/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Stort olieforbrug.
Fra : CiviC
Vist : 5344 gange
50 point
Dato : 18-06-05 03:37

Hejsa. Min bil har et stort olieforbrug. Vi snakker 400 km/l. Er der nogen der har haft samme problem, og fundet et vidundermiddel, der kan stoppe " hullet" til (har prøvet noget fra T-Hansen uden held). Min kompression er OK, så "hullet må være under stemplet (når det er oppe).

En ven har fortalt mig, at jeg kan smide knuste laurbærblade i, men er dog lidt usikker ved dette.

Mvh
CiViC (gæt hvad jeg kører rundt i )

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 18-06-05 06:17

knust lauerbærblade er gode til at komme i køleren hvis den er etæt , det samme ingefær, det virker
men IKKE i olien, det koster nemt en ny motor
hvis det er toppakningen der er gået , kan du tit se det i kølervandet,når den er kold, så vil der komme en hinde der lægger øverst på vandet(dog ikke altid)være er det hvis olien er hvid
er moteren ren udvendig,ellers kan det nemt være ventildækselpakningen, den koster ikke ret meget
derudover kan det være hvis den er meget slidt

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-06-05 08:44

Drop tanken om alle de såkaldte "vidundermidler" som kan tilsættes for diverse skavanker på motoren eller andre mere eller mindre "suspekte råd". Det handler i BUND og GRUND om at finde frem til "ondets rod". I dit tilfælde er der som allerede nævnt flere muligheder når det drejser sig om stort olieforbrug ud fra omstændighederne.
Er det pludselig opstået?....en knækket/defekt olieskrabering
Er det kommet "snigende"?....alm. slitage
Har du skiftet olieviskositet/mærke/kvalitet?....fra en mineralsk til en fuldsyntetisk

Prøv at bruge udelukkelsesmetoden og indkreds de mulige årsager så godt som muligt.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : geu

Dato : 18-06-05 10:23

Det er jo bare en slidt motor. Den skal bare have nye olieskraberinge og stempelringe. Men ellers ring til din lokale brugdels pusher og få fat i en ny motor.
Man kan godt få noget man hælder i olien for og løsen koks osv. men når det er så meget tror jeg ikke det hjælperpå din.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-05 12:13

Ja, hvad kører du i

Ældre japansk oliebrænder (Honda).

Et alt for stort olieforbrug skyldes slitage......eller også slitage

Medmindre altså, at der er en defekt/utæthed der gør at olien pøser ud og ligger som en sø under bilen.

og midlet hedder 99 % sikkert en anden motor, for med det olieforbrug der, gætter jeg på, at din motor er endda godt brugt, og så kan det ikke betale sig at ofre en renovering på den,det bliver dyrere end at finde en anden motor ved en ophugger.
For den er sikkert slidt både ved ventilstyr, stempelringe og alle andre steder hvor olien kan presse sig ud og blive brændt af og ryge og lugte i udstødningsrøgen.

mvh dova

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-06-05 12:17

>>>knust lauerbærblade er gode til at komme i køleren hvis den er etæt , det samme ingefær,<<< og æg mm. skal gøre opmærksom på FDM / MOTOR FRARÅDER FOLK AT HÆLDE DISSE TING I KØLESYSTEMET PÅ EN BIL DA DETTE KAN TILSTOPPE SLANGERNE OG ØDELÆGE MOTOREN PGA MANGLENE KØLING

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 19-06-05 23:21

Inden du skifter ud, smider væk og laver andre brutale ting, kan du jo forsøge at reparere dig ud af problemet. Det ville være smart hvis du havde opgivet årgang og kørt kilometertal. Omkring ventilstammerne sidder der nogle plastmachetter kaldet olietyve, dem vil det være et forsøg værd at udskifte, for med alderen bliver de stive og utætte og der kan slippe meget olie igennem der, ved at udskifte dem har jeg fået mange motorer der slugte olie som din ned til et forbrug på 1 ltr. på 3000 km. du har måske ikke tilstrækkelig erfaring og værktøj, men et fif til din mekaniker er at han ikke behøver at demontere topstykket, det handler om at sætte lufttryk gennem tændrørshullet så ventilen bliver holdt oppe, så kan låse og fjedre aftages med tilstrækkeligt værktøj og behændighed, og olietyvene udskiftes. Dit olieforbrug vil sikkert blive som førnævnt. Held og lykke, skriv om resultatet. Mvh Mogens

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-05 14:15

Ja, det som kogalejy kalder olietyve, er det som på "mekanikersprog" kaldes paraplyer.

Og der er da lidt rigtigt i, at de en gang imellem er skyld i problemer med olieforbrug og især unødig røgudvikling, men ikke et så massivt forbrug som 1 liter på 400 km, det lyder for vildt, synes jeg.

mvh dova

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 20-06-05 20:27

Hej Kogalejy. Honda'en er fra 1993 og har kørt 270.000 km Olieforbruget er steget gradvist de 3 år jeg har haft den. Synes jeg har kørt pænt når den har været kold. Jeg snakker med min mekaniker om udskiftning af olietyvene imorgen, og så skal jeg nok give besked.

Mvh
CiViC

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 20-06-05 20:48

Ja, 270000 km er også meget til sådan en Hondamotor, så den er nok ved at være "brugt op"

mvh dova

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 20-06-05 23:22

Glæden ved at skrive et indlæg er jo hvis et forslag giver gevindst, CiViC har lovet at fortælle om resultatet, og det bliver da spændende, måske kan nogle der læser med få glæde af det, og det er jo det hele værd.
Mvh K

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 21-06-05 18:05

Hej alle. Jeg har idag snakket med mekanikeren, og han tvivler på at det vil hjælpe med udskiftning af olietyvene, og da prisen vil være ca 2.000 vil jeg hellere bruge dem på en nyrenoveret motor. Bilen skal til syn til november, så der finder mekanikeren ud af om det overhovedet kan betale sig at reparere den, eller jeg bare skal kigge efter en helt ny bil.
Jeg har stillet et nyt spørgsmål vedr. køb en brugt bil, så hvis der er nogen der har ris eller ros til en Toyota Carina E, må I meget gerne poste til mig der.

Jeg siger mange tak for hjælpen

Mvh
CiViC

Godkendelse af svar
Fra : CiviC

Dato : 21-06-05 18:07

Tak for svaret dova.