kortslutter jeg lige hurtigt når jeg skal tænde og når jeg ikke gider mere, så slukker jeg på den kontakt jeg har indbygget på ledningen til comp
det skal bare gøres på det strategisk rigtige tidspunkt lige når den når til de der "klikstarter" efter at have lukket ned ........
-----
det kan jeg godt leve med bare resten virker som det plejer

Nu skal jeg bare finde ud af hvem der var til mest hjælp under operationen

hjælpsomme såvel som morsomme indlæg modtages fortsat med stor glæde

<\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-06-05 20:28

Jeg har lige opdaget at jeg ikke længere har de der to små PC-skærme som stod og blinkede til hinanden nede på proceslinien ved siden af lydstyrke - AVG - printer - SG - Skype - messenger osv.
----------------------------
betyder de ikke noget med netværk eller hvad er det ???
----------------------------
de er der ikke længere men internetforbindelsen virker upåklageligt nu igen

hvor kom de fra og hvorfor er de der ikke længere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-05 20:33

De to skærme som blinker til hinanden, er programstyring til brug ved højhastigheds Skype over længere afstande (spørg Keldd).........eller også indikerer de at der er LAN-forbindelse.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-06-05 20:34

Nok fordi der ikke er noget X under Start > netværksforbindelser > Lanforbindelse > egenskaber > Vis ikon blablabla

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-05 20:37

start>kontrolpanel>netværks og opkaldsforbindelser>h-klik på LAN-forbindelse>egenskaber>sæt hak i "vis ikon på proceslinien"

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-06-05 21:22

OK - det er i temmelig enige om - jeg har lige kikket, der er faktisk flueben i "Vis ikon på proceslinien når forbindelse er oprettet" - det kommer måske næste gang jeg genstarter
men hvis jeg ikke har et netværk, hvorfor skal den så være der
Jeg har set tidligere at Messenger har svært ved at logge på indtil maskinen er færdig med diverse andet under opstart. bl.a. skulle de små skærme komme først. Så det er vel bare med til at sløve det hele ???
-------------------------------------
nu ikke flere spørgsmål i dag - næste gang skal jeg have hjælp til at oprette et netværk mellem 3 - 4 computere via en Linksys Router.
Jeg mener de skal kunne "tale" sammen, men hvordan man får dem til det ???
men som sagt ikke mere nu, jeg tror faktisk tedd skal have pointene for et par særdeles kvalificerede indlæg midt om natten, dels den 19. og igen den 21.
Det var dengang jeg fandt og fik ordnet det løse stik i disk-drevet at alle problemer så småt forsvandt og jeg igen blev i stand til at starte maskinen............. sååååå

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-05 21:30

>>>Jeg mener de skal kunne "tale" sammen, men hvordan man får dem til det<<<

Så skal de da først lære at tale. [hør]

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-06-05 21:31

OK - i havde ret, det hak jeg så først var under Bredbåndsforbindelse - når jeg peger på den står der noget med: WAN port PPOO.....og noget mere..............
Nedenunder er der en LAN forbindelse, men den mener jeg jo ikke jeg bruger selvom der står den er tilsluttet
Der manglede det omtalte flueben i : Vis ikon på proceslinien
......... det er en LAN-forbindelse 3 (Hastighed 100,0 Mbps) så står der også: Tilsluttet
Jeg vender frygteligt tilbage med råben om hjælp, når jeg skal igang med det netværk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-05 21:35

Ja - det er dit netkort som fortæller om din LAN-forbindlese.
Hvordan kommer du på internettet...............gennem hvad.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-06-05 21:36

Ja Eyvind - kunne de bare det [hør]

så kunne de jo bare gå i gang når jeg skal sove
---------------------------
...... du ved udmærket hvad jeg mener, jeg hørte det skulle være ganske nemt at lave når alle PC´ere kører win XP .......... men fra at det skulle være nemt, og så til at jeg skulle kunne gøre det, der kan sagtens være et stykke
Det kommer vel også an på Routeren eller hvad ???
Nå - ikke i dag, men jeg vender tilbage.
Tak for hjælpen og det gode humør til alle deltagende
mange hilsener
<\\Bennymanden

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-06-05 21:41

Lad os lige være alvorlige:
Højreklik i proceslinien, klik på egenskaber, tryk på tilpas, find de to små skærme,

tryk een gang på de to små skærme, vælg vis altid, så spiller musikken. Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-05 21:41

ok

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-06-05 21:45

Hej eme EME, vågn lige op, du har glemt dine sovepiller.
Keldd.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-06-05 21:46

Eyvind -> jeg kommer på nettet via et langt kabel over igennem haven som er tilsluttet den der Linksys Router - den har 4 indgange og den går så til de to små bokse som hører til Bredbånd, og de går igen ind i ISDN-boksen, som så er i forbindelse med telenettet ............
...... jeg var inde i kontrolpanel for at kikke igen, den øverste forbindelse står angivet til at være: Bredbåndsforbindelse WAN-miniport (PPPOE) og der er sådan et mørkt flueben hen over den (Den er valgt som standard)
nedenunder er der en LAN-forbindelse 3 der står: LAN- eller højhastighedsforbindelse til Internettet.......

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-06-05 21:49

Jeg kan måske vælge den sidste som Standard i stedet for ???

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-06-05 21:53

NIX - det kan man ikke, men jeg kan vælge at den første ikke længere er standard-forbindelsen .......... det prøver jeg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-05 22:06

Hvem har taget pillerne.
Benny du er jo i et LAN / netværk
Så din forbindelse skal over LAN

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-06-05 22:11

Ok Eyvind - det hedder det så fordi det er over Routeren eller hvad ?
Hvis jeg så tilslutter direkte til den boks til Bredbånd, som har en 5 - 6 blinkende lamper når der arbejdes, skal det så være den anden forbindelse ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-05 22:16

comp1..netkort.............router........Adsl/bredbånd.....telefonfilter.....internettet
comp2..netkort............router.....
Comp1 og 2 er nu i et netværk.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-06-05 22:20

OK - så er der jo tre i netværket nu
...... så skal jeg bare have lavet så jeg kan hente filer og dokumenter fra de to andre uanset ved hvilken comp jeg befinder mig...........
men ikke i dag
Tak for hjælpen allesammen
glem mig nu ikke når jeg skal i gang med det netværk
...
hilsen
<\\Benny

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 21-06-05 22:23

Tak for svaret tedd.

...... det var det løse kabel ved disk-drevet der løste problemerne.

Tak for din hurtige reaktion

<\\Benny

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-05 22:24

Og det er routeren som skal skabe forbindelsen til udbyderen.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-06-05 22:30

Ja, men så kommer vi ind på noget jeg ikke helt har fattet
... det er på den måde Routerens IP-adresse der vises ude i verden og ikke PC´ens
så vidt jeg har forstået. dvs f.eks på internettet med 3 Pc´ere og kun een adresse.
Tager jeg fejl eller hvad ?

Jeg leder stadig efter pillerne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-06-05 15:36

Der er eksterne IP adresser og interne IP adresser.

Internet > ip 12.245.67.8 > router > ip 111.22.33.205 >netkort (MAG adresse) nu er din comp på nettet.
Og hvis du går hertil www.myip.dk vil den vise 12.245.67.8
Routeren kan give tilladelse til at dit netkort (MAG adresse) må være med i netværket og komme ud til internettet.
sådan cirka.

PS. har du lige købt trådløst system i Computercity

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-06-05 15:38

Hvilke styresystemer har de 3 computere.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-06-05 16:16

Hej Eyvind.

De kører alle tre med win XP pro - mit netværk er kabel og kører via en Linksys Router med indbygget switch og firewall - det er sådan en blå en med fire porte.
Jeg kan ikke huske hvad den hedder, men når jeg kommer over i kammeret hvor den sidder skal jeg læse efter.
----------------------------
Jeg har ikke gjort noget med routeren, den har selv fundet ud af at komme på nettet og jeg har internetadgang fra alle tre PC´ere.
-------------------------------
Jeg bruger TDC-bredbånd
--------------------------
.... det er FOR varmt i dag, men jeg skal have læst lidt mere på lektien og set hvad jeg kan gøre med den CD der fulgte med routeren ---
-- jeg vil som nævnt gerne have oprettet et netværk, så jeg kan bruge dokumenter og forskellige programmer fra de andre computere uanset ved hvilken af dem jeg befinder mig.
mvh
<\\Benny