/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
"Allemandsret"
Fra : Bir
Vist : 4739 gange
100 point
Dato : 19-06-05 00:05

Er der nogen der ved om der findes en form for allemandsret i Tyskland (eller andre lande i Europa syd for Danmark). Det jeg tænker på er om det er tilladt frit at overnatte i telt i naturen - altså ikke på campingpladser.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 19-06-05 00:18

Såvidt jeg ved er det kun Sverige der har allemandsret, men tænk på en anden ting.. Sikkerhed!!!

Der findes i mange af de klassiske ferie og gennemrejselande en række måder at berøve turister på, så måske det ikke er det smarteste at slå sit telt op uden for dertil indrettede pladser

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-06-05 00:38

Det er ikke tilladt i Tyskland, i Sverige er det tilladt de fleste steder, men der advares kraftigt mod at overnatte ved rastepladser, og hvor det ses fra vejen, både i telt og Autocamper, da det er et stort problem med landevejsrøvere.
Det er det for øvrigt også i Nord- og Nordøst-Tyskland på motorvejsrastepladserne.

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-06-05 07:27

Nu er det ikke tilladt at campere på privatejet jord i sverige.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 19-06-05 07:39

Teil

Hvem taler om at overnatte på privatejet jord?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-06-05 07:44

Nogle kender ikke forskel på privat eje og allemandsret, derfor.

Kommentar
Fra : Lohmann

Dato : 13-07-05 00:48

En lille rettelse, Allemannsretten eksisterer også i Norge! - I "utmark" (stortset alt jord uten om byerne, som ikke er landbruksjord, eller innhegnet) er det tilladt at overnatte max 2 netter hvert sted, dog min 100m fra nermeste hytte.

vh.
Bjarne